fredag, december 8

Frack tack

Men vad snyggt det är med frack då! I någon av mina uppmärkta Elle finns det en bild på en moviestar (minns inte vem) som har frack och typ jeans. Ända sen jag såg den har jag haft frack i tankarna till och från. Det var flera år sen. Idag känner jag mig liiiiite frak-look alike när min jeansskjorta hänger ner bakom den ganska korta kavajen. Har kikat en del på second hand, men dom är inte alltid så fräscha, ofta för stora och förhållandevis dyra.

Avslöjade mina tankar för en kollega vid morgonfikat. Hon tyckte det lät... "intressant". Eller för att tala klarspråk: jättekonstigt. Jag citerar återigen en gammal slagdänga vars sångare jag än idag vägrar erkänna att jag kanske tyckte var snygg när det begav sig.

En dag när vindarna bär, en dag står frack och jag där...


UPDATE: Nä förresten, den här är ju mycket bättre:

Chapeau-Claque och Cadillac
Blanka skor och frack
Har jag sett i filmer från Hollywood
Chapeau-Claque och Cadillac
Tjack med nagellack
Det är bra för killar i frack

UPDATE II: Chapeau-claque är en hopfällbar hög hatt av siden.

Ur serien: Linda levererar värdelöst vetande till världen


16 kommentarer:

Linda K sa...

anonymous: tack men nej tack, sånt där värva-kör är inte för mig :)

Minna sa...

I am back in buisness...

Linda K sa...

minna: åh äntligen! välkommen hem till varma goa sverige :D

Översättarhelena sa...

Frack är fint och lite rockigt! Jag fick tag på något som visserligen inte är en riktig frack men åtminstone en kavaj som är kort framtill och har långa skört baktill för nåt år sen - på Gina Tricot! Hade nästan glömt bort den nu, så det var bra med en påminnelse!

Linda K sa...

översättarhelena: cool! den vill jag se bild på :)

Unknown sa...

Tack! Det där är en perfekt låt att ha på huvudet en fredag eftermiddag. Men Chapeau-Claque, vad är det? En typ av segelbåt har jag för mig?

Linda K sa...

janne: väääänta lite... :)

Unknown sa...

Okej, en sån alltså. Perfekt namn. Jätte bra namn. Tjapp-Klapp-Hatt på svenska.

Linda K sa...

janne: precis.och hattinen på finska.

Anonym sa...

Åh, Ted G (Chapeau-Claque dängan alltså)! Jag & en kompis klurade ett tag på vad tjack betydde - bortsett från mindre lagliga substanser då - innan vi frågade någon ur den äldre generationen och fick veta att det faktiskt är samma som tjej.. Alltid lär man sig något nytt.

Linda K sa...

ellinor: säger som min son: det visste inte jag! :D

Glamourbibliotekaren sa...


Snyyyyyyggg...



hehe.

Linda K sa...

glamourbibliotekarien: HA HA HA!!!! hjälp ta bort honom :D

Anonym sa...

Chapeau-Claque var också ett riktigt härligt "skillsmässodike" i Gamla Stan, Sthlm på 90-talet....

Anonym sa...

Halli hallå! Nu har jag äntligen lagt ut en bild på min frack!

Linda K sa...

översättarhelena: hastar dit!