lördag, augusti 25

Hygglo yrke

Igår läste jag en intressant uppsats om bilbiotekariers professionella status. Måste citera några väl utvalda meningar:

Därtill kommer stereotypa föreställningar om att bibliotekarien är en oattraktiv medelålders kvinna som är alltför djupt begravd bland bokhögarna för att orka bry sig om så värdsliga saker som sitt yttre.

Vidare sågs bibliotekarieyrket som konservativt, omodernt och bibliotekarien ansågs vara en trist figur som var humorlös och helt ointresserad av fysiska aktiviteter som sport.

En annan bild är den av bibliotekarien som en äldre person som har svårt att hänga med i utvecklingen och som inte lyckas hålla isär privatliv och yrkesliv.

Omigod! Det är ju jag i ett nötskal!

10 kommentarer:

Anonym sa...

:D jag kommer från en släkt med många bibliotekarier (och lärare) det är därför det blivit folk av mig säger min mor. fast jag blev inte bibliotekarie själv förstås..

Linda sa...

usch, det där lät snarare som en beskrivning av en viss generation snarare än yrket i sig.

Cecilia sa...

Jag bara säger hahahahahaha. :D

Linda K sa...

åsa: ha ha, det låter ju bra :D

linda: håller med :)

cecilia: jag med, ha ha ha! :D

Lox sa...

Jag kan bara instämma. Det är Verkligen du i ett nötskal. ;-)

Visst blåser det i Ua idag, men hos oss är det inte så farligt. Vi ska till Sthlm i morgon. Kjolväder då, måntro?

Linda K sa...

lox: låt oss hoppas!

Anonym sa...

men jösses, vilka svarade på den där undersökningen? ku klux klan? finns det ingen gräns för hur fördomsfulla människor är. och hur många går egentligen runt på dagarna och tänker "det är såå typiskt bibliotekarier, de kan aldrig skilja på privatliv och yrkesliv."

Linda K sa...

fredrik: HA HA HA!!! :D jag gör det sällan...

Anonym sa...

Äh du och din kollega är så fresha att ni spränger fördomarna till atomer!

Linda K sa...

dtk: nämen oh! *rodnar*