måndag, mars 5

Vad vill prao?

Oj oj, vi ska få hit en prao nästa vecka. Hon ska vara med i biblioteket en dag. Hallå alla unga människor out there! Och alla gamla också förresten. Vad skulle ni vilja göra i ett bibliotek? Vad skulle ni vilja veta någonting om?

När jag i ungdomens dagar praoade fick jag en gång komma till ett litet parfymeri i Uppsala. Det var rena drömmen att stå där bland allti fint och lukta-gott. Ibland fick jag ta betalt av kunderna och knappa in saker på kassaapparaten, det var nog det allra bästa. Det var till och emd kul att damma hyllorna där.

En annan gång hamnade jag på ABF. Skittråkigt förutom att jag ibland fick springa och köpa lotter åt en gubbe och då också fick köpa godis till mig själv. Han blev skitförbannad när jag skulle intervjua honom och frågade hur mycket han tjänade. Ringde till och med och skällde ut min fröken.

Och en gång när det var Operation dagsverke stod jag och en kompis i Saluhallen i Uppsala och skulle sälja piroger. Jag slog in 3000 kronor i kassan istället för 30. Här, ta er hundralapp och gå på en gång! sa ägaren då.

11 kommentarer:

Minna sa...

Shit, man lämnar datorn en liten ministund och när man kommer tebax har du sprutat fram inlägg.
Underbart!

Jag hade en kompis som praoade på en kebaberia. Det går liksom inte att berätta för folk, för man bara tjuter av skratt!

Anonym sa...

Hi hi...jag praoade också på ABF på högstadiet, det var hemskt.

Hmm...vad jag skulle vilja göra i ett bibliotek...

I den åldern tyckte jag det var kul att få göra jobbet "på riktigt". Känna sig lite vuxen, trycka på lite knappar, trixa med datorn, plocka, sortera, arkivera och sånt där.

Anonym sa...

Jag har praoat på ett bibliotek :D

Jag fick lära mig utlåningssystemet och var alla böcker fanns. Och så fick jag ta betalt för förseningsavgifter. Det var himla bra.

Anonym sa...

åh vilka roliga praon du har haft. Själv fick jag packa upp saker på konsum, och vara på Elcentralen en gång. Fast då var jag sjuk som tur var :)
jag var på ett ålderdomshem också, det var jättetråkigt och man var tvungen attha vit rock på sig som värsta doktorn.

Cecilia sa...

Då måste du hitta på något kul! Jag praoade på biliotek, och det var så tråkigt. Jag fick endast sätta tillbaka återlämnade böcker på hyllorna. Bestämde mig då för att aldrig bli bibliotekarie, vem vet det kanske jag blivit annars...

Linda K sa...

minna: jo jo vad hände på kebaberian? :D

fröken sötsur: tack för tips :)

melinda: hon ska bara vara en dag hos oss, få se vad hon hinner läsa sig...
dgehog: jag har föreslagit för mina kollegor att vi skulle ha vita rockar för att se lite viktiga ut, men dom bar askakar på huvudet åt mig :P

cecilia: hu vad svårt! ska tänka djupt och länge och komma på kul grejer :)

Anonym sa...

Prao...jisses! Jag praoade som (håll i er nu) sotare (jag var svart som natten) och på det kommunala reningsverket (urk) i åk 8. Men med polisen i 9:an, fick "lappa" bilar i värsta fredagsrusningen i vår lilla stad. Och provskjuta med deras tjänstvapen,haha!

Minna sa...

Hahha, jo, det hände inget speciellt... det är bara så sjukt att nån ens har praoat på en kebaberia... hahaha...

(kan vara så att det bara är jag som ser det absurda i det... men det tvivlar jag på)

Linda K sa...

anneca: hos polisen!? jag skulle bli kär i alla uniformer :D

minna: ha ham ja det låter rätt puckat :D

Anonym sa...

He he...:-)

Linda K sa...

anneca: ;)