torsdag, mars 29

Mera om böcker

När jag ändå är igång och skriver om böcker måste jag få med ett par saker till. Läser just nu Elefantens öga av Inger Alfvén. Åh hon skriver så bra. (En svensk Joyce Carol Oates kanske?) Så bra och jobbigt att jag just nu har ont i magen. Har inte kommit så långt i boken men just nu handlar det om när en av huvudpersonerna var liten och blev lämnad av sin mamma. Och det beskrivs så att jag får hjärtklappning och nästan börjar gråta.

En gång, det var nog i början, ringde hon. Joel stod med luren hårt tryckt mot örat och båda händerna om skaftet, han kunde ännu känna känslan av den glatta plasten, men alla ord var glömda och han kunde ingenting säga som svar på hennes röst. Emil kom stegande och tog luren ifrån honom.
- Här är det ingen som vill tala med horan eller hur? sa han och smällde luren i klykan så att det sjöng i urtaget.
Joel såg på telefonen där hon fanns. Han drog in den i sitt huvud och där är hon, livs levande, leendet, armarna som lyfter upp honom, munnen som stryker med läpparna över hans kinder och näsa och håret som luktar så gott och kittlar honom på halsen.

Kanske är för att jag dagligen är livrädd att det ska hända sonen, eller mig, nåt som.. ja ni fattar. Rekommenderar redan boken fast jag bara läst 78 sidor.

Och så vill jag hylla Petra, som på beställning listar en hög braiga pocketböcker. Hon kan sina grejer!

9 kommentarer:

Annie - PD sa...

Inger Alfvén är underbar.
Hon är en mästare på att beskriva relationer.

Linda K sa...

annie: uj ja! älskade Ur kackerlackors levnad!

Karin sa...

Det här har inget med Inger Alfvén att göra alls utan med frisyrer, men vet du att när du gick och klippte dig och blev så himla snygg fick jag äntligen tummen ur och i tisdags tog jag med en bild på Michelle Williams till frissan och jag är SÅ nöjd!! :-) Tack för inspirationen :-D

Anonym sa...

Hmm..tack för recensionen så långt...verkar väldans gripande! tjipp:-)

Anonym sa...

Jag läste Elefantens öga för många år sedan och jag håller med, den är jättebra rakt igenom!
Men som du säger, nästan för jobbig ibland att läsa.
När jag läste den hade jag ännu inga barn, antar att jag skulle uppleva den ännu jobbigare nu...

Linda K sa...

karin: guuu vad kul! visst är det skönt med kort frisyr!? grattis till oss :D

mia: usch ja!

anonymous: jag har blivit helt freakig så sen jag fick ett eget barn. vad bra att boken håller i sig hela vägen! :)

Karin sa...

ja det är verkligen snyggt och skönt :-) särskilt när man har en 2-åring hemma och inte har tid att lägga 20 minuter på att föna pagen varje morgon ;-)

Karin sa...

Åh, nu blir jag lite avundsjuk. Den är så fantastiskt bra. Fast jag läser å andra sidan Siri Hustvedts "What I Loved" nu så jag ska nog inte klaga. Förutom över rullarna med toapapper som går åt för att tårka tårarna.

Linda K sa...

karin: i med lite klet bara :D

karin: den är också så bra! uja vad jag blinkade tårar på bussen när jag läste den till och från jobbet :)