fredag, maj 5

Bara ben

En dag ska vara den första. Idag har jag bara ben. Känns alltid lite konstigt. Ingen vårsol har ännu nått fram till dessa stackars vader. Ordet blekfet kommer till mig... Tog mig dock inte till jobbet i detta halvnakna skick, cyklade med långbrallor. Riktigt kallt på mornarna än. Kedjan hoppade av också, hoppsan. Vände upp och ner på den och vevade lite med pedalerna, och så hoppade den rätt igen. Halleluja.

Men mer ben nu. Testade svarta leggings igår. Till kjol. Svart borde ju smala av benen. Men icke. Vet inte om jag klarar leggings. Dom bryter ju liksom av benen och gör att man får elefantben bredare ben.Ingen annan (som inte har pinnar till ben alltså) som upplever det? Kanske är det övning som gäller...

UPDATE: Som ofta när jag skriver om att jag inte är nöjd med min vikt kommer det ledsna och upprörda kommentarer. Förlåt, det är inte min mening att såra eller reta upp. Skriver bara som jag känner mig. Man är ju alltid smalare eller tjockare än nån annan.

26 kommentarer:

Anonym sa...

Snälla Linda ... alltså ...

Låt mig säga så här. Om du nojar över att du är *fet* eller inte kan ha leggings så blir jag lite upprörd, för att inte säga lite arg. Du skulle kunna få byta kropp med mig en vecka så får vi se vad du tycker sedan.

Visst, det är självförvållat att jag är överviktig, men när smala och vackra tjejer som du snackar om "blekfet" och att de inte kan ha leggings då blir jag ... jag vet inte. Både lite arg och ledsen och ... upprörd i största allmänhet. Det är så *dumt*

Ta det nu inte som ett påhopp på dig personligen, snarare på ditt sätt att uttrycka dig, eller din ovetskap om hur det verkligen är att vara fet.

Linda K sa...

mammakatt: förlåt, det var kanske dumt att skriva så. Jag menar inte att jag är fet. Men jag är faktiskt inte pinnsmal heller. Normal väl. Men man är aldrig nöjd, eller hur? Jag utgår från mig själv, hur jag känner mig. Inte alls min mening att uppröra/reta upp/provocera. Tar inte din kommentar som ett påhopp, är tvärtom glad att du skriver vad du tycker! :)

Anonym sa...

Jag tycker bara att du är "vacker". Jag menar. Bär upp kläder snyggt och så. Ser bra ut, och så går du och nojar alldeles i onödan liksom.

Jag känner likadant när folk som är riktigt smala eller normalviktiga säger såna saker. Men du har rätt, man utgår ju bara från sig själv, liksom. Och jag kände mig väl inte provocerad eller ledsen å mina egna vägnar. Snarare å dig och dina gelikars (läs smala tjejer) vägnar. Det är så dumt att känna sig "fet" när det är så långt bort från verkligheten.

Linda K sa...

mammakatt: fattar vad du menar. Ska tänka på det. Och tack för alla komplimanger :)

Anonym sa...

Jag håller med dej mammakatt. Var nöjd med dej själv och sluta kalla dej för "fet", Linda!

Viveca sa...

Och jag förstår precis vad du menar. Man måste ju inte vara tjock för att SE/KÄNNA kraftigare ut. Vissa kläder sitter inte helt hundra på en del och så är det bara. (leggings is hard work) Det är lika tröttsamt att bara för att man är smal så MÅSTE man vara så nöjd 24 timmar om dygnet 365 dagar om året. Även spinkiga/smala kan ha komplex. Det är nog bara att acceptera :)

Linda K sa...

maria: kallar mig inte fet, kallar mig blekfet för det var så jag kände mig i leggings. Jag är ganska nöjd med mig själv :)

viveca: PRECIS! Håller med dig!

Linda K sa...

jessica: att ha eller inte ha komplex, det är frågan! Jag har massor men skyltar väl inte med dom jämt tycker jag. Skryter ju en del också. Måste man verkligen vara perfekt? Tycker inte jag :)

Tack för bloggberöm! Och bra dag till dig med. Nu ska jag ut och lunchjogga! :)

Anonym sa...

Jag vet precis hur du menar och jag brukar känna likadant. Jag känner mig som en elefant ibland och får panik över mina lår, speciellt nu när alla stuprörs jeans finns i butikerna. Tillslut så provade jag ändock ett par och höll på att få ett bryt. Mina lår såg ut som om dom vore bredare än en 16-filig motorväg :(

Samtidigt vet jag att dom inte är "feta&breda", dom är nog ganska normala till min kropp i övrigt.
Så vad kommer min kroppsuppfattning ifrån då?

