torsdag, november 16

Gratis suger ibland

Dom är emot mig. Ungdomarna och mannen och farbrorn som står vid busshållsplatsen och försöker stoppa ner Metro, City och punktSE i halsen på mig varje morgon. Jag kör olika teknik beroende på humör och procent sömn kvar i kroppen:
  1. Ler vänligt med ögonkontakt och säger nej tack (om det inte är riktigt kallt, då tar jag en och använder som sittdyna).
  2. Skiter i ögonkontkat och muttrar nej tack.
  3. Skiter i ögonkontakt och ignorerar deras viftanden fullständigt. Blicken ilsket riktad framåt.
  4. Stirrar intensivt med iskall blick på dom en i taget, utan att säga någonting och går sakta förbi. Då brukar dom bli nervösa.
  5. Hit har det inte kommit än, men en riktig koma-morgon skulle jag nog kunna rycka en tidning och börja vifta i ansiktet på dom och skrika LÄMNA MIG I FRED ERA J**LA NÖTTER!

Jag är faktiskt en väldigt vänlig person, så 1:an är vanligst. Men ibland är jag bara inte sugen på gratistidningssvärta i ansiktet.

24 kommentarer:

Anonym sa...

"Är det horoskop i?"

Testa det. Dom har ingen aning.

Du är jättesnygg idag.

Viveca sa...

Nummer fyra.... haha.... nummer fyra måste jag testa!!

Viveca sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Jag gillar inte heller när dom nästan står ivägen och försöker trycka ner en tidning i handen på en. En brukar dock pigga upp mig - han står vid centralen och brukar sjunga lite (nåt afrikanskt?) åsså säger han "gomorron rachel(?)" till mig. Då blir jag GLAD!

Fru Choklad sa...

Om du visste vad jag längtar efter att få göra nr 5, men någon sorts uppfostringsspärr hindrar mig från att göra det! Pendlar mellan 1an och 2an.
En morgon var jag i alla fall lite rebellisk då dom bildat minfält utanför tunnelbanan. Jag sträkte upp händerna i luften och sa med hög och bestämd röst - Nej tack jag tänker på regnskogen!!!!

Laila och Johan sa...

Man KAN bara inte vara trevlig jämt. Nu har jag inte problem med gratistidningar, men PRO vill pracka på mig lotter varje gång jag handlar... morr

Anonym sa...

Jag håller helt med, igår räknade jag hur många som ville ge mig en tidning på vägen till jobbet... 10 stycken!!! Och då räknade jag inte de som inte försökte pracka på mig en tidning.
Jag orkar sällan säga nej tack och istället går jag och får dåligt samvete eftersom jag egentligen är en snäll person.

Anonym sa...

Jag tar en - sen håller jag den helt synlig som en sköld =) Fast vi har ju bara metro här ;)

Anonym sa...

I kmow your feeling...typ...Om jag tar bilen till jobbet har jag ca 15 rödljus på ca 2 km. (jag cyklar i princip alltd!) Men då jag någon gång tar bilen vill jag alltid göra nr 5 till ljusen, de framkallar en mycket aggressiv känsla...

Anonym sa...

Ja varför kan dom inte bara ligga i en hög så man kan ta en om man vill (tidningarna alltså).

Anonym sa...

En sak (bland många andra) min syrra gjorde när hon var på besök hos mig i hufvudstaden var att på fejkindisk engelska (?!) säga; I don't knooooow, I'm fråm Indiaaaa".

Friskt. Verkligen. Men hon slapp några tidningar! :)

Linda K sa...

tomas: får se om jag orkar prata så mycket nån morgon :)

viveca: den är rätt effektiv :P

anonymous (or should I say Rachel?): fniss :)

bling bling girl: alla sätt är bra utom dom dåliga (herregud, floskel-linda...)

loppanlej: allt man inte vill men prackas på är pest :(

lena: jag är också snäll, men när dom blir så där påstridiga blir jag milt ursinnig...

hedgehog: det tragiskomiska är att dom här inte tycks fatta att jag antagligen inte vill ha fler tidningar när jag redan håller i en, och speciellt inte fler av samma tidning!

moa: ha ha ha !:)

sara: dom får väl betalt för att stå där och fladdra...

Anonym sa...

linda, jag tycker du är alldeles fantastisk! din blogg är min favoritblogg för du har så skön stil och skriver underbara inlägg. dessutom gillar jag verkligen din klädstil. det är många gånger jag tänkt att "daamn, vad jag vill kunna se ut sådär!"
du verkar så trevligt och full av liv, jag vill bli som dig!

Anonym sa...

okej. det där lät hej stalker, men jag försökte bara ge dig en komplimang och lite taffligt uttrycka att du är bra! :)

Linda K sa...

emma: åh vad du är gullig, jag blir alldeles mallig av sånt där :D tack snälla! du känns inte alls stalker-aktig, du snackar med kvinnan som har en svans av scarf people efter sig... ;)

Anonym sa...

Får skriva om din finfina dagens outfit här: Lovely! :)

Anonym sa...

Flytta till norrland. Här ligger metro bara i "skåp" där man få ta själv om man vill ha..;o)

Anonym sa...

Tog upp det här med en metrokille på stan. Jo vi har sådana även i "mellansverige".

"Jag försörjer mina barn med det här jobbet. Tänk på det" sa han.

Jag tog två Metro.

Linda K sa...

jonna: tack söta! :)

spiro: ja det förstås... ;)

tomas: jag försörjer mig på att vara bibliotekarie men jag kastar inte böcker i huvudet på folk. respekt.

Anonym sa...

måste bara sno ditt citat till min lilla blogg! Undrar vad som skulle hända om man började kasta böcker i huvudet på folk?

Anonym sa...

Hej förresten, igår kom kursbeviset t B&I-projektkursen, yippie!

Linda K sa...

helenamariacecilia: men hej! ja guu vad skönt att allt är klart. Det var en bra utbildning!

Fniss, klart du får citera mig :D

Anonym sa...

mm, lite sugen på ny kurs till våren, vet du nån bra?

Linda K sa...

helenamariacecilia: jag ska gå en distans till! just nu har jag fått hjärnsläpp och hittar inga papper men den handlar om web 2.0... återkommer :)