torsdag, mars 29

Dåfåreva!

Herregud jag åker till Åre om två veckor. Packlista, för guds skull, packlista!
  1. Hjälm. Jag har ju inte hittat någon än. Jo, idag på lunchen åkte jag och maken till Bararby och kollade. Halva priset på alla hjälmar. Hittade en vit som skulle funkat. Men det var ett problem. Jag kan bli snål. Dumsnål kanske, och ibland tar det stopp. Alla andra bajsbruna och kräkbeiga hjälmar kostade 1000 kronor och var alltså nedsatta till 500. Alla utom min vita. Den kostade efter rabatt 650 riksdaler. Då slog dumsnålheten in. Jag ville inte betala 150 extra bara för att jag har god smak. Det berättade jag för en av försäljarna. Han tittade föraktfullt på mig och sa: Inte en chans. Jag svarade inte: nä såklart, men då tycker jag du ska stå här i denna helt folktomma lokal och samla på hjälmar som du ändå inte kommer att bli av med, nöt. Men jag tänkte det och förmedlade just den meningen med min blick. Vände på klacken och tågade ut. Jag köper väl en hjälmjävel i Åre då.
  2. En massa annat som måste mogna i mitt hjälmlösa huvud under en veckas tid innan det kan uttryckas på papper.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, de säljer säkert fina hjälmjävlar i Åre. Har fattat att du inte vill hyra hjälm, men annars kan man tom hyra hjälm med videokamera! Länkjävlar vet jag inte hur man gör, så ni får klistra...
http://www.hyrskidan.com/hs_produkter.htm

Jag har numera de ultimata packalistorna färdiga i datorn, bara att skriva ut med vissa små ändringar såklart!

Unknown sa...

Ingemar Stenmark hade aldrig hjälm.

Anonym sa...

Hahahah..dumma försäljaren...dumma hjälmar! Och klart du ska ha dig en smålandsväska:-) tjipp sötis

Anonym sa...

Bra! Skickliga prutare kan vända på klackenn och gå. (Fast de är nog dyrare i Åre...)

Linda K sa...

mrsj: HA HA HA ja det vore ju ball i och för sig med videokamer :D men hyrhjälm känns lite snubbigt tycker jag. får köpa en.

mina listor förändras dramatiskt från gång till gång :D

janne: nä. och på den tiden var det helt ofarligt att röka också. och köra utan bilbälte. tänk vad farligt allt har blivit!

mia: du och jag, mia! puss, klart jag ska :D

mel e: min stolthet förbjöd mig att komma tillbaka ;) får hoppas på rea där också...

Anonym sa...

Imorse mötte jag dig när jag var på väg till jobbet. För det var väl du som passerade utanför kulturhuset vid 20 över 8 ungefär. Snygg i håret var du:-)
Vad roligt att möta dig live, men jag blev så ställd att jag inte kopplade förräns du passerat och då ville jag inte springa tillbaka och heja. Nästa gång då lovar jag att heja. Jag är ju här och läser varje dag så det är ju inte mer än rätt att jag oxå presenterar mig för dig:-)

Anonym sa...

dumsnål är jag med, konstigt att man med lätthet kan lägga ut tusingar på ett par solglasögon, men vägra köpa paprika för att den kostar 70 kr per kilo... Eller att man som du vänder för ynka 150 kronor. Men jag är exakt så själv - det blir liksom en principsak ;)

Linda K sa...

lena: men ja, det var ju bara några minuter sen! nästa gång får du skrika hej :D och tack för hårberömmet!

hedgehog: japp! man väljer vad man vill spendera på :D

Laila och Johan sa...

Hjälm... har inte heller köpt någon ännu.... suck... suck... hittat en svart sak som kan fungera, kanske...

Linda K sa...

loppanlej: jag vill också ha svart, eller vit. inget tramisgt mönstrat eller bajsbrunt som maken försökte övertala mig att köpa igår :O

Katti sa...

Man ska ALLTID förhandla. Jag tycker du gjorde helt rätt och försäljaren gjorde helt fel och ångrar sig säkert. Men a och o i förhandling är att man har starka argument. God smak är ett jättebra argument...men kanske inte helt hållbart då många gillar brunt... :-) du skulle testat typ hittat något litet "fel" på hjälmen så du gav försäljaren en bra anledning att sänka, men fortfarande göra sitt jobb.

/ Kattis (fd förhandlare)

Anonym sa...

Du smög inte in på Whyred, möjligen...? ;P