Jag kan ÄRLIGT säga att jag inte får den genom alla tidningar, där alla ser löjligt mkt retuscherad ut (har skrivit ett inlägg om det tidigare)Min kroppsuppfattning idag kommmer ifrån att min dumhet med att jämföra med mig själv. Innerst inne så vet jag att jag inte kan se likadan ut i kroppen som när jag 19-20 nu när jag snart är 32. Jag väger i stort sätt lika mkt/lite som jag gjorde då. Kilona har nog bara flytta runt lite (läs ner).

Jag respekterar fullt ut att du känner som du gör, det är dina känslor och din kropp. Och precis som du säger: man är ju alltid smalare eller tjockare än någon annan.

Sen tycker jag också att det finns en hel uppsjö av (mode)bloggar som på ett betydligt mer "skrämande" sätt skriver om kroppsuppfattning och ideal.Och som verkligen bidrar till att förstärka en skevbild.(ingen nämnd, ingen glömd)

Just det ja....jag tror jag hoppar leggnings jag också, av ungefär samma orsaker som dig!

*kram*

Anonym sa...

Hm. Till det här med tjock/smal nu då. Vi har alla en viss kroppsuppfattning, det vill säga, vi har alla en subjektiv relation till vår egen kropp.

Att ha nojor för det ena eller det andra drabbar nog både smal som lagom som tjock.

Precis som du skriver, man är ju alltid smalare eller tjockare än någon annan!

Anonym sa...

Alltså ursäkta men nu blir jag lite irriterad.

"Jag kan tycka att det är lite oansvarsfullt att skriva dåliga saker om sin kropp i en blogg som läses av massa tjejer" säger du Jessica.

En blogg är personligt och man skriver om personliga saker och om hon tycker att hon ser blekfet ut så får hon ju tycka det. Det är knappast så att hon sagt att hon ska hem och sätta fingrarna i halsen eller hur?
Bara för att man är "normalviktig" då har man alltså ingen rätt att tycka nånting negativt om sin kropp?

Jag fattar vad du menar Linda och jag tror inte att du bidrar till att skapa nåt negativt med ditt inlägg. Alla har ju sina dagar.
Kram

Viveca sa...

Hett debaterat ämne detta! Alla har ju alltid olika åsikter.... Personligen kan jag känna att jag inte alls kan skylla mina komplex på media. För jag vet ju att bliderna är retuscherade.... Jag håller med Mocca och Lena jag fattar själv att nästan ingen ser ut just så. Och det är ju ofta så att om man vill kan man göra något om sina "komplex" (den lilla extra magen går ju att arbeta bort om man verkligen vill). Är det så att man tycker att man har för stor näsa så är det väl bättre att fokusera på sin snygga mun istället och gilla läget med näsan. Sen tycker jag det är schysst att man kan erkänna vissa brister (annars är det väl någon som blir stressad över att någon annan alltid är perfekt). För i sanningens namn, vilka brister talar vi om? Att man inte passar i leggings? Inte passar i stuprörsjeans? Skönt att veta att det finns fler som känner som en annan... Sen får man ju inte glömma att det är bara att sluta läsa en blogg om man inte gillar den. :)

Linda K sa...

mocca: klokt skrivet om att jämföra med sig själv. Så tänker nog jag också. Strävar inte efter att vara pinnsmal, det skulle inte passa mig. Men lite smalare vill man ju alltid bli ;)

Kram!

lena: håller med om att ens blogg ju faktiskt är personlig. Jag känner inte att jag har nåt stort ansvar att fostra och vägleda unga tjejer. Skriver vad jag tycker och känner. Är inte ute after att provocera. Ingen är perfekt, inte jag heller :P Kram.

viveca: bra sammanfattning på det hela.

Fröken K sa...

för att inte prata om smal/tjock samtalet så tycker jag att det är sååå rolig att du har en musse pigg tröja på dig. min mor höll på att storkna när jag hade en sådan en gång, och hon trodde att jag var på väg till barnstadiet igen. "ingen, ingen har musse pigg på sina tröjor förutom små barn som inte kan stava till musse pigg"
jag ska damma av den tröjan och ha den på mig imorgon.

Anonym sa...

På tal om Musse pigg.
Det var julafton i en kompis familj med små barn.
Har du fått Musse pitt
Nej det är snoppen.
Ewac.

