måndag, december 11

En tia

Klassföräldrarna på vårt dagis skickade ut en mail härom dagen om att alla barn skulle lämna in 60 kronor till en present till fröknarna. Tycker att det är ett fint litet bevis på att vi uppskattar dagispersonalen och tycker att dom gör ett bra jobb. Kollade min mail nyss och då hade en förälder svarat att han tyckte det var för mycket pengar och att det räckte med 50 kronor, eftersom han antar "att alla har det lika snålt i kassan den tiden av året och vem vet,kanske annars också...."

Jag respekterar till fullo att alla inte tycker sig ha råd med extra utgifter så som frökenpresenter. Men blir det inte lite löjligt när han kräver en minskning på tio kronor? Eller skämtar han? Blev bara så förundrad av mailet...

22 kommentarer:

Anonym sa...

Med fyra barn och flera aktiviteter tyckte jag att det blev en rejäl summa..

Anonym sa...

Att bemöda sig med mail för 10 kr känns ju lite...lite. Hos oss så lägger vi 20-30 kr valfritt. Inga namn eller så, då kan man "slippa" om man inte har råd innan jul.

Anonym sa...

Ja, det låter väldigt drygt att åma sig över en tia.

Minna sa...

20/40/60 är ju asbra. då slipper man ju hålla på att tjorva med en tia i växel osv.

Linda K sa...

hannele: ja desto fler barn ju mer föstås. Tyckte bara att det var konstigt att han stred för en så liten summa. 40 spänn ä rju inte heller vansinnigt mycket pengar...

ann: ja det kan ju vara bra, så att de som inte har råd får slippa.

shadow: lite mysko.

minna: så smart du är :D

Var dags glimtarn sa...

I detta land ger man BRA mycket mer pengar till fröknarnas presenter, först reagerade jag på summan, svensk som jag är och van med 100 eller mindre. Men så tänkte jag, va sjutton, våra barn är där varje dag och "älskar" deras fröknar och de gör ett superjobb med mina och andras ungar. SÅ tänker inte gnälla utan ha det i åtanke varje december. Tycker fröken känns viktigare än kusinen i mitt fall då ; )

Linda K sa...

var dags glimtarn: tycker absolut odm är värda en peng. har tom för mig att det var en hundring förra året.

Anonym sa...

Detta med att barn från dagisålder upp till i princip gymnasiet ska ha med sig pengar i tid och otid är en styggelse! Det kan finnas föräldrar som av olika anledningar ligger på marginalen där varje 10:a är en uppoffring. Det ska inte vara obligatoriskt utan i så fall ett anonymt bidrag där man själv väljer nivå!

Var dags glimtarn sa...

Kalle - det tycker jag med, att det gott kan vara annonymt. Jag har all respekt för människor som lever på marginalen och ändå får ihop det bra. Men jag tycker med fröknarna som tar hand om våra barn dagligen är värda all uppskattning. Att man inte glömmer av hur viktiga de är i våra barns liv. De ses dagligen och flera timmar om dagen. Annonyma bidrag till klassföräldrarna är väl jättebra! Är det så mycket pengar som går till ditten och datten i Sverige? Här är det en gång per år, samt fröknarnas (en var har de här) födelsedagar. Men då är det en blomsterkvast. Till jul är det uppenbarligen något större.

Anonym sa...

Många bäckar små..;-)

Anonym sa...

Säger inte att de inte är värda uppskattning (har själv tvillingar som går på dagis och hur de orkar med dem samt alla andra barn är en gåta och bragdguldsnominering på) men det ska vara frivilligt och inte innebära ett grupptryckt som ger dåligt samvete!

Var dags glimtarn sa...

Nej förstod att du inte sa det! Jag instämmer helt med dig. Vill bara peka på det enorma jobb dessa kvinnor och män gör.

Anonym sa...

Det kan ju vara så att vederbörande hellre hade sett en rejäl sänkning men inte vågade säga det utan drog till med ett jämnt belopp. Som någon skrev, många bäckar små.

Linda K sa...

alla: som jag skrev respekterar jag folks val men tycker ändå att en tia hit och dit spelar mindre roll. för mig. alla väljer själva.

Anonym sa...

Nej, jag håller faktiskt med dig. Även om det är många bäckar små så får man helt enkelt prioritera olika saker, om det känns hårt att prioritera en extra tia för dagisfröknarna som har ett hårt jobb, ganska rutten lön osv. så tycker jag, personligen, att man prioriterar kasst! Låt bli att äta ett extra hg julskinka bara, och man har tjänat in det!

Ps, jag kommer från en familj som hade riktigt dålig ekonomi, så jag är verkligen inte bortskämd och tror att man kan slänga pengar runt sig hursomhelst, men vi har alltid prioriterat att göra folk som förtjänar det glada vid rätt tillfällen istället för annat crap! För det är värt så himla mycket, en tia från varje förälder är värt ofantligt mycket.

Linda K sa...

hanna fridén: du är en mycket klok ung dam, kram :)

Fridolin sa...

Ja det där är ju en knepig fråga. För dem som inte det dåligt ställt är ju 60 kr ganska många liter mjölk. Å andra sidan låter ju märkligt att man har råd med 50 men inte 60 kr... Använd pengarna förnuftigt bara! Min mamma är förskollärare och jag misstänker att hon efter 30 år i yrket har börjat få nog av udda ljusstakar... :)

Linda K sa...

fridolin: ha ha ha! kan tänka mig det :)

Anonym sa...

samtidigt Hanna, det handlar om valfrihet, ett honnörsord för mig! Ingen ska tvinga mig till detta hur behjärtansvärt ändamålet än är! För hur man än vrider och vänder på det, det finns alltid någon som har det sämre ställt än dagisfröken, uteliggaren eller varför inte hela tredje världen där en 50-lapp gör betydligt mer än en "hyllvärmare" till dagisfröken.

Anonym sa...

Ahmen herregud! Det klart att dom ska få en liten present så här vid jul, dom ger ju barnen på dagis kärlek, vad mer kan man begära och vad mer vill man att sitt barn ska få på en plats där dom tillbringar så pass mycket tid! 60 spänn är inte mycket, strunta i den där extra grejen istället, se det som om det går till att ditt barn ska må bra!

Linda K sa...

moa: ja en tia känns iallafall rätt fånigt att strida om.

Anonym sa...

Moa : jaha, men om jag inte viiiil ge dagisfröken en present för jag kanske tycker att hon gör ett dåligt jobb (allt är ju subjektivt), ska jag då ändå tvingas? Nä, anonymt är det enda som gäller, det ger valfrihet och ingen hängs ut!!