måndag, juni 19

Läser i sommar

Ännu en positiv grej med sommar är att man/jag får köpa böcker och läsa läsa läsa. Förhoppningsvis på en filt i solen. Annars köper jag för det mesta pocket och lånar inbundna, men inför semestern brukar jag lyxa med en och annan inbunden köpebok. Så här ser min läslista ut so far:

"Pappersväggar" av Johan Ajvide Lindqvist. Tror det är Stephen Kingen i mig som gör att jag älskar hans böcker. Har läst "Låt den rätte komma in" och "Hanteringen av odöda". Den första var kanon, den ska ju komma som film också och den kommer jag garanterat inte våga se men kanske göra det ändå. "Pappersväggar" består av nio noveller på temat brrrr...skall inhandlas när lönen kommer!



"Tretton steg" av Ruth Rendell. Deckare måste man ju förgylla sommaren med. Gillar henne bäst när hon skriver som Barbara Vine, men den här tror jag funkar också. Rendell skriver ruggigt bra om "till synes vardagliga situationer med spänning, skildrar den tunna skiljelinjen mellan förnuft och galenskap och utforskar och belyser det mänskliga psykets mörkaste vrår". Läs mer om boken i "min" bokklubb.



"Det stulna hjärtat" av Lauren Kelly. Som är Joyce Carol Oates. Och då är alla ord överflödiga. I love! Har redan investerat i från bokklubben.



"En shopaholics bekännelser" av Sophie Kinsella. Jamen bara titeln talar ju till mig. Hopppas på lättläst underhållning. Man vet antagligen hur det kommer att sluta på sidan 3 men det är lite det som är charmen. Kan ju inte bara läsa Fjodor och grabbarna. Den finns ju dessutom i pocket. Rosa och fin. Klart man måste shoppa loss på den!



"Målarbok" av Jesper Waldersten. Om man tröttnar på att läsa kan man färglägga lite i denna fantastiska målarbok för vuxna. Om jag får ha den i fred för sonen...



Sen måste jag såklart in på Pocketshop och härja. Ta fyra betala för tre är givet!

UPDATE: Just ja, när man köper tidningar brukar det ibland hänga med en bok också. Två i en!

8 kommentarer:

linda m sa...

Tack för superbra läsartips!!

Linda K sa...

linda m: vassego :D

Anonym sa...

Den där målarboken bara måste jag köpa! Jag har kritor sedan tidigare. Och nej, jag har inga barn men jag skyller på att de prinsessor och prinsar som kommer på besök vill måla med kritor. ;-)

superkryp sa...

»Låt den rätte komma in« rätt upp på min favoritlista. Är lite snål så jag väntar på pocketupplagan av Hanteringen av odöda. Den ska komma i juli (eller var det augusti?).

Men jag måste nog köpa »Pappersväggar« redan nu.

Malin sa...

Öster om eden ligger och väntar på mig, inbunden och riktigt tjock...hoppas det är en riktigt smaskig historia. Nu i senaste veckan har jag läst bla Mossvikenfurar, sådär tyckte jag. Sedan är jag sugen på klassiska Maria Lang och Agatha Christe.

Linda K sa...

helena: varje sida är ett litet konstverk :)

superkryp: hanteringen var inte lika bra som den första boken, du kan lugnt invänta pocketen. Eller låna på bibblan. Är ruskigt sugen på novellsamlingen!

malin: en lang är ALDRIG fel sommarlektyr. Har spanat lite på m-fruar, men då får det nog bli en lånebok. Öster om eden, trodde den var film bara. Kass bibblo-koll!

Anonym sa...

Läste just "En shopaholics bekännelser" och jag gillade den mycket. Den var lättläst och rätt skoj tyckte jag. Sen kände man ju igen sig lite ibland också, i shopaholic-syndromet så att säga. Om det är kul eller jobbigt vet jag inte...
Men boken rekommenderas iallafall!

Linda K sa...

vicky: tack, ett måste :)