lördag, november 5

Dag för museum

Så fort sonen vaknat drar vi in till stan och går på museum. Tycker fortfarande lite synd om mig själv som inte kom till Moderna igår, men nu minsann. Så här ser programmet ut, om vi hinner båda:

1. Stadsmuseet Design Stockholm. Lyktstolpar, staket, papperskorgar, parkeringsautomater och skyltar. Äldre föremål ur museets samlingar samsas med samtida design. Design är föremål, ljud och ljus, men också hela staden - urban design. Tänk att bo i en stad som inte vore designad?

2. Moderna museet Svartvit höst - Arbus Model Strömholm. Tre fotografer, tre konstnärskap, tre livsöden. Kameran var deras verktyg för att utforska en modern värld, där olika typer av utanförskap och subkulturer blev deras huvudsakliga intresse. Diane Arbus och Lisette Model utvecklade sina respektive porträttstilar i efterkrigstidens USA, medan svensken Christer Strömholm framförallt är känd för sina skildringar av de transsexuella i Paris. Gemensamt för de tre fotograferna är deras respektfulla och inkännande relation till sina motiv, långt bort från det spektakulära och spekulativa.


UPDATE: Hann bara med Stadsmuseet. Kul utställning. Och jag ska ta mig till Moderna, jag ska! Har till mitten av januari på mig.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Var utställningarna bra? Jag kom tyvärr aldrig iväg till Kulturhuset.

Linda K sa...

anita: hann bara till Stadsmuseet, den var helt ok!