Jag blir alltid lite nervös när jag ska skicka ut en förfrågan eller inbjudan på Biblist. För den ej insatte är Biblist "ett forum för nyheter och samråd mellan anställda och andra intresserade i nordiska bibliotek". Smartsmart, man undrar nåt och skickar ut en fråga och vips får man en massa kloka svar från kollegor man inte visste fanns. Eller som man visste fanns om man får svar av nån man visste fanns. Det nervösa ligger i att man ju skickar mailet till flera tusen personer. Respekt på nåt vis liksom.
En gång i min ungdoms dagar skickade jag ut en fråga och fick massor av svar. Jag skrev ett personligt "tack så mycket" till var och en av dessa. Och märkte inte förrän försent att jag skickat även tack-svaren till samtliga på Biblist. Då finns det alltid sura personer som påpekar att om man inte kan vett och etikett på Biblist har man inget där att göra. Urr, det satte sina spår. Hör ni det, hemska människor?
Nu undrar jag iallafall, när man får svar från trevliga bibliotekarier och andra trevliga personer, bör man då svara med ett tack? Inte till listan alltså (gud förbjude!), utan enbart till dessa personer. Eller förväntas inte det? Jag menar, alla blir väl glada för uppskattning?
15 kommentarer:
svårt. lite på två sätt det där. om man förväntas få svar så förväntas man kanske inte heller att tacka för dem. men sedan så kanske man känner för att tacka ändå.
men du...ge den komplimangen till någon annan, helt okänd, på stan istället!
Jeg syns absolutt man skal takke når man har fått hjelp både i biblioteksammenheng og ellers. På den norske biblioteklista BibliotekNorge sender folk ut kollektive takker, aldri sett noen som reagerer negativt på det :)
Att man säger tack borde aldrig vara irriterande.
Jag förstår din respekt för listan, särskilt när det redan har förekommit brev från Bosse som var menat till Hasse och tackade för den passionerade Paris-weekend, eller hur det nu var...
Tänkte väl att det var du! Men brukar inte många skicka ut, som grombaben säger ovan, ett kollektivt tack till listan, riktat till alla som svarat. Det tycker jag är trevligt! Tycker också det är bra när de som frågat om tips inom en viss genre/ålder sammanställer svaren och skickar ut till listan. Som folkbibliotekarie har jag använt mig av många sådana bra "tipslistor".
linda: dt gör jag hela tiden :D
grombaben: tack jag gör så :)
démonée: ja det var ju en klassiker! som, enligt mig, förhöjde stämningen lite ;)
anna: ja biblist är prima! :)
om man tackar de som svarat så får de ju också reda på att deras svar kommit fram till den som frågade!
annaisa: sant! :)
såklart man ska tacka - lika självklart som att tacka i bloggen när man fått bra tips =)
På de lister jeg er medlem av (ikke så omfattende som Biblist) er det gjerne vanlig at den som spurte gjør en oppsummering av ev. svar og sender til de som har svart, gjerne hvis det har vært mange som har engasjert seg. Da kan en jo også takke samtidig (jeg gjør ihvertfall det:-))
tycker som alla andra här att man ska tacka, fast tycker själv d kan vara grymt jobbigt med sådana där situationer där man liksom kanske bara är överflödig. och jobbig. och inte alls cool. fast om jag var mottagande skulle jag uppskatta ett tack :)
de beror på. jag fårt 50+ mail om dagen så det blir bara mer mailo att kast bort.
flåt stavning. har en bebis i famnen. Han luktar gott : )
hedgehog: jajemen!
merete: bra tänk! nu har jag redan tackat de som svarade personligen, men nästa gång jag vågar mig ut på listan får det bli en sammanställning och ett gemensamt tack :)
miri: nä man behöver ju inte överdriva. skickade bara en chokladask till de som svarade ;)
Vi hade något liknande på mitt jobb. Jag behövde en grej och skickade ut ett email. Jag fick många bra svar, men även väldigt konstiga t.o.m någom som stötte på mig. Så jag gillar inte skicka till stora emaillistor...
Problemet med Biblist är att listan är inställd så att man svarar till listan om man väljer "svara" i sitt mejlprogram, och inte till den som skickat det ursprungliga mejlet. Det är den enda lista jag känner till som har denna idiotiska inställning, med påföljd att folk blir nervösa för att göra inlägg, och att folk relativt ofta skickar privata meddelanden till listan. Att många dessutom inte fattar att deras frånvaromeddelanden går till listan är en annan (stor) nackdel). Annars är Biblist en ovärderlig kommunikationskanal för alla i bibliotekssvängen!
lotta: precis!
Skicka en kommentar