tisdag, mars 13

Bibliotekarien har läst

Flickan som lekte med elden av Stieg Larsson

Tack vare Linköping tur och retur läste jag igår ut den. Attans vilka böcker han skriver skrev, Stieg. Spänning, iiiii och hålla andan från början till slut. Den första, Mannen som hatade kvinnor, var strålande. Den här är bedårande. Man vill vara lite Lisbeth och leva farligt och alltid klara sig och man vill ju komma i närmare kontakt med denne kvinnotjusare "Kalle fucking Blomqvist" och man vill vara en framgångsrik Erica-tidningsredaktör. Och så vidare. Jag är helt färdig efter denna fempoängare och sträcker mig matt efter ännu en deckare, i väntan på. Larssons sista.


12 kommentarer:

linda m sa...

enig med dig, jag lenktar oxå tills juli. Vet du, efter att ha läst Stiegs böcker tycker jag alla andra böcker bleknar...det är trist!

Anonym sa...

En kompis till mig har del tre (kommer ut i maj) i sin hand.
Och jag får inte låna.

*mutter mutter*

Anonym sa...

Och det påstås att han gjorde tio synopsis, alltså en hel serie om Lisbet och Micke. Nu behövs alltså en spökskrivare av samma kaliber. JAG tycker att det är av högsta prioritet att hitta denna någon. Mer Stieg Larsson åt folket :-)

Anonym sa...

Visst är de bra!!!Man vill bara sträckläsa, och sen...jag vill ha mer. Tur som sagt att det väntar en läsupplevelse i juni!

Anonym sa...

Jag visst skriver/skrev han bra!!!

Annie - PD sa...

Aaah - vad kul att den också var bra. Måste köpa den snarast...

Linda K sa...

linda m: ja de tkänns ju lite motigt att börja med en annan författare efter Stieg...

sandra: ondskefullt!

anneca: oj så många! undrar om amn inte skulle tröttna till slut... men ett par till vore ju trevligt. fram med en spökskrivare!

bibbsan: vi väntar på nåt gott :)

maria: som sjutton!

annie: finns på rean :)

Cecilia sa...

Jag håller till fullo med!

Anonym sa...

Visst är den bra!! Ser oxå fram mot trean! Och vad valde du nu då efter denna? Alltid kul med boktips. Framförallt om dom är bra:-)

Anonym sa...

forts.
Jaha, om jag bara hade kollat lite bättre så hade jag fått se att det blev Kjell Eriksson. Har läst ett par av honom och tycker nog att "Prinsessan av Burundi" var den bästa av dom. Ska bli kul att höra vad du tycker om denna.
~~L8

Anonym sa...

Tredje och sista boken är redan satt på bevakning hos Adlibris!
*längtar till maj*

Tillskillnad från många andra, så hoppas jag att det på ett sätt inte blir några fler böcker i den här serien. Jag vill inte att hans sambo ska skriva klart resterande av den fjärdeboken, och jag vill absolut inte att någon ska "spökskriva" fler böcker.

Stieg Larsson sätt att skriva är unikt och jag har svårt att se att någon skulle kunna föra "Fucking Kalle Blomqvist" och Lisbeth Sahlander framåt på samma sätt som han kunde.

En liten förhoppning finns dock att fler ska upptäcka fler av Stieg Larssons böcker.

Linda K sa...

cecilia: :)

l8: ja det känns ju sådär att börja påenny deckare när man fortfarande är helt inne i den förra. men han brukar ju vara bra, kjell eriksson. gillar att han skriver i uppsalamiljö, är uppväxt där :)

mocca: det skulle nog aldirg bli som originalet om nån annan satte sig och skrev hans böcker, nej. Och fanns det 10 böcker skulle man tröttna till slut, som med alla dessa kurt wallander. men ajg hoppas som du! :D