måndag, mars 12

Den ungdomen den ungdomen

Måste bara fnissa loss lite, och samtidigt känna mig snudd på åldersstigen. Läste i City i morse.

Ni som är födda 1987...

... såg inte live när Carola slog igenom med Främling.
... har alltid kunnat plocka lösgodis själva.
... ser Freestyle som en bandspelare, inte en popgrupp.
... har aldrig ägt en femöring eller en femkronorssedel och minns inte att det funnits tiokronorssedlar.
... är vana vid att Bamse och Brumelisa är gifta och har ungar.
... har aldrig sett fram emot Anslagstavlan och Linus på linjen för att få se tecknat på TV.
... tror att 4.2 är ett nytt Officepaket och inte ett skolbetyg.
... har inte druckit Festis ur pyramidformade tetrapack.
... har alltid haft fjärrkontroll.
... har alltid poppat popcorn i mikrovågsugn.

31 kommentarer:

Anonym sa...

Heheheh..där satt den.."ja, se dagens ungdom"....och fina fröken som alltid till höger:-)

Anonym sa...

Så bra! Men!
Åh, vad jag känner mig gammal nu...:-)

Anonym sa...

Sitter här med magsjuka och blir alldeles gråtmild av det här inlägget, tänk alla som inte har fått uppleva pyramidfestisen och Linus på linjen. Vad synd det är om dem!

Cecilia sa...

Hahaha så kul och sedan känner jag mig gammal...:P

Anonym sa...

Hahaha! Man känner sig ganska öststat när man vet att det bästa min bror visste (född -73) var att se "Solens upp- och nedgång" på TV när han var liten.

Mer nostalgi: http://www.youtube.com/watch?v=iDy3Wk7Lk_w

Ses snart!

Anonym sa...

hahahaha - jo, och inte heller har de ätit raketost eller blivit överlyckliga när de typ en gång per sommar fick en Storstrut :)

Linda K sa...

mia: jag tackar och bockar :D

finam: samma sak här, nästan uråldrig ;)

lipgloss bitch: men stackare! krya på dig och tänk nostalgiska tankar nu :)

cecilia: som om det vore stenåldern... ;)

anna krimskrams: jaaaa det minns jag! och solen somnade sen gott i ett moln :D

hedgehog: fniss! those were the days :D fast raketost har jag faktiskt inga minnen av att själv ha sett.

Anonym sa...

signaturmelodin till sol-filmen är ett av mina vårtecken, säkrare än koltrasten!/Jenny
som oxå kör sneakers idag, silver med lindblomsgrön "swosh" på.

Anonym sa...

Är född -87 och jag måste säga att påståendena är sann utom en, iaf när det kommer till popcornen. Vi körde alltid med en gammal skrutten kastrull på spisen när jag var liten men det har mer o mer övergått till micopop istället. Men allt det andra är så sant så.

Linda K sa...

jenny: den e så cool! med swosh - guu vad häftigt! :D

kim: åh lilla vän, du har gått miste om några riktiga godsaker ;) kram från tant linda!

Anonym sa...

Haha, ja tänk så mycket de missat!

Anonym sa...

Jag grät den dagen Festis inte längre fanns i pyramidformade tetrapack. Varför? Jag frågar mig VARFÖR tog de bort den fina festisen?

Minna sa...

Jag kom på härom månaden att "SUNKIS" som vi alltid drack -den hette ju SUN KISSED! Aha!

Anonym sa...

...men vad mycket de missat! Jag vill fortfarande ha festis i pyramidpaket. Jag skulle köpa det skitofta om det bara fanns....(eller hur!)

Angus sa...

hahaha, allt stämde sjukt bra. Född 91, så det finns säkert ännu mer jag missat ;)

Anonym sa...

Haha, så sant som det är sagt. Men nog tänker jag på bandet Freestyle och inte ehm, ja du vet freestylen. Minns skoldiscon med Freestyle pumpande ur högtalarna; "Vill ha dig i mörkret hos mig..." Åldersnoja har vi alla, ja även vi 87:or, det är bara att låta bli att tänka på siffrorna och fokusera på hur fantastisk man är istället...

Anonym sa...

Haha! Tack. Du får mig att känna mig lite äldre än ungdom. Tror det är första gången på länge, eller ja kanske till och med någonsin. Fast jag måste erkänna, jag hade inte siffer betyg, var den första kullen med IG, G VG och MVG:s. Men måste säga att jag fortfarande ser framemot Linus på linjen, han är en hjälte. Så genialiskt!

Shadow sa...

Ah, vilken nostalgi. Men jag blev lite paff av att Bamse är numera är gift och har babynallar.

Anonym sa...

Säger som Shadow....är Bamse gift? och hur sjutton gick det till?
*S*

Anonym sa...

vaddå hur plockade man lösgodis innan 87?

Anonym sa...

Född -84 här och det stämmer så bra allt det där på mig också, förutom det där med popcornen då. Vi hade en skruttig brungul kastrull till poppandet.
Men inte plocka lösgodis själva? Skulle Bamse inte vara gift? *s*

Linda K sa...

åsa s: :D

ida: tog för stor plats?

minna: ha ha ha, jamen sunkis hette det ju! :D

fröken sötsur: ja me! tror jag... :)

angus: ja mitt barn ;D

boxi: klok som en bok är du! :)

sicilia: lillpluttan! :D

shadow: brumelisa, brum och teddy!

mocca: ja det har jag ingen aning om...han blev väl kär? ;)

julia: man gick till en tant som stod i en kiosk och pekade på vad man ville ha eller sa blandat för 5 kronor, tack :D

starsara: en del säger att det blir godare pop i kastrull. jag tycker micro är en befrielse :)

Anonym sa...

Stolt 88,a här som ligger att kunna plocka eget lösviktsgodis. Gillar att ha framtiden framför mig hehe :P

malla sa...

Åh, att jag hade lyckats glömma "sol-filmen"! Den var ju jättemysig! Skrev uppsats om SVT:s barnprogram och den källäsningen var helt klart en grym nostalgitripp!:D

Tänk vad mycket trevligt alla 87:or å yngre gått miste om! ;)

Anonym sa...

Minns fortfarande äventyret med popcornkastrullen, lagom mycket olja osv. Och blandbanden i kassettbandspelaren, avspelade från trackslistan med Kaj Kindvalls röst som bryter in när man inte hann trycka på stopp i tid... Nostalgi!

Linda K sa...

louise: ja självplock är bäst :)

malla: :D

helena: ha ha ha ja blandbanden! det var tider det :D

Anonym sa...

Bamse är fyrabarnspappa. Den fjärde heter Brumma. :)

Anonym sa...

Köpa godis, ja, det var ett projekt. Ett gift par ägde den lilla lantisaffären där vi fick handla. Maken, Ove, var generös och man fick massor för sin lilla femma. Frugan Doris var snål som synden och lämnade bara bottenskrap i den lilla påsen.

Kom nu på att påsarna var ju annorlunda också - inga gigantiska påsar som man får idag. Små och smala var de, så man knappt fick ned sin lilla hand. Vit med några färgglada "bubblor" på alternativt vit med lila ränder och så någon gammaldagsbild av en kvinnofigur i svart i en liten ram.

Anonym sa...

Hahahahaha... underbart inlägg, och Minnas kommentar är klockren:

sunkis var ju sun kissed

*asg*

Krya på dig Linda!!

(Linköping är en fin stad. Bra IKEA har de... .)

Linda K sa...

erika: åhå en sladdis? :D

ida: jag kommer ihåg påsarna! precis på pricken som du beskriver :D

Linda K sa...

lox: tack rara :)