onsdag, november 1

Potato/potejto

Fråga kolon uttalas research
  1. riiisearch
  2. resöööörch

10 kommentarer:

Anonym sa...

Skulle kunna vara riisööörch oxå... eller ja... typ...

Linda sa...

språkvetaren svarar:

(the noun)[ri-serch/ree-serch]

(the verb)[ri-serch]

Linda sa...

jag menar ri-serch med kort [i] och tonat serch eller ree-serch med tonat & långt [ree] och kort serch.

Minna sa...

Linda! En kollega till mig försökte tvinga i mig en pepparkaka idag.

Linda K sa...

anni: oj udda :D

linda: jamen såklaaart, jag skulle frågat dig direkt, du är ju mitt i smeten. tack :)

minna: men du stod emot!? :D

Anonym sa...

Här i New York säger vi långt e (iii) och långt ö. Glöm inte att rulla ihop tungan till en stor klump på sista r:et. Äh, snyggare på brittisk engelska tycker jag.

Minna sa...

pip... nej... pip.

men jag är med på tåget ändå. oroa dig inte.

Linda K sa...

hanna: jag kan ju variera mig och köra varannan amerikaskt och varannan brittiskt :D

minna. :D

Anonym sa...

Min guru Longman Pronunciation Dictionary säger:
rІ’sЗ:t∫

Linda K sa...

fröken fröken: så säger NE:s översättning också, bara det att min fonetiska förmåga är aningens nedsatt ;)