tisdag, september 11

Problematiskt

Problemet är att jag just suttit i ett två timmar långt möte med bland andra kvinnan som börjar varje mening med Problemet är. Problemet är att hon hann säga Problemet är ca 200 gånger under mötet. Problemet är att jag vill slut bara ville skrika PROBLEMET ÄÄÄÄÄÄÄÄR!

Problemet är att jag inte tror att hon någonsin kommer att sluta säga Problemet är.

Urval av det problemet-kvinnan sa under mötet:

- Problemet är... problemet är... jag vet inte vad som är problemet, och det är ju det som är problemet!

- Problemet är att du är bibliotekarie.

27 kommentarer:

Anonym sa...

Min chef säger hela tiden - Om jag ska vara riktigt,riktigt ärlig... Detta har nu gått så långt att jag tar för givet att hon ljuger om hon inte inleder en mening med de orden.

Anonym sa...

på mitt jobb fokuseras det mycket mer på problemen än på lösningarna.jolmig ankdam-jaaadå

Anonym sa...

På mitt jobb finns det en person med titeln Problem Manager. Det kanske vore nåt för henne? :P

Anonym sa...

Sånt kan man bli tokig på, jag och en fd kollega räknade en gång hur många "så att säga" en föreläsare hann klämma in på 1 timme. Till slut lyssnar man bara på det....
Ingrid

Annie - PD sa...

Problemorienterade personer är inte lätta att ha att göra med. Tala om för henne att det blir energilåsningar hos ALLA när man börjar meningar som hon gör. Säg om säg rätt liksom.

Anonym sa...

Kan vi inte ha en omröstning och bring back Polly?!

Anonym sa...

Min chef säger alldeles för ofta "skarpt läge" om saker och ting och en annan kollega säger "x-antal.." för ofta. Undrar om jag själv har ngn liknande hang up???

Linda K sa...

amelie: vad jobbigt att behöva börja en mening på samm asätt hela hela tiden, och antagligen inte ens vara medveten om det!

mum: trist.

lj: jobbet är hennes :D

ingrid: har funderat på att räkna, men jag skulle bara tappa räkningen... ;)

annie: mm måste fatta mod bara :)

anna: hon kommer när hon kommer :)

cicci: det läskiga är att man då antagligen är omedveten om det :O

Sincerely Johanna sa...

Av erfarenhet vet jag att det är förödande att hänga upp sig på liknande saker, men ändå gör jag det och jag hör inget mer än det jag stör mig på.

Anonym sa...

hmm! Hur klara du jobba på ett sådant jobb som har så mycket problem? :-) Eller är de hos henne problemet ligger? :-P

Sandra

Linda K sa...

johanna: ibland är det stört omöjligt att bortse från :(

sandra: jag upplever inte samma mängd av problem :)

Anonym sa...

Är du inte rädd att problemet är-kvinnan ska läsa din blogg och känna igen sig? Du är ju inte direkt anonym och säkerligen har du kollegor som smygläser fast de inte riktigt vill kännas vid det... Jag hade blivit rätt nere om jag blev uppenbart dissad på nätet och ingen tog upp saken med mig personligen =(

Anonym sa...

Det fanns ingen möjlighet för dig att ta befälet över mötet och snabbt spalta upp några lösningsförslag?

Anonym sa...

Om man skall ta detta som en diss så är det en extremt j-a mild diss och den som tar illa upp har uppenbarligen för lite att göra i livet.

Snarare en bra anledning att börja använda "en möjlig lösning är" som inledning på varannan mening :D

/Herr noshörning

Linda K sa...

lisa: såklart. OM hon läser får det väl bli en tankeställare, och så får hon prata med mig om hon känner sig kränkt. jag vet att många läser, så många att jag inte alltid orkar ta jättestor hänsyn, då skulle bloggen bli helt menlös.

dtk: det gör vi hela tiden, hoppas det ska bli bättre vartefter projektet fortskrider.

Anonym sa...

Hoppas hon byter skiva, det kan inte vara kul och gå igenom livet alt arbetslivet med "problemglasögon". Det positiva är ju att till problem finns lösningar till skillnad från dilemman ;-)

Linda K sa...

cosmopolit: nä det verkar ju oerhört deprimerande.

TeachMom sa...

Jag var på en föreläsning där han sa "ja" efter så gott som varje mening. Till slut var man tvungen att räkna antalet gånger, som en ren tvångstanke. Att ett så litet ord kan bli så otroligt störande!

Jag lär ha någon likadan liten "tic" själv, frågan är bara vad den är.

anna sa...

"problemet är att du är bibliotekarie"!?! sa hon så? nä nu!

Linda K sa...

teachgirl: det är just det, om man har nåt eget :D

fru a: hon sa det till min chef :D

Anonym sa...

Kvinnan är ju inte klok, problemet är väl att hon just fått 0 i expressens litteraturquizz? Ingen får dissa vår bibliotekarie!!!! Passa henne, vi vet var hennes brevlåda bor ;-)

Linda K sa...

cosmopolit: :D

dddd sa...

Jag ska börja inleda ALLT jag säger på samma sätt. :D

Anonym sa...

Får jag höra "rent krasst" så exploderar jag, en kollega missbrukade de orden som en stammande smurf...renhårig som man är påpekades det för den personen och han förstodg ingen ting innan jag tog till sandlådegerillametoden att härma honom...*GAV EFFEKT* han hade mången tuggmärken på sin läpp efter det... Mina öron fick ro, Livet återgick till skönt gung....

Anonym sa...

ellerhur och tack snälla
är också ut tjatat.
ewac

Linda K sa...

miss kyd: ja för omväxlings skull ;D

jade eyes: man får prygla såna som irriterar :D

erwac: liksom? :P

Anonym sa...

Kallas också för stereotyper med ett finare ord.