torsdag, maj 3

Hundralistan del 1

Jag har alltid en en anteckningsbok där jag skriver in alla böcker jag läser. Datum, vad jag tyckte om boken i form av glad, ledsen eller :S-gubbe, och sånt. Kommer in handy när man blir ombedd att skriva en hundralista!

Blir ju lätt överdrivet att lista hundra favoritböcker på en gång, så jag delar upp listan lite. Och den är utan inbördes ordning, "jag älskar alla böckerna". Utgår från den senaste anteckningsboken, den börjar 1997.

* guldkorn
  1. Astas bok av Barbara Vine *
  2. Ödestiger vändning av Barbara Vine
  3. Trainspotting av Irvin Welsh
  4. Alias Grace av Margaret Atwood *
  5. Iskällaren av Minette Walters
  6. Yxan i nacken av Hans Alfredsson
  7. Livet på marken är inte lika lätt av Viveka Lärn
  8. Snön faller på cederträden av David Guterson
  9. Blindheten av José Saramago
  10. Parfymen av Patrick Süskind
  11. Mina älskades huvuden av Ingrid Noll
  12. Stjärnor utan svindel av Louise Boije av Gennäs
  13. Aprilhäxan av Majgull Axelsson *
  14. Där havet slutar av Jaquelyn Mitchard
  15. Tiden är ingenting av Hans Alfredsson *
  16. Beach av Alex Garland
  17. Hon går genom tavlan, ut ur bilden av Johanna Nilsson
  18. Sotarens pojke av Barbara Vine
  19. Midnatt i ondskans och godhetens trädgård av John Berendt
  20. Stenarna skola ropa av Ruth Rendell *
  21. Änka i ett år av John Irving
  22. Fjärillen i glaskupan av Jean.Dominique Banby
  23. Godnatt min älskade av Inger Frimansson
  24. Musselstranden av Marie Hermanson
  25. Berömda män som varit i Sunne av Göran Tunström

15 kommentarer:

Anonym sa...

Musselstranden av Marie Hermanson är den bästa boken av alla, så himla fin uppläsning av Maria Johansson också! Godnatt min älskade av Inger Frimansson är också en riktig höjdare, fortsättningen Skuggan i vattnet, är inte dum den heller! Stjärnor utan svindel av Louise Boije af Gennäs,
Aprilhäxan av Majgull Axelsson och Astas bok av Barbara Vine är också super!

Anonym sa...

när en bok är riktigt riktigt bra så brukar jag dels läsa den väldigt långsamt, och dels klappa på den när jag stänger igen den. senast det hände var förra veckan då jag läste everyman av philip roth. boken jag klappade innan dess var for whom the bell tolls. (jag klappar ofta på hemingways böcker). andra favoriter är saul bellow, jane austen, willa cather, klas östergren och claes hylinger. min favorit av tunström är nog skimmer.

Linda K sa...

tina: då har vi samma smak :)

fredrik: vilken utomordentlig vana, det ska jag genast börja med också! Nesserboken jag har nu ska jag till och med hångla upp ;) tack för boktips!

Anonym sa...

men - så skulle jag också vilja ha gjort. Jag glömmer ofta vad jag har läst. En gång köpte jag en bok jag redan hade i bokhyllan - och hade läst... suck.

Anonym sa...

Ååååh...här hittade jag fem av mina favoritböcker. Det är plågsamt med bra böcker...de tar slut och jag är tyvärr en av de där personerna som inte kan läsa om böcker.

Anna ser dej sa...

En sysselsättning värdig en eminent bibliotekarie! Mycket imponerande...

Vi ses senare:)

Frida sa...

Åh, så duktigt av dig! Jag brukar börjar med liknande listor (böcker, vin, osv...), men det kommer alltid av sig av en eller annan anledning.

Linda K sa...

hedgehog: sånt kan hända den bäste - även mig ;D

fröken sötsur: jag läser inte heller om böcker, hur bra dom än är. man vet ju hur det går!

anna: japp, see u soon :)

frida: böcker är liksom min grej, så det faller sig rätt naturligt :)

Anonym sa...

Hurra! Åh vad bra med boktips från ett proffs! :-)
Men! Inget av Jonathan Safran Foer? Kanske kommer? Om inte LÄS! Helt underbart! Jag brukar inte klappa böcker jag kramar dem istället..... /Jenny

Linda K sa...

jenny: nä inte testat honom, tack för tips! kramas är också bra :)

Anonym sa...

Nu är listan utskriven för att få vila i väskan .
Toppen att ha när man skall köpa böcker.
Tack
ewac

Anonym sa...

Det blev 35 blad ......
nu skall jag till söder för att luncha .
Tänk var bra det är att jobba i stan.
ewac

Linda K sa...

ewac: ha ha ha fick du med hela blogge? :D smaklig måltid!

Anonym sa...

Åh, där kom den ju den efterfrågade! Ska nu kolla in den lite närmre och se vad jag kan komplettera min tänkerläsalista med.
När jag gjorde min egen favvolista blev det bara 25 böcker på den. Men då var det mina favvofavvoböcker (av någon anledning hoppade jag över alla deckare oxå - fråga inte varför). Några av mina favvofavvo har jag redan sett på din lista oxå.

Linda K sa...

L8: prima! och det kommer mera... :)