onsdag, augusti 1

Kvitton

Jag måste vara inne i en pyssel- och ordningsfas. Eller... det är jag kanske alltid. Hur som, har sorterat gamla kvitton. Brukar gå igenom med jämna mellanrum och slänga såna som känns inaktuella eller som texten försvunnit på (finns det en tanke bakom det förresten, att texten försvinner från kvittot? Noll idé att komma tillbaka med ett vitt litet papper till butiken om man vill reklamera nåt... ).

En del kvitton sparar jag år efter år. Det är lite dagbokskänsla över dom. Man kommer ihåg gamla köp, både små och ganska menlösa saker (en blå Småkompis från Designtorget för 50 kronor) och dom där dyringarna man fortfarande får kalla kårar av (som Bayswatern, älskad men kanske min kostsammaste investering?). Så jag sparar mina minneskvitton och tar fram dom ibland. Och kommer ihåg.

14 kommentarer:

Anonym sa...

ah, jag gör likadant!! Jag har en vit papplåda med silverbeslag som jag har mina kvitton i. En skattkista...

Gucciglasögon... Gucciagenda... och fina småsaker som man älskar.

Jag förstår precis - ibland är det som meditation att sitta och bläddra i kvittohögarna :)

Linda K sa...

hedgehog: en variant på dagbok helt enkelt :D

Sincerely Johanna sa...

Jag har alla mina viktiga kvitton i ett kuvert i en låda och då har ingen text flrsvunnit trots att det gått flera år. Ett tips bara.

Linda K sa...

johanna: jo jag med. men vissa bleknar misstänksamt fort ändå. speciellt babyland!

Anonym sa...

Man kanske skulle spara dem ja... Jag brukar göra så när jag ska köpa något att först tänker jag på om det är värt priset, är det det så köper jag och sedan brukar jag glömma direkt vad det kostade. Ganska praktiskt på ett sätt.

Anonym sa...

Et tips er å skanne termokvitteringer og lagre ev. skrive ut. Går også selvsagt å kopiere dem. Har selv erfart at de blekner med årene...

Missy sa...

Ah. En blå småkompis...

Anonym sa...

Man behöver inget kvitto för att kunna reklamera:
du ska bara kunna styrka köpet - tex genom utdrag från bankkontot (om du betelar med kort) eller om varan är tex en "ikea-vara" dvs den säljs bara i/av den butiken (H&M, andra klädkedjor etc...)

Då kan man reklamera utan kvitto. Det _krävs_ inget kvitto för det. De butiker som hövdar det ska nog gå en kurs i konsumentköp...

Lycka till!

Mie sa...

Jag vågade, jag vågade;)
Du är "tagen" i utmaningen om mina 4 favvobloggar!
Kram

Anonym sa...

Jag tackar min skapare för att jag är kvittohamster. Fick tack vare det, ett par splitternya joggingskor för 1000 :- i våras. Jag reklamerade ett par andra ETT ÅR senare pga av en vidrig plastdoft som ej släppte. Killen i affären sa att jag hade fått ett par feltillverkade, där klistret stank. Utan kvitto, hade det varit kört. :)

Anonym sa...

LindaK: Super casual.....yet sexy too. Very cool!

Linda K sa...

tina: men tänk om nåt går sönder , då är det rätt praktiskt med ett kvitto ;)

merete: om det är nåt dyrt ska man självklart kopiera om det är dåligt kvitto! :)

missy: den hänger på min jobbdator och är mycket kramvänlig :D

anna: jaha ok, men visst känns det ganska mycket bättre att kunna visa upp ett?

mie: men åh! gulle dej :D kram

cicci: den som spar han har, hände jag att jag måste skriva nu. grattis :D

bobk: oh thanks. on vacation you know :)

Anonym sa...

Du är klok som en pudel. Jag ska tänka på det i fortsättningen :)

Linda K sa...

tina: :D