Linda K sa...

k: musse är feträtt! Såg Carrie i SATC med mussetröja och kavaj över, sen dess är jag lite hooked på honom :) Fram med din också!

ewa: dirty fredag! :D

Anonym sa...

Okej, jag känner nog att jag måste förtydliga mig lite grann. Jag tycker förstås det är helt okej att klaga över att man känner sig fet och ful och vad det nu är, och jag tycker det är okej att skriva om det i sin blogg även om man har kvinnliga läsare och även yngre sådana. Vad är bloggar till för om inte för att skriva av sig med mera?

MEN, jag blev ledsen och upprörd över att tjejer som Linda och Mocca (som jag också vet är en tjej som är smal och fin) känner som ni gör.

Fast, jag förstår ändå vad ni menar med att hur man ser ut och hur man känner sig inte alltid stämmer överens.

När jag var liten, omkring tolv-tretton år var jag knubbig, men så kom jag i puberteten och blev smalare. Idag när jag ser bilder på mig själv i åldrarna sexton till tjugo ser jag helt okej ut. Kanske inte den smalaste i världen, men fin i kroppen - inte ens mullig. Men hjärnan hade liksom inte hunnit med utvecklingen och jag kände mig fortfarande lika tjock och knubbig som jag var när jag var yngre. Innan kroppsuppfattningen kom ifatt mig hade jag lagt på så pass mycket att jag hade orsak att känna mig tjock igen ...

Så jag vet hur ni känner det, men det är fanimej tragiskt att vissa tar åt sig av reklam och annat så mycket.

Nå ja, jag kanske bara babblar :)

Anonym sa...

Oj vilken liten PK storm i ett vattenglas det blev, alla får ha sina egna ideal och skriva om dem utan hänsyn till någon teroretisk läsargrupp som det skall daltas med (så länge det inte är grovt osunda grejer)

Många män går på gym, väldigt få av dem har komplex, ännu färre är på allvar intresserade av tjejer som ser ut som Marie Serneholt.

Är man fet och missnöjd så är stavgång poppis, gratis och effektivt, bara att börja. Det är inte svårare än man gör det.

/Mr Degmage

Linda K sa...

alla: oj oj nu orkar jag inte kommentara längre, känns mest som jag upprepar mig. Kloka ord från alla och envar. Goder afton :)

Anonym sa...

åh vilken tröttsam diskussion. jag blir så trött på alla som ska opponera sig om man talar om sitt utseende när man är smal eller normalviktig. är det bara ok att vilja förändra sig om man är överviktig? nej, en blogg är till för nöjes skull, lägg inte till att man måste tänka på att vara en förebild för unga tjejer också. det finns så mycket värre saker i världen än en jättefin tjej som inte trivs i leggins.
Linda, du kommer att vänja dig vid dem & vara jättefin i dem! STOR KRAM!

ps. nu kommer jättemånga att bli arga och mena att man får uttrycka sin åsikt. jajamensan, det får man. det var det Linda gjorde i sitt inlägg.

Linda K sa...

lindarlig: tack vännen :)

Anonym sa...

efter att ha läst alla kommentarer och klurat lite... är det inte så att vi klär oss "to look our best" för att överglänsa nån annan KVINNA? om jag utgår från mig själv så är det "viktigare" att få komplimanger från tjejkompisarna än från pojkvännen/killkompisar... det väger liksom tyngre eftersom chixen vet vad de pratar om, kanske...

Anonym sa...

Hade gjort ett försök att kommentera här för ca 14 timmar sedan eftersom det väckte en massa känslor hos mig som mamma till tonårstjejer men kände att de blev för personligt (letade efter mail-adress men fann ingen. Jag skrev i alla fall några ord men vet inte vad som hände för här återfinns de inte. Och efter att jag läst allas kommentarer och insett att du rört upp många känslor så säger jag istället:

Ha en skön helg & God natt!

PS
Gillar dig och din blogg, annars skulle jag inte läsa här.

Polly sa...

Och jag skickar bara en kram till dig snyggo, så här missinassen och med något glas rött i kroppen!
Tjohoo!

Linda K sa...

annaisa: visst är det roligare att titta på tjejer än killar för att inspireras!

intressesmurfen: om du klickar p det lilla kuvertet med pil p åbredvid kommentarerna kan du maila til mig! Skön helg, godmorgon och tack!

polly: hi hi hi! hade också rött i kroppen igår, nu vill jag ha brunt! Som i kaffe :P

Anonym sa...

Hihi, så klart! Såg den verkligen inte.