torsdag, september 13

Att säga IQ badboll vore en förolämpning mot badbollen

Jag anser att man med stor säkerhet kan fastställa att man klarar sig bra mycket bättre på sin cykel om man har cykelhjälm. Ibland kanske man rent utav överlever istället för att få hjärnan utspridd.

Det är väl också väldigt vetenskapligt bevisat att kroppen behöver vatten, ett par liter om dagen, för att må bra.

Därför blir jag "snudd på" irriterad på korkade människor som, när jag påpekar såna här saker, på ett barnsligt envist sätt ska hävda motsatsen. Skrattandes till och med!

- Det är klart att du ska ha hjälm när du cyklar, pucko!
- Nähähähäääädå, jag behöver ingen hjälm för jag cyklar så sakta och lugnt, och jag möter nästan aldrig nån.

Och:

- Du vet väl att man ska dricka mycket. Ha en tillbringare med vatten på skrivbordet vetja, det har jag.
- Nähej jag dricker aldrig vatten om jag inte absolut måste för det är inte alls nödvändigt. Jag har aldrig druckit vatten och jag tänker aldrig göra det för det vore ett personligt nederlag för mig ungefär typ yada yada yada...

Jävla skitkollegor, jag ska sluta bry mig om er!

44 kommentarer:

yllet sa...

Men låt dem ha huvudvärk och slapp hud på händerna (om man dricker för lite vatten) och spräcka huvudet när de cyklar omkull för att ngn annan gör en idiotmanöver framför dem. Jösses amalia. Jag blir också irro på sånt. Och när jag inte orkar skriva ut irrieieieieiterad eftersom jag inte vet hur det ska va med i och e. Då blir jag också. I.R.R.O.

Fräcka strumpbyxor! :)

Linda K sa...

yllet. stava huru vill, ja hajar :D ja, knäppskallar är dom!

Anonym sa...

Det var inte så länge sen en kille dog här i stan, cyklandes och utan hjälm. Han krockade med en som gick, ramlade i backen och dog. Det får en att tänka till lite. Han cyklade nog också så försiktigt och säkert...

Linda K sa...

hedgehog: precis. mamma sjuksyrra, pappa försäkringsbolag - gissa om jag matats med skräckhistorier!

Anonym sa...

Hej
det där med hjälm är lite känsligt, man kan ju inte rent förnuftsmässigt motivera varför man inte vill ha en dito på sig när man cyklar...men jag vägrar likväl. Min son däremot måste såklart ha en.
Hej då från badbollen

Linda K sa...

petra: helt klart korkat! jag har noll förståelse för sånt resonemnang. sorry!

Anonym sa...

Ehum, faktiskt så ska man inte dricka MYCKET vatten. Du ska dricka vatten när du är törstig men inte mer. Annars kan du skada njurarna. Dricka-vatten-trenden är något som kommer från diverse vilja-tjäna-pengar-bolag. Det är vad läkarna på mitt sjukhus säger iaf...

Linda K sa...

spiro: nä inte överdriva såklart, men man ska dricka vatten. eller hur?

Anonym sa...

hellre än cola.. ;o) hittade denna artikel: http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article61438.ab

Linda K sa...

spiro: därom tvista de lärde verkar det som ;P

Minna sa...

Till folk som cyklar utan hjälm säger jag:

En tom lada behöver inget tak.

Då blir de skitsura!

Anonym sa...

det klart människor blir förbannade när andra ska tala om för dem hur de ska leva sina liv och klart de blir förbannade med att bli kallade för tomma lador. Har ni ingen respekt för andra människors val i livet? med vilken rätt har ni att avgöra vad som är bäst? Skärp er!

Linda K sa...

minna:ha ha ha!!!

anonym: jag säger som minna: tom lada behöver inget tak.

Anonym sa...

Linda? Äter du transfetter?

Anonym sa...

Fattar du inte Linda att det är farligt med transfetter och du borde kolla upp vad din mat innehåller. Du sitter o klagar på andra och så lever du ohälsosamt själv.

Anonym sa...

Du kallar dina kolleger för:

ehh.. PUCKO?
ehh ..skitkolleger??

och sedan påstå att du har nåt i huvet???

