söndag, maj 27

Märkesbög

Bläddrar i one of those fashion magazines. På en sida finns ett par somriga kilklacksandaler. Tanke:

- Mmm söta till jeans. Undrar vilket märke och hur dyra?

Läser den lilla texten under bilden: Sommarsöta skor med blommor och kilklack. Ellos har dem för 229 kr. Tanke:

- Öh jaha... mja kanske rätt tantiga. Inte för mig...

Jag kan inte rå för det. Tänder bara inte på märket Shoes by Ellos. Hade det stått Rizzo, Footlight eller till och med Vagabond hade jag blivit betydligt mer upphetsad. Mycket riktigt dyker det snart upp en till doja i magazinet. Ballerinainspirerad sko i tyg och gummi. 600 kr Tretorn. Mycket mer lockande!
Fuskskinn går fetbort, känns läskigt och luktar illa. Tygskor är ju alltid tygskor och man sliter ut dom på en sommar. Då är det kanske inte lika viktigt. Visserligen lägger jag ytterst sällan, om ens någonsin, en massa tusenlappar på dyrdyra pjuck. Men jag känder mig ändå som en hyfsad märkesbög.

16 kommentarer:

Anonym sa...

Va lika ni är du och din bror - söt bild :D

Anonym sa...

Jag ser inte mig själv som märkesbög men är det nog ändå. Kan identifiera mig med det du skriver. Om jag går in i en affär, oavsett om det bara är HM (typ 498 etc..), så nog fan är det det dyraste jag är på. Det bara blir så. Jag har nog dyr smak helt enkelt.

Anonym sa...

Märkesbög? Tretorn är inte märkesbög, det är svennigt. Marc Jacobs eller Chloé är märkesbög. Rizzo gör kopior av Chloé med flera, alltså märkeskopiering, inte coolt märke.

Linda K sa...

anna: ja det är vi kanske :)

cicci: av nån anledning ser det dyraste oftast finast ut :P

anonym: så tycker du. så tycker inte jag.

Anonym sa...

Uppfriskande med ärlighet! Jag har blivit likadan efter att ekonomin tillåter. Förr var det halva reapriset i lågprisbutiker som gällde, och nu sätter jag inte ens foten i dessa affärer...
Och, märke är märke oavsett om det heter Tretorn eller Chloé, coolt eller ej...

Anonym sa...

Märkesbögar är vi allihopa, allihopa, allihopa, märkesbögar är vi allihopa allihopa - jaaag med!

Anonym sa...

Be afraid. Be very afraid...

Linda K sa...

märke=måste: precis :)

polly: å du meee! :D

Anonym sa...

det allra bästa är väl att gå efter kvalité ändå? :)

Linda K sa...

karolina: japp, och då blir det ju ofta dyrare ;)

Linda K sa...

karolina: japp, och då blir det ju ofta dyrare ;)

Anonym sa...

Jag är som du..hade det stått Rizzo, Vagabond, hade jag också köpt dem, men nej...inte Ellos. Vet inte varför...bara en fix idé.

Linda K sa...

mia: ellos känns b. helt ok säkert, men alltjämt b.

Anonym sa...

hrm....jag vill inte vara taskig på något sätt, men är det inte ganska....korkat...att dissa något bara för att det kommer från Ellos? Jag menar, tycker man något är snyggt, så spelar det väl ingen roll var det kommer ifrån? Allra helst inte när det gäller sommarsandaler som inte behöver vara värsta superkvaliteten heller?

Men så bor jag ju i södra förorten oxå och bara det är ju ganska tacky har jag förstått ; )

Gillar din blogg och läser varje dag, men ibland kan jag blir ganska störd på att det blir lite överlägset nedlåtande mot vissa märken och kedjor. Men det är väl så det ska vara - man kan inte vara överens om allt! : )

Anonym sa...

Vad roligt att du läser Femina!

Linda K sa...

juliem: alla kan ju inte gilla allt och jag gillar inte ellos. jag har inget alls emot dom som tycker om deras märken. jag gillar H&M, och dom har väl inte direkt extrema kvalitetskläder. ja du verkar jättetacky ;)

jennie: ja, jo, det är ju roligt... :)