lördag, september 15

Pajj**el

Jag ska veta min plats. Västerbottenpaj var inget undantag. Nu står den i ugnen och jag tror att den blir helt ok, men det var ett rent helvete att få till den.

Arbeta med fingrarna samman degen utan att överarbeta den.

Inte överarbeta inte överarbeta mässade jag och ställde in en mäkta smulig deg i kylen. Sen skulle det hela bakas ut. Redan då började maken se orolig ut över att jag höll i en kavel. Degen ville inte som jag. Den fastnade överallt och gick sönder. Som grädde på moset slog jag i huvudet så där ont i köksfläkten. För att inte löpa total bärsärk blev jag tvungen att skrika jättehögt rakt ut. Respektfull, eller kanske från vettet skrämd, tystnad från alla håll (gud vilken tur att bonusdotterns kompis hade gått hem då).

Nu har jag vilat lite och ser fram emot kräftor till middag. Vi hade ett paket kvar i frysen. Och så den där pajen då. Bottenpajen.

16 kommentarer:

Anonym sa...

äh, jag kör alltid degen i matberedaren, och ställer aldrig in i kylen - det blir alltid perfa :)

Hoppas det blev gott - här blev det potatisgratäng och kycklingfille!

Minna sa...

oups...

Ann sa...

Hatar när dom skriver så! Vad i helskotta menar dom? Enkla recept är svårast för dom utgår ifrån att man är en van bagare.
Lycka till och ha en skön o härlig kväll med kräftorna.
Och maken oxå förstås!

Ann sa...

PS. Glöm inte hjälmen i köket.
Och drick mycket vatten!!!

Marie sa...

Oooo, enklaste pajdegen (no kavlande, promise) kör man 30 sek i matberedare och trycker ut i formen, skiter i förgräddning ch krångel.

(Har jobbat i cateringkök, gissa om jag gjort pajer. 100 g smör, 3 dl mjöl, pyttesalt, pyttecitronsaft, ev ett ägg om man vill vara märkvärdig. Tjong i medaljongen.)

Fast det är så dags att komma med nu, när du slitit, kavlat och slagit i skallen (ingen hjälm under arbetet?), hoppas pajen blev fantastisk!

Polly sa...

HA HA HA, och dessutom blev du straffad för att du inte hade hjälmen i köket. ;D

Glamourbibliotekaren sa...

Jeg tenkte akkurat på det samme! Du MÅ ha hjelm når du lager mat!

Linda K sa...

hedgehog: det blev faktiskt riktigt bra :D

minna: ja du vet...

ann: ja hjälm hade banne mig varit på plats! :P

mårr : tack söta. nästa gång följer jag ditt recept!

polly: ja j**lars h**vetes s**t!

glamourbibliotekaren: ska börja med det ... :(

Anonym sa...

..vilket av recepten? Det fanns 3. Det ser himla smarrigt ut. Hoppas du inte fått någon bula.

Linda K sa...

cosmopolit: http://www.icakuriren.se/recept_visa.asp?iId=1871

nä ingen bula! :)

Anonym sa...

Tackar, tackar. Hoppas den var god :-)

Linda K sa...

cosmopolit: devaren! :D

Anonym sa...

Långsamt men säkert började lindas blogg omvandlas från mode och livsstil till en matblogg ;)

Bra jobbat, jag är nog på ungefär din nivå i köket men arbetar mig uppåt.

Linda K sa...

dtk: ha ha ha, näru det är nog ingen risk! jag får infall ibland men kommer snabbt ner på jorden igen ;)

Anonym sa...

Så gott med kräftor!

Linda K sa...

struntilillstrumpa: det var jättegott så här på höstkvisten :D