Linda K sa...

anonym: jag har massor i huvudet, mer än du anar. det är därför det är så stort.

Anonym sa...

svullet menar du?

Anonym sa...

anonym: High five

Anonym sa...

Linda: no offense in ANY other question ;-)

Anonym sa...

Är anonym en kollega?
Jag har tidigare skrivit om det ännu mer puckade. Att åka med barn på cykeln och ha hjälm på barnet men inte på sig själv. Hur tänker man då?
Fast det där med vattnet, lagom är bäst och vi får ofta i oss en del genom maten. Jag dricker mer de dagar jag ska träna.

Linda K sa...

hanna: nä anonym är inte en kollega.

mina erfarenheter är att det är bra att dricka vatten och jag mår bra av det. kanske eftersom jag är aktiv och rör mycket på mig?

Anonym sa...

Det räcker alldels utmärkt att dricka när man är törstig. Den enda bevisade effekten som blir om man "dricker mkt vatten" är att man får springa på toa oftare. kramar från en läkarstudent

Linda K sa...

erika: jaha, jag har väl inte mycket att sätta emot en blivande läkare. men trotsigt tänker jag fortsätta med min tillbringare :P

Anonym sa...

och inte heller kan du väl sätta dig emot en cyklist som cyklat i sju länder?
Här: Lite trevlig fakta!!

Linda K sa...

anonym: imponerande med alla dina cykelländer, men då borde du väl ha insett vid det här laget att cykelhjälm är en livsförsäkring? Det har jag och jag har bara cyklat i fyra länder.

Anonym sa...

I Nederländerna som är mitt favoritland använder INGEN hjälm.Inte ens barn och poliser.
Nej, jag håller inte med dig. Om du tror att hjälmen är det enda du behöver för att vara säker är jag uppåriktigt oroad över dina brister i trafikkunskap. Läs sajten igen..noggrant! Det finns ingen livförsäkring! Just det är det farliga med övertro på hjälmar. Det finns ingen som helst försäkring mot något.Även med hjälm kan du skada dig riktigt illa.Därför är beteende och ödmjulhet i trafiken viktigast och att vara 100% fokuserad. Vill du sedan ytterligare skaffa dig säkerhet kan du använda hjälm men det är upp till var och enm, eller hur?
Att tro att man kan köpa sig säkerhet är det som gör hjälmfanatiker farliga i trafiken,då de tror de är odödliga.
Sluta kalla dina kolleger puckon. De kanske vet mer om trafik än du! ADJÖ**

Anonym sa...

Det är klart att det är klokare, mer moget och förnuftigt att använda hjälm. man kan ju inte argumentera emot precis, MEN, det är ju inte alltid man agerar så väldigt förnuftigt och vuxet, ibland kanske man dricker det där extra glaset vin och cyklar iväg utan hjälm! Men är man vuxen så får man ta sina egna beslut och ärligt talat så skulle jag INTE uppskatta att en arbetskamrat fördömde en, eller kallade en en tom lada etc för att man i sin fåfänga väljer att cykla hjälmlös, mind your own business so to speak. Det här verkar vara en väldigt känslig punkt för mig märker jag eftersom jag envisas med att kommentera hela tiden...
mvh
Petra Hjälmlös

Linda K sa...

anonym och petra: ni får helt enkelt acceptera att jag inte tycker som ni. anonym, du är ju dessutom riktigt otrevlig emellanåt, är det SÅ jobbigt för dig tycker jag du ska leta dig någon annanstans. du får givetvis tycka precis vad du vill, men du kan inte bestämma över vad jag skriver. skaffa en egen blogg och skriv vad DU vill.

Anonym sa...

Jag är nöjd och knallar vidare!
Jag accepterar att du vill cykla med hjälm och dricka litervis med vatten men då bör du också visa andra samma acceptans och inte kalla dem puckon,tomma lador för att de väljer en annan livsstil.
Jag cyklar holländskt...och jag känner mig Fri och Lycklig..
Ha det!!!!

Anonym sa...

Men det är ju bra såklart att alla tycker som dom vill! Det är ju precis så jag vill ha det! och jag ooorkar ju inte ha en egen blogg. Peace love and understanding!

