söndag, maj 6

Hundralistan del 3

* guldkorn

51. En lisa för ögat av Ruth Rendell *
52. Men tiden går av Yoyce Carol Oates
53. Kejsaren av Portugalien av Selma Lagerlöf
54. Poeten av Michael Connelly
55. Judasbarn av Carol O´Connell
56. Livläkarens besök av Per Olov Engquist
57. Friheten av Ulf Lundell *
58. Synden av Björn Ranelid
59. Dinas bok av Herbjorg Wassmo
60. Den gröna milen av Stephen King
61. S/Y Glädjen av Inger Alfvén
62. Judiths teater av Inger Alfvén
63. Kärlekens raseri av Ian McEwan *
64. Den hemliga historien av Donna Tartt
65. Lyckans land av Frank McCourt
66. Underbara kvinnor vid vatten av Monika Fagerholm
67. Fru Björks öden och äventyr av Jonas Gardell
68. Bara Alice av Maggie O´Farrell
69. The remains of the day av Kazuo Ishiguro *
70. Tjuven av Göran Tunström
71. Movern Callar av Alan Warner
72. Illusionisten av John Fowles *
73. Djävulsformeln av Carina Rydberg
74. Den blinde mördaren av Margaret Atwood
75. Sex and the city av Candace Bushnell

Shit, jag inser att jag inte kommer att kunna nöja mig med bara hundra favoriter. Får se var detta slutar...

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hm, eftersom en hel del av mina favoriter finns med på din favoritlista och en hel del andra som står på min "läsalista" så antar jag att jag borde läsa Nesser också. Men vad är grejen men Nesser? Jag har liksom missat alltihop...

Linda K sa...

e: han är bara galet bra! underhållande, spännande, humoristisk, rubbet. och så är ju författaren själv trevlig att skåda ;)

Anonym sa...

Ähh, det är bara att fortsätta!

Men du hade ingen stjärna efter "Bara Alice"?! Den är en av mina bästingar. "Kärlekens raseri" var inte heller så dum Och den håller dom på och filmar. Undrar hur det ska bli... Den läste jag när vi cyklade på Visingsö. Det var 10 grader och blåste och vi frös och när vi kom fram kröp jag ner under täcket klockan 4 på eftermiddagen och läste McEwan...

Vilka härliga minnen man kan ha med böcker!

Anonym sa...

Såg att du anser "Friheten" vara ett guldkorn. Ja, jag håller med dig. Det kan vara intressant att läsa om Trick i dessa tider. Det finns något i hans personlighet som vi allt oftare stöter på nyhetssändningarna. Vilsna och känsliga unga män, som av någon anledning vill "städa upp" i en för dom smutsig värld. Nu senast var det i USA som en man återvände till sin skola med vapen, med ett oerhört tragiskt slut. Lars Norén har nyligen skrivit ett drama om tysken Sebastian Bosse som även han återvände till sin skola med två avsågade hagelgevär för att hämnas alla mobbare. Han hade lämnat en hel del text efter sig för göra sig "odödlig", ungefär som Trick i Firiheten ville göra.

Linda K sa...

L8: åh en del var så länge san jag läste att jag inte alltid minns dom. helst skulle jag sätta stjärna på var och varannan! :D

anonym: oj! de tvar ett tag sen jag läste friheten, så jag minns inte så väl. men jag vet att jag älskade den.

Anonym sa...

Livläkarens besök är ett riktigt guldkorn :))