måndag, augusti 6

Att bada

Det finns olika sätt att komma ner i vattnet. Två av dessa är:
  • sprischen-spraschen (alla som läst Gittan och fårskallarna vet) = att hoppa kanonkula ner i vattnet och samtidigt stänka ner så många som möjligt i omgivningen.
  • dopp med plopp = vada ut i vattnet och när det känns lämpligt doppa sig. Och om möjligt bli kvar under ytan med all kropp utom huvudet.
Jag har en coach med mig ut i vattnet. Maken. Vi väljer båda dopp med plopp. Maken doppar sig alltid först. sen flyter han framför mig och manar acceptera kylan nu, ner i vattnet, acceptera kylan...
- Älska smärtan? undrar jag, men mantrar mig till slut under ytan. Och när kroppen domnat av är det riktigt skönt. Jag har accepterat kylan!

11 kommentarer:

Minna sa...

Hahahahahah, "dopp med plopp" underbart!
På Kemistens landställe är det dock spischen-spracshen som gäller då det är hopp från brygga som gäller... jag brukar göra nån typ av spikhoppsvariant, med lite böjda ben.

Linda K sa...

minna: det låter oerhört coolt. jag tror du är bra snygg när du gör det :D

Minna sa...

jag skulle hellre vilja använda ordet: stilig!

Anonym sa...

Doppade mig idag, långsamt, långsamt, men sen var det rätt skönt!

Sara sa...

Oii, en sprischen-spraschen skulle jag aldrig klara av! Tur att vi är flera som ploppar ;)

Linda K sa...

helenamariacecilia: underbart när man väl är i. kvinna, du behöver förkorta ditt namn! ;D

sara: plopp är bäst :)

Anonym sa...

Ja, jag har hoppat kanonkula vid Rösjön ikväll tillsammans med mina söta döttrar på 5 o 9 år. Bra att ha de som ursäkt för att få ha lite kul. Nackdelen är väl att håret luktar humus förstås. Varmt och skönt var det också.
Fick sluta när näsan var full - av vatten. Undrar hur den luktar? Näe förresten det vill jag inte veta

fröken L sa...

Jag kör också dopp med plopp, är lite för harig för den andra varianten! Men det blir ju onekligen mer segdraget på det sättet, vore kanske bättre med en snabb och rejäl köldchock?

Linda K sa...

marie: luktar det humus om vattnet? ha ha ha! låter som en skönt kvällsbad :D

fröken l: jag är rädd att falla i chock då :O

Anonym sa...

Humus inte Hoummus: Humus bygger det översta marklagret, vilket i en sjö innebär att botten är av dy.

Hälsningar från halvgeologen

Linda K sa...

marie: milda makter, det var överkurs ;)