fredag, april 20

Luktagott?

Äh kom igen, vem orkar jobba helhjärtat en fredageftermiddag? Jag som var så flitig på förmiddagen.

Läste en till grej i Modette. Nu har jag den inte här och kan citera det braigt sagda, men det gick ut på att locka fram ungdomsnostalgi och känslan av nyförälskad tonåring hos killarna. Men den här:



Jag hade Anais Anais och har för mig att den inte var fel alls. Eller minns jag fel? Kanske dags att återuppleva lite ungdom?
UPDATE: Så här står det i Modette: Jag är lite inne på en högstadierevival och brukar dutta på Anais Anais för att få killarna att känna sig sådär pubertalt kära.

25 kommentarer:

Mie sa...

Vet du vad jag tänker på när jag ser den parfymen? För länge sen när jag jobbade på bank så hade vi en kund som brukade komma in i sina ladugårdskläder.. När han gick ut igen så hämtade min kollega sin Anais anais o sprejade i luften...
Och sen luktade det massor av parfym o massor av kobajs i en mycket annorlunda blandning;-)

Anonym sa...

"nyförälskad tonåring" - armsvett och mopedavgaser?

Anonym sa...

För mig finns det bara en doft som totalt för mig tillbaka till 1984 och det är White Linen av Estee Lauder. Jag får fortfarande flashbacks om jag känner att någon har på sig den. Tror faktiskt jag ska köpa den nyare varianten som kommit när jag drar till Canada och New York om två veckor :).

Glamourbibliotekaren sa...

Ååå, Anais Anais... jeg hadde den i sjuende klasse, og kjøpte den på nytt for et par år siden av nostalgiske årsaker. Jeg tok den på forleden dag, nice! :)

Frida sa...

Jag minns att min mamma hade den och att jag tyckte att flaskan var ursnygg. Har dock inget minne av hur den egentligen luktade.

Linda K sa...

mie: HA HA HA! ja det låter ju halv-lukta-gott :D

mafo: du är man och har ingen talan ;)

kicki: den hade jag också! ljuva minnen :D

glamourbibliotekarien: MÅSTE lukta på den snart!

frida: jag tycker mig minnas vagt, men behöver helt klart uppdateras :)

Anonym sa...

Njaaaa... jag hade YSL Paris. Det är fräscht det! ;-)

(Min mamma hade anais anais. Och LdB.)

Sara sa...

O! Den där hade min mamma när jag var liten. Nostalgi på hög nivå!

Linda K sa...

lox: alla gamla godingar :)

sara: japp! :)

Unknown sa...

IUH, har för mig att den var betungande sötsliskig *rys* Inget blir dock värre än Salvador Dalis parfymer anno tidigt 90-tal....

Anonym sa...

Den där parfymen får mig att tänka på...min mormor! Hon hade den när jag var liten! Nån gång på åttio-nittiotalet.
Minns dock inte om den luktar gott eller inte. Men flaskan känner jag igen. Va ganska fascinerad av parfymflaskor när jag va i den åldern:D (Är född -84 så jag var mellan 0 och 6 år nånting. fascinationen infann sig väl vid tre kanske. För att förtydliga.)
//Karin

Linda K sa...

et: jag minns den inte så, men jag kan ju ha glömt och man kanske ändrar smak. återstår att se!

karin: ja flaskan är fin. gillade också sånt i den åldern. Och fortfarande :D

Anonym sa...

Herregud vilken nostalgi!! Anais Anais var min parfym nr. 1. Påminner om när jag var au-pair i Paris läsåret 82-83. Senare använde jag White linen.

Linda K sa...

cicci: jamenvisst :D

Översättarhelena sa...

Lustigt, jag stod precis häromdagen och funderade på att slå till på en annan gammal goding, YSL Rive Gauche. Den kändes riktigt trevlig igen, sisådär tjugofem år senare. Nostalgi, javisst!

Linda K sa...

översättarhelena: ja, kommer 80- och 90-tal åter klädmässigt ska det väl göra det doftmässigt också :)

Anonym sa...

Aha! Är det SÅ lätt? ;-)

Annie - PD sa...

Vilka minnen jag fick nu...
Jane Hellen - Puzzel (små pusselbitar flöt omkring i den billiga skräp parfymen)
Colors - Benetton (80-tals inspirerad sexkantig flaska)
L'air de temps (fåglar på flaskan...)

Eternity av Calvin K. fastnade jag på när jag var femton och den luktar fortfarande gott men är lite för stark...

Glamourbibliotekaren sa...

Jeg er parfymejunkie OG nostalgiker til tider, så jeg har som sagt kjøpt Anais Anais - og også YSL Rive Gauche, EL White Linen, Love's Baby soft, Charlie Red... og funderer på å kjøpe 90210-parfymen igjen!! :-D Den eneste jeg ikke har av mine tenåringsfavoritter, er Chloé. Og "Date"-parfymene, da.

Linda K sa...

anci: vet inet, vi får väl testa ;D

annie: salvador dalí med stora mun- och näsflaskan. Paris. den där blå och vinröda flaskan... :D

glamourbibliotekarien: anais anais luktar alltså fortfarande mumma? :D

Glamourbibliotekaren sa...

Nå husket jeg plutselig at VANDERBILT var en hit blant mine venninner. Yuck! Jeg syntes alltid den luktet ekkelt. Cacharels Lou Lou var også populær. Hmm.

Anonym sa...

"den där blå- och vinröda flaskan", tänker du på Cacharels "Lou lou"? Det var min absoluta favorit ca 86-87! Anaïs Anaïs däremot gillade jag inte ens som fjortonåring, tung, blommig och huvudvärksframkallande...doften får en att vilja kräkas. Någon som kommer ihåg Laura Biagiottis "Roma"? Men dofter är såå förknippade med sin tid, tror faktiskt inte att jag skulle kunna återanvända någon men man får roliga flashbacks (en kommentar från en ny besökare-gillar din blogg!)
mvh
Petra, glamourarkivarie (Ha ha)

Linda K sa...

glamourbibliotekarien och petra: Ja så hette den! lou lou! :D

Petra: ojdå då får vi undvika varann om jag gillar den, så att du inte kräks ;)

roma, var den inte rätt tung, typ? jag behöver ta mig en massa nostalgisniffar känner jag!
kul att du gillar bloggen! :D

Anonym sa...

Hadde også denne men husker ikke hvordan den var... men ingen højdare for meg ihvertfall, holdt meg til "Le Jardin" (i reklamen satt Jane Seymour (tror jeg det var) på en huske av blomster). Brukte også Benettons i 6-kantet flaske + Adidas' hvite og grønne. Tror ingen av disse eksisterer lenger... White Linen og meg har aldri vært noen stor match men må kanskje teste den igjen etter å ha blitt inspirert her...

Linda K sa...

merete: man kanske inte ska återvända till gamla dofter, men det vore kul att dofta lite på dom på prov :)