torsdag, augusti 16

Vad heter det?

Ibland tycker jag det är svårt att veta vad man får säga och inte. Eller skriva. Peter Martinsson sa själv i sitt sommarprat att han föredrog småväxt eller kortväxt framför dvärg. Och det kan man förstå, dvärg är ju för många förknippat med narrar och cirkus.

Och så får man ju inte säga neger. Inte svart heller? Hur f*n ska man benämna en färgad (får jag säga det?) person? Dagis får man inte säga, då förringar man FÖRSKOLEFRÖKNARNA. Det är fult att vara städare, det ska heta lokalvårdrare. Eller kanske någor ännu modernare nu för tiden? Lapp är tabu, dom heter faktiskt samer. Eller?

Jag håller med i de flesta fall, när orden är föråldrade och/eller har fått en negativ klang. Men visst kan det vara svårt ibland att säga rätt?

21 kommentarer:

Solrosfrö sa...

Håller med! Man menar inget illa men vissa ord sitter fastetsade i hjärnroten... Som negerboll. Jag hade en kollega en gång som är gift med en kvinna från Tanzania och han förklarade för mig att man skall i det fallet säga afrikan eller tanzanian och absolut inte neger, färgad, svart eller liknande. Men jag vet inte om det blir lättare eftersom man ju oftast inte vet landet personen kommer ifrån... :(

Anonym sa...

Får man inte säga svart? Det visste inte obildade jag!
Och du det heter FörskoleLÄRARE...(men jag kallar alla, tom de manliga för fröken och det gör min son också)

Anonym sa...

Hej
jag använder alla "fula" ord så som negerbulle etc för jag tycker inte det är fula ord. Jag tror inte heller en mörkhyad person tar illa vid sig utan det är bror duktigt som poängterar det hela, att de bara orkar... Dessutom säger jag dagis och har inte fått någon kommentar om det från fröknarna. Det måste ju vara de som lider av dåligt självförtroende och vill bli betraktade för något väldigt fint som en fin titel tydligen innebär för de. Nej tagga ner lite och häng upp er på saker som är dåliga = Energiomvandling

Linda K sa...

jessika: just i det fallet är det ju spritt språngande omöjligt. om amn säger vit om "vita" kan man väl säga svart om "svarta"?

petra: jag säger dagis jag :D

susanne: jag har inte heller fått skäll av nån. klart man ska respektera vad folk vill bli kallade, men det är ju svårt när det skiljer sig från person till person.

Anonym sa...

man bör inte heller kalla halva befolkningen för kvinnor, för då markerar man att man exkluderar dem i könsmaktsordningen. "människa" är också tabu, för vi är faktiskt djur precis som alla andra.

Linda K sa...

fredrik: ha ha ha, precis. Internationelal kvinnodagen, vad är det? är resten av dagarna männens då? man ska bara hålla mun;)

Minna sa...

Mattant: servieringsbiträde.

Tillåt mig pinka på mig av garv...

Mie sa...

Å jag säger fortfarande negerboll... Åker man i fängelse då;)

Lillie plein damour sa...

Jag använder inte ordet negerboll utan säger hellre chokladboll...men tar inte heller illa upp om nâgon säger det.
Jag säger heller mörkhyad än svart, för jag är ju inte svart, jag är ju brun.
Jag hatar ordet svartskalle för jag har blivit kallad det och det klangar sâ fult , men pâ franska lâter det inte fult, tête de noir!
Eller hur?

Linda K sa...

minan: jag pinkar också :D

mie: jag tycker inte det. det är ju så inrotat. säger de tockså ibland.

lillie: nä svartskalle är väl ingen hit, det är ju ett regelrätt skällsord. jag är ju inte vit heller. jo på vintern kanske men nu är jag ljusbeige ;) det mesta låter fint på franska :)

Anonym sa...

Numera heter det pedagoger.
ewac

Linda K sa...

ewac: vilka då? samerna? ;D

Anonym sa...

Skullle inte städare a k a lokalvårdare heta hygientekniker ett tag? Eller det kanske bara är som jag drömt. Hm.

Anonym sa...

finskapinnarna eller var det hallongrottorna
ewac

Linda K sa...

virrpannan: eller generaldirektör kanske ;D

ewac: ja det finns mycket mustigt!

Anonym sa...

Kom på ett annat namn för dagisfröknar alias förskolefröknar.
Dagis är ju egentligen en institution varken vi vill det eller inte där vi inhyser våra barn för vi måste arbeta, alltså "Institutionspedagoger"
Dålig klang men bra klang :)

Linda K sa...

susanne. jag fortsätter nog med dageisfröken ;)

Anonym sa...

jag tycker alla ska få säga vad de vill. det är ju den som lyssnar som får avgöra om det är fult eller inte.då är problemet lyssnarens. den som äger problemet löser det.

Linda K sa...

mum: så får man säga till om man tar illa upp :)

Anonym sa...

Får man kalla dig för bokhäxa då?

Linda K sa...

annapanna: be my guest :D