Marie sa...

Kära nån, ett sånt ståhej! :)

Under en (förfärlig, tyckte jag då) period på 70-talet skulle man ha bilhjälm minsann, och dem kunde man praktiskt nog dessutom pinka i om man hade druckit för mycket vatten, enär de icke voro luftiga och käcka så som dagens cykelhjälmar plägar vara.

Jag blev förresten åksjuk under en bilsemester under den eran, och utan att närmare gå in på detaljer gick just min pepitarutiga bilhjälm inte att använda mer efter det. Uhu.

Anonym sa...

Ehm, ja folk cyklar utan hjälm i Holland. Folk röker även cannabis (och det lagligt) i nämnda land, det säger väl en del om vad de förmodligen har innanför pannbenet.

Jag kan inte heller förstå folk som inte skyddar sig i mesta möjliga mån! Känner ni er COOLARE utan hjälm kanske?

Linda K sa...

anonym: och jag kan bara vinka hejdå och upprepa: tom lada behöver inget tak :P

petra: då får du tycka här istället!

mårr: HA HA HA!!! underbart! både snyggt och praktiskt alltså :D

ak: ;)

Anonym sa...

LEGALIZE!!!!

Anonym sa...

Petra! Peace love and understanding är coolt!!Jag tycker uppriktigt synd om alla härinne som verkar vara så bittra och rädda för att LEVA!!

Nu dömer de också ut 15 miljoner holländare. Snacka om att vara fullproppade med fördomar.
Hjälmbärande människor verkar vara bittra,fega trygghetsnarkomaner som inte vågar släppa loss och leva***
Tycker syn dom er..
Bättre en tom lada än en lada full med skit
BYE

Anonym sa...

Ja, man lever ju verkligen mer utan hjälm...

Anonym sa...

till den andra anonym;
Man lever mer om man väljer att göra det man själv vill och låtersåledes också andra göra sina val.Att förvänta sig att andra ska välja samma livsstil som man själv och sedan uppröras över att de inte gör det är väl knappast vad jag kallar livskvalitet.
peace love and ubnderstanding..som sagt*L

Anonym sa...

Det är alltså en LIVSSTIL, att cykla utan hjälm? Jag har väldigt svårt att förstå hur en sån sak kan vara så viktig. Så om du kan hjälpa mig till lite understanding kan vi tillsammans göra världen lite mer peaceig?

Anonym sa...

Hej Anonym 2!
Visst är det en underbar livsstil att cykla. Se på holländare, tyskar och danskar! Där är cyklandet en livsstil o inget som bara en del sysslar
med. Alla cyklar från 0 till 100 år då det ingår i cykelkulturen. Sedan har vi vissa svenska städer som också betraktas som cykelstäder: Lund, Malmö, Uppsala, Umeå tex
Stockholm är tyvärr ingen bike-city!
Att vissa hänger upp sig på hjälm fattar jag inte, Vill du använda en. FINE! Gör så! Inte mig emot!
Det är inte jag som är upprörd o kallar folk puckon!!
peace love and understanding**L

Anonym sa...

Men hur många anonym är egentligen inblandade i den här debatten? Riktigt bisarrt blev det för övrigt när anonym och anonym började debattera med varandra.

Anonym sa...

FEl, fel, fel. Att dricka massa vatten är inte så bra som man trodde för ett antal år sedan! Tvärtom så har det visat sig att man kan få diverse problem med blåsan etc vid överkonsumtion av vatten. Den enkla regeln är att gå på törsten dvs du märker när du är törstig´, då kan du dricka. Detta gäller dock inte vid konditionsidrottande då man måste ligga steget före eftersom törstkänslan har en viss fördröjning.

Anonym sa...

det är inte alls fine att vissa cyklar utan hjälm eftersom vårdkostnaden för en sådan person blir så mycket högre om han eller hon ramlar. Mao det borde vara lag på cykelhjälm.

Anonym sa...

Nej! En cyklist kostar bara pengar om han hamnar på sjukan. En bilist däremot kostar pengar varje gång han vrider om startnycklen.