onsdag, augusti 22

Fuskpolo

Har med mig det här stickreceptet till Sicilia idag. Hon ska sticka en sån. F*n, jag MÅSTE lära mig. Vill också ha en sån i höst! En grå, eller senapsgul.

Jag skriver upp receptet om det är nån annan stickkunnig som känner sig hågad:

2 hg tjockt ullgarn, 60 m/100 g exempelvis Limari (Flamé)
Rundsticka nr 20 (15)
(här vill jag bara inflika att jag redan är fullkomligt lost)

Lägg upp 44 m, sticka slätstickning med rundsticka i 6 (8) varv.

Avmaska 7 m i var sida till ärmhål. Det blir alltså 15 maskor mellan avmaskningarna.

Lägg på nästa varv upp 7 nya maskor över de avmaskade. Fortsätt i slätstickning så långt garnet räcker. Maska av med dubbelt garn, ej för hårt.

Varför kan det inte vara lika lätt som fruktsallad istället?

13 kommentarer:

anna sa...

önskar också jag kunde... hur var mötet då? och fint fågelbord!

Annie - PD sa...

Det där receptet var svårt. Kan inte Sicilia sticka åt oss alla ;D

Linda K sa...

fru a: det var väl ok. tackar :)

annie: ska fråga :P

Anonym sa...

eh, jag kan sticka vanliga halsdukar. Och grytlappar.

Anonym sa...

Det där var fruktansvärt lätt, ska du börja sticka med något så är detta alldeles ypperligt. Den där kan Sicilia lära dig att sticka på lunchen - jag lovar!!


Har jag fått någon slags kommenterarfrossa eller?

Désirée sa...

Ack men, linda, det där klarar du!

Linda K sa...

hedgehog: du slår mig med hästlängder!

anna: ja jag kansk ekan härma henne. åh kommentar på :D

démonée: gör jag det? hm, får väl gå och köpa stickor och garn till att börja med...

Anonym sa...

om det regnar på lördag kan vi övnings-sticka. fniss.

Linda K sa...

mum: deal! :)

Anonym sa...

Jag kan vara din stickmentor om du vill... Känner till att det i Sthlm finns gott om stickträffar på caféer o dyl dit nybörjare är välkomna. Fuskpolon lär går ultrasnabbt med så tjocka stickor. Receptet passar nog din nivå. GO LINDA. Jag vill frälsa dig :)

Linda K sa...

cicci: åh! ska bara inhandla... beståndsdelarna!

Anonym sa...

Snälla Linda, kan inte du sticka den och sedan lägga ut en bild här på bloggen. ;-)
Jag är sugen på en snygg fuskpolo men ser inte riktigt på bilden hur den ser ut...
/annica

Linda K sa...

annica: ja herregud jag önskar att jag kunde. ska försöka lära mig... nån gång. min kollega ska sticka en, ber att hon visar upp den ordentligt sen!