fredag, augusti 25

Hur stavas det?

Vet inte om det är för att jag är född på sjuttiotalet men jag vill ofta dra till med ett visst ord i både tal och skrift. Problemet är att jag är osäker på hur det stavas:

shysst?
shyst?
schysst?
schyst?

juste? (jag bara vägrar!)

UPDATE: vi har en vinnare! Marie med flera upplyste denna lata bibliotekarie:

schysst adj., neutr. ~ • som håller sig till uppsatta regler [ngt vard.]: han brukar alltid vara ~ i affärer; det var en ~ matchBET.NYANS: utvidgat till bra i allmänhet [vard.]: helschysst; vad ~ att du kunde komma; en ~ film; ~a idéerKONSTR.: ~ (mot ngn)HIST.: sedan 1960-talet; se 2just

UPDATE II: kysst är ännu bättre. Men det är ju en annan sak :)

UPDATE III: nytt bud! Snille och smak säger så här:

schyst el. sjyst -are adj. vard. korrekt, rättvis, bra, hygglig jfr just

23 kommentarer:

Polly sa...

Nummer tre! Juste går fetbort.

Anonym sa...

Numero Tres.

Anonym sa...

schysst

mri sa...

schysst

schysst adj., neutr. ~
• som håller sig till uppsatta regler [ngt vard.]: han brukar alltid vara ~ i affärer; det var en ~ match
BET.NYANS: utvidgat till bra i allmänhet [vard.]: helschysst; vad ~ att du kunde komma; en ~ film; ~a idéer
KONSTR.: ~ (mot ngn)
HIST.: sedan 1960-talet; se 2just



2006-08-25 Källa Nationalencyklopedin
http://www.ne.se/jsp/search/article.jsp?i_art_id=O309627

:)

Linda K sa...

alla: tack! lata bibliotekarien frågar andra istället för att kolla upp själv ;)

Linda K sa...

sanan: jag är stum! :D

Anonym sa...

sjyrre? schyrre? haha - alla stavningar ser ju helt koko ut :)

Linda K sa...

hedgehog: ja visst låter det bättre än det skrivs!? :D

Anonym sa...

"Juste" är så fuuuult. Usch :-/

Linda K sa...

mimo: låter som nåt en alkis skulle sluddra... :/

Anonym sa...

haha - juste är utan tvekan roligast!

Veckans KK sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

anna: tillika fulast ;)

Whoa sa...

Håller med dig angående stavningen "juste". Ser ju inte klokt ut.
I mina hemtrakter (Göteborg) skulle det säkert dessutom användas på ett helt annat sätt, - Ja, ja, juste ja!

Whoa sa...

Just det! (om ingen förstod...)

Linda K sa...

zipang: så skulle vi nog säga i sthlmstrakterna också :)

Linda sa...

Jag skriver nog shysst.. Och jag håller med om "juste". VEM kom på den sortens stavning på ordet?

Linda K sa...

linda: måste varit på det glada 60-talet?

Anonym sa...

Nej. Helt fel vinnare! Det är, som tidigare nämnts, ETT s i ordet schyst enl. SAOL. (Dessutom är det den stavningen som SVT:s duktiga översättare använder sig av.) För mig är just stavningen av schyst en ledtråd till hur språkligt bildad någon är.

Linda K sa...

vetaren: jamen jag har faktiskt resonerat som du. Och som saol. Jag ändrar! :P

Anonym sa...

Ja! Hurra! Nu ska jag ta mig en schyst kopp kaffe för att fira vinnaren :)

Linda K sa...

vetaren: schyrre! ;)

Anonym sa...

Detta ord har en omtvistad stavning. Schysst är den absolut vanligaste stavningen, betydligt vanligare än sjyst, men lingvisterna verkar vara eniga om att det är felaktigt att använda två "s" i en grundform av ett adjektiv. Inget annat ord använder två "s" men ett antal använder endast ett, exempelvis "tyst" och "fast". Den andra diskussionen handlar om ifall sje-ljud ska få "sj" eller "sch" i stavningen. Svenska språkrådet resonerar att endast ord som kommer från eller genom tyskan ska ha "sch" och kommer därför fram till att "sjyst" är den korrekta stavningen [1]. Olika ordböcker listar och accepterar emellertid olika stavningsvarianter. NE: schysst, just, juste, SAOL: schyst, sjyst, just, juste, Svenska språkrådet: sjyst, (schyst, juste). Vad gäller betydelsen finns en tendens till betydelseskillnad mellan formerna just(e) å ena sidan och schysst (med varianter) å andra sidan, där just(e) kan märkas ha en mer fokusering på betydelsen rättvis och schysst en mer fokusering på bra, hygglig. Men formerna blandas relativt friskt.