torsdag, november 30

Säg inte emot en bibliotekarie

Igår kom jag lite tidigt till en lunchdate så jag gick en runda i Pocketshop på T-centralen. Blev såklart tvungen att köpa nya Stephen Kingboken Cell. Hatkärlek till skräck! Fick min stämpel i lilla häftet när jag köpte boken. Påpekade lite i förbifarten att man "förr i tiden" fick två stämplar för engelska pocket eftersom dom är typ dubbelt så dyra, och sa att det är synd att det inte gäller längre. (Den unga) tjejen bakom disken tittade på mig med "är du dum i huvudet"-blicken, skakade på huvudet och sa:

- Så har det aldrig varit.
- Jo, sa jag, det har det. Det är ok att det inte är så längre, men det var så tidigare.
- Nej, sa (tonårs-) tjejen, vi har aldrig haft något sådant erbjudande.
- Det var inget erbjudande, sa jag, det VAR så förr.

Sen orkade jag inte säga att jag antagligen köpt böcker på Pocketshop innan hon ens var påtänkt (och det hade ju förresten inte ställt mig i nån vidare ungdomlig dager) så jag sa tack och bock och gick med min bok. Men visst var det så att man fick dubbla stämplar? Förr i tiden?

17 kommentarer:

Anonym sa...

Världsvana tonåringar finns det gott om - tycker att det är underbart att de är självsäkra - annat var det när jag var ung... hehehe :D

Linda K sa...

annie: då lekte vi med kottar och sa "ni" till tanter och neg ;D

Översättarhelena sa...

Jag minns också alldeles tydligt att man fick två stämplar för engelska böcker på Pocketshop! (Ärligt talat visste jag faktiskt inte ens att de hade slutat med det!)

Linda K sa...

översaättarhelena: JAAA! 2-1 till oss! :D

Anonym sa...

Och jag minns också att man fick två stämplar för engelska böcker.

3-1 till oss "gamlingar" :)

Linda K sa...

anna st: kanske borde vi tåga i enad trupp mot pocketshop och visa var skåpet ska stå! :D

Anonym sa...

Ja! De kan inte sluta med dubbelstämpling!
:)

Anonym sa...

Linda KI -precis! Jag var livrädd för alla över 25! Men nu är det nya tider... why... why..! :D

Linda K sa...

anna st: I´m afraid they already have :(

annie: nu är det vi som är "dom" ...

Anonym sa...

Ja..så var det FAKTISKT.

Anonym sa...

Konstigt att hon kunde vara så tvärsäker på sin sak... Påminner mig om en en tjuvlyssnat från JC som jag läste nyligen. :-)

Linda K sa...

elin: pilutta henne!

sara: den ungdomen ;)

Anonym sa...

Jag minns det också. Fy hundan, det dyker upp alldeles för många tecken på att man börjar bli gammal. Folk som är vuxna idag har knappt hört talas om Patrick Swayze och vet inte att Johnny Depp slog igenom med 21 Jump Street ...

Huga.

Förresten jag måste också gå och köpa Cell. Jag ääääälskar Stephen King. Min hjälte.

Linda K sa...

carola: urr ja, det går lite fort ibland...fast ärligt talat visste jag inte det där med depp (oh så ung jag är). Ja, skaffa King! :D

Anonym sa...

Kände nog inte heller till den där 21 jump..., still going strong? ;) King e alldelles för läskigt för mig. Slutade med skräckböcker när jag var 14 (vilket ju trots allt var ett ganska bra tag sedan). Blev ju sååå mörkrädd...

Anonym sa...

Så VAR det minsann! Men jag tror ockå att det var nä de sänkte bokmomsen som de slutade med det - ungefär.

Linda K sa...

sara: sammam här, men jag har inte vett att sluta. är fortfarande mörkrädd!

anna: oj då ja det var ju ett tag sen... men dock! ;)