onsdag, maj 2

Bekvämt och praktiskt

När jag väntade på bussen i morse såg jag en kvinna/dam som hade ett par foträta gympaskor, med dragkedja. Kanske tyckte hon det var snyggt, men om man frågade henne skulle hon säkert säga att det är så bekvämt och praktiskt.

Spotade även denna morgon den möjligtvis fulaste och mest intetsägande ryggsäck jag sett på mycket länge. Den satt på en kvinna med för korta jeans. Antagligen satt den inte där för att det var det snyggaste hon kunde åstadkomma utan för att den är så bekväm och praktisk.

Vad är det här nu då? Stilpolisen Linda som är i farten och tycker om andra? Ja så kan man ju se det. Men mest ville jag bara konstatera att jag är kass på det där med bekvämt och praktist. För ofta är det så urbota tråkigt. Och nästan alltid fult. Utom om det sitter på Kate Moss förstås, men hon räknas inte.

Jag har en ryggsäck hemma, en lite Mulberry. Blir det ohyggligt poppis igen kan jag ju ta till den, annars får det vara. Klart skor ska vara (så) bekväma (som möjligt) men det kommer att ta minst 35 år tills jag drar på mig ett par Eccofoträtningar med dragkedja. Det vet jag.

19 kommentarer:

Anonym sa...

hehe, sådär tänkte jag också. tills jag provade ett par foppatofflor. muahahahahahahaha

Men ryggsäck, det har jag bara på skogsutflykt. typ.

Linda K sa...

hedgehog: ha ha ha, du är foppakvinnan! :D

Mie sa...

Ha ha, håller med fullt ut!

Ibland tänker jag att de som köper skor och kläder bara för att det är bekvämt o praktiskt måste ha missat något helt enkelt! I vissa fall, när man motionerar eller går på skogsutflykt tex, ska man förstås tänka praktiskt. Men inte alltid!

Kläder, skor och väskor ska ju vara roligt (o snyggt)! Det finns så mycket snygga o inte särskilt bekväma skor! Dem vill jag inte missa!

Ha en bra onsdag!

Anonym sa...

Datorväska är bäst som ryggsäck. Otroligt fult, otroligt bra för ryggen. Det är min enda eftergift till bekvämligheten.

Linda K sa...

mie: kan man kombierna snyggt och bekvämt är det ju strålande, annars vinner snyggt ;D ha en prima dag du med!

anna: har ännu inte hittat nån snygg... å andra sidan släpar jag ytterst sällan datorn med mig :)

Anonym sa...

Och varför är så många fula i håret om vi ändå skall klaga.
Vad jag jobbar hårt för tillfället.
ewac

Minna sa...

Hahaha, jag håller helt med Ewac. Det undrar jag ofta!

Linda K sa...

ewac: alla dessa frågor... man HINNER inte jobba ;D

minna: hår kan vara skitfult : D (kolal vad långt det blev mellan ögon och mun!)

Linda sa...

uj uj uj. jag är typ alltid bekväm och praktisk. jag har tillochmed svårt att hålla Lillhjärtat i handen om jag har högklackat. fan vad gammal jag är, minst huuuundra ååååååår....

Frida sa...

Foträta skor är aptrist. Men nu måste jag skaffa sånna, annars får jag börja gå i makens båtar för jag kommer inte i mina egna längre. Suck.

Ryggsäck däremot är ett måste för en efterjobbet-tränande cyklerska med mtb-cykel utan vare sig pakethållare eller korg. Men snyggt är det inte.

Linda K sa...

linda: näää, jag tycker du har snyggostil! man behöver inte ha höga klackar för att va snygg :)

frida: svårt med nåt annat än rygga när man cyklar! kommer jag också ha, men det räknas inte ;)

Camillas lockar sa...

För korta jeans ser jag rött av. Min kompis har det, typ alltså 5 cm för korta. Jag har aldrig sagt vad jag tycker om det. Måste vara för att de kan bli skitiga/blöta...? I do not get it.

Anonym sa...

Så där precis alldeles för korta brallor är det absolut värsta som finns! Det är inte klädsamt i någon form.
Folks frisyrer kan jag också störa mig på, haha. (Som om man är så himla snygg själv.. ;)

Och HedgehogSara, du gav ju foppatofflan ett ansikte, haha! :D

Linda K sa...

camillas lockar: en centimeter kan vara avgörande! :P

polly: om du nån gång inte vill ha ditt hår tänker jag göra en peruk av det!

Anonym sa...

Gympaskor kan vara bekväma, även om de består av svart mocka med små "diamanter" och bronsfärgat läder. Däremot kanske de inte är så praktiska i regn, fast då får jag väl ha stövlar!
Ingrid

Anonym sa...

Men det är kul att försöka "styla" folk i smyg, man undrar ibland om de tittat i spegeln eller överhuvudtaget bryr sig, det handlar ju inte bara om pengar. Man kan se lite piffig ut även om kassan är skral.Jag brukar kolla in folk på tunnelbanan m fl ställen. "Anne på Grönkulla" gjorde likadant i kyrkan - allt gick utom att byta näsa på en tant!!
Ingrid

Unknown sa...

Jag brukar också kolla på andra fast omvänt. Jag kan inte fatta hur andra kan ha kläder och skor som inte klarar lite regn, en längre promenad eller lite lek i sandlådan efter dagis. Konstiga typer enligt mig. Allting som inte är bomull kliar.

Det här är iallafall jag. Jag prickade in allt tror jag.

1. Jag bad folket på Lee att lägga upp jeansen högre så jag inte trampar på byxorna när jag inte har skor.
2. Min favoritskor är ett par meindl Island pro. Kängor alltså. Som man fjällvandrar i. Dom har jag ofta när jag går på stan. Dom är bekväma och varma på vintern, svala på sommaren.
3. Jag har inte klippt mig sedan januari
4. När jag ska bära med mig saker och behöver någon typ av väska tar jag antingen en plastpåse eller en kånken-ryggsäck.

Anonym sa...

Angående byxlängd så tycker jag att det är värre när de är för långa, i alla fall tajta jeans. Tajta byxor är snyggast när de slutar över ankeln (tänk baksidesbilden på Strokes debutalbum). Vida byxor däremot får aldrig vara för korta (om det inte är avsiktligt och de slutar nånstans på vaden). Det är min bestämda uppfattning, inte helt i linje med dagens mode.

Jag har inte heller hittat nån snygg datorväska. Den praktiska datorryggsäck jag har är ett undantag där jag accepterat fulhet som priset man får betala för bekvämlighet.

Linda K sa...

ingrid: missförstå mig rätt! jag älskar gympaskor, bara inte tantmodellen ;) gummistövlar är också cool!

arne: men så bra vi kompletterar varann då ;)

1. Jag trampar hellre på mina jeans än kännera tt dom rä en halv cm för kort.
2. enda gången jag möjligtvis skulle visa mig ute i kängor är om jag skulle bestiga ett berg.
3. jag klippte mig för två timmar sen.
4. om ajg behöver bära me dmgi något tar jag en himla snygg värra, elelr en snygg papperskasse.

anna: jag blir nervös av korta brallor, antingen det rä vida elelr tighta ben!