tisdag, maj 29

14 bast

När ja fyllde 14 var det 1984. Då vann bröderna Herrey schlagerfestivalen med Diggi-loo, diggi-ley (mini translation: dig a loo, dig a lay). Dom var mina idoler, mest Louis. Jag hade en bok full med bilder på dessa tre bröder. Har ni sett hur dom ser ut idag? 21 år senare. Herregud. Jag är gammal som gatan.

Yvonne Ryding blev miss universum också, men det brydde jag mig nog inte så mycket om. Jag fick en breakdancesingel av min kusin när jag fyllde år. Jag såg Ronja rövardotter och Amadeus (åh vad den var bra, är den fortfarande det?) på bio. Jag spelade med en dåres envishet in Tracks på band och viskskrek åt min omgivning att vara tyst.

14 var inte illa alls. 14 var toppen. 14 var bäst dittills. Min bonusdotter fyller det idag. Jättegrattisar!

UPDATE: ok jag fick just bekräftat att jag inte alls kan räkna. 1984 fyllde jag inte 14, jag var 12. Det kommer egentligen inte som någon chock, jag kan helt enkelt inte hålla koll på årtal . Det är min lott. Siffror och mat. Så, jag ser nu tre alternativ:
  1. Jag skriver om hela inlägget om hur det var när jag fyllde 14 år 1986.
  2. Jag grattar bonusdottern på 12-årsdagen ikväll.
  3. Jag låtsas som det regnar. Det gör det ju praktiskt taget...

And the winner is... alternativ nummer 3!

17 kommentarer:

Anonym sa...

Ha ha...ja, alla ville ha Louis;) Tracks på band, been there, done that!

Linda K sa...

fröken sötsur: ja och ingen ville väl ha per iallafall :D

Anonym sa...

men - jag var ju 14, då - 1984? Och det är väl 23 år sen - för visst är det 2007 nu ;)

Jag minns den kvällen - vi satt hos en kompis och kollade när Herreys vann, och sen gick jag hem med min kompis kille och hånglade. Najs gjort alltså.

Anonym sa...

och förresten tyckte jag mest om Rickard :)

Linda K sa...

hedgehog: menvaf****n jag kan ju inte räkna! jag fyllde tolv då. bajs! ha ha ha, ljuva hångeltider :D

Anonym sa...

Men är det inte så att du bara kommer ihåg det bra? Det är ju värsta åldern av alla. Finnar, kärleksbekymmer, megaviktigt att vara "rätt", föräldrarna är idioter, hormonerna bara far runt i kroppen osv :)

Anonym sa...

hahahaha - bra att du valde det sista, bonusdottern skulle nog bli rätt sur om du grattade på 12årsdagen ;)

Anonym sa...

Hihi...1984 är året då jag föddes, bra årgång med Eurovision- OCH Miss Universumseger ;).

Minna sa...

När jag var fjorton var det NKTOB som gällde. Och året var (räknar på fingrarna) 1991.

Linda K sa...

sara: jag googlade 1984, själv minsn jag ingenting :D

hedgehog: värsta opoppis bonusmamma liksom ;D

laura: ett vinnarår! :P

minna. ha ha ha världens knäppaste förkortning. new kids, those were the days :D

Anonym sa...

Grattis till att ha en fjortis i huset . Det låter värre än det är. (vi har snart en moppe tjej.)
Och hur gammal jag var 84 el 86 skall vi inte tala om.
ewac

Översättarhelena sa...

Amadeus är fortfarande bra! Jag såg om den för nåt år sen och blev inte besviken, som man annars lätt blir på gamla favoriter...

Linda K sa...

ewac: tackar :D

översättarhelena: han är go han, amadeusen :)

Anonym sa...

Jag tänkte va f-n låtsas hon vara äldre än i verkligheten det måste vara en på miljonen av tjejer över 30 som gör det.

Anonym sa...

Nostalgitripp så det står härliga till! NKOTB... och hångel... *skrattar*

Anonym sa...

Oj då, Jag är verkligen en gammal kärring för 1984 fyllde jag 20... Linda, Känn dig ung !
Kändispoäng:1) En av mina kompisar hyrde en av bröderna Herreys lägenhet i andra hand. 2) en annan kompis gjorde ett lägenhetsbyte med en annan Herreybroder.Häftigt värre va? :D

Linda K sa...

dtk: ett par år hit eller dit, jag ser ju ändå ut som 17 ;D

finam: :D

cicci: ha ha ha, du mötte lassie! ja ok då känner jag mig ung idag då :P