fredag, maj 4

Hundralistan del 2

* guldkorn

26. När man skjuter arbetare av Kerstin Thorvall
27. Hohaj av Elisabeth Rynell *
28. I skuggan av oron av Kerstin Thorvall
29. Rosario är död av Majgull Axelsson *
30. Doktor Glas av Hjalmar Söderberg *
31. Långt borta från Nifelheim av Majgull Axelsson
32. Min skugga av Christine Falkenland
33. Jag saknar dig jag saknar dig av Peter Pohl *
34. Räddaren i nöden av J.D. Salinger
35. Om en pojke av Nick Hornby
36. Trollkarlens hustru av Brian Moore
37. Målarens döttrar av Anna-Karin Palm
38. Babels hus av P. C. Jersild
39. Till landet Är av Janet Frame
40. Det som är sant av Anna Quindlen
41. Som om jag inte vore där av Slavenka Drakulic
42. Skuld av Karin Alvtegen
43. Lilla rosenknopp av Ingrid Noll
44. Enskilda samtal av Ingmar Bergman
45. Huset med den blinda glasverandan av Herbjorg Wassmo
46. Iris - en sorgesång av John Bayley
47. Det var vi som var Mulvaneys av Joyce Carol Oates *
48. Var det bra så? av Lena Andersson
49. Den fjärde sanningen av Iain Pears
50. Sol och skugga av Åke Edwardsson

12 kommentarer:

Anonym sa...

Hur kul som helst med din 100 lista! Så inspirerande! Tänkte dock på en sak...jag vet att du skrev att du älskade alla, men finns det inte några som verkligen är dina små guldkorn? :) I sådana fall kanske du skulle kunna märka ut dem med en stjärna eller liknande? Kanske skriva vad som var så fantastiskt med just den? Bara en tanke... Tack för underbar blogg! Kram

Linda K sa...

karin b: tack rara för beröm! jo det är klart att det finns guldkorn, kanske ska sätta stjärna på dom då :)

Minna sa...

Rosario är död är en bok som man aldrig glömmer.

Linda K sa...

minna: den är galet hemsk och bra!

Anonym sa...

Christine Falkenland hade jag faktiskt som lärarvikarie i svenska på högstadiet. Lite kul

Anonym sa...

Jag saknar dig, jag saknar dig! oj lästes säkert ett tiotal ggr under några år. En klar favorit som jag nog måste läsa om snart

Linda K sa...

åsa s: cool! hur va hon?

carro: länge sen jag läste den, den var underbar!

Anonym sa...

Hon var lite speciell vill jag minnas. Minns bäst hennes stora röda läppar...

Linda K sa...

åsa s: åhå :)

Anonym sa...

En härlig lista till! Och fler blir det, eller hur?

41:an är med på min Topp 25-lista oxå. 42:an är oxå jättebra. Liksom 27:an och 27:an och ...

Vad vore livet utan böcker? Myyycket tråkigare!!!

Linda K sa...

L8: ett liv utan böcker är som kärlek utan kyssar. eller nåt :P

Anonym sa...

Jag saknar dig, jag saknar dig är en av de bästa, helt enkelt! Tack för din lista. Behövde inspiriation (svårstavat ord...) till nya böcker!