onsdag, september 5

Vad är grejen med millimeter?

Varför är människor i övre medelåldern och uppåt besatta av hur många millimeter regn det har kommit? Och att det är så bra så bra? Ja, det regnar. Fint, växterna blir glada yada yada yada.

Vanligt förekommande kommentarer vid fikabordet:

- Och i Småland, där fick dom 57 millimeter på en kvart!

- 15 millimeter? Ja men det är bra, det har ju varit så torrt nu...

- Jag fick säkert 7000 millimeter i huvudet när jag cyklade hem igår.

Det sista var det jag som sa.

11 kommentarer:

Mie sa...

Ha ha, ja det undrar jag oxå! O detta eviga tittande på väderleksrapporten.. Blir det regn så blir det, so what. Stoppa ner regnstället i väskan så är man redo oavsett väder;)

Anonym sa...

hahahahahahahaha - och vad svarade de medelålders?

Anonym sa...

jag tror det handlar om att man får känna sig insatt och viktig. man slänger sig med lite begrepp och sen nickar man menande. ett kodspråk för de redan invigda. kan man inte prata om vatten i knäna (har folk det nu för tiden, och i så fall hur många millimeter?), kan man alltid prata om vädret. ditt inlägg kändes för övrigt som en scen från berglin.

jo förresten, jag gick upp klockan fem den där morgonen för att jag somnade redan klockan 10 kvällen innan. på söndag måste jag gå upp 4, och det ser jag verkligen fram emot.

anna sa...

det där är så märkligt! mina rara föräldrar tjatar alltid om hur orättvist det är att de ute på landet får så många färre millimeter regn än vi i stan (inte för att vi mäter), de behöver det ju så mycket mer (egen brunn)! sen är det skitstolta när det kommit många... vad söt du är idag! jag ska nog härma:)

Anonym sa...

MIna föräldrar har(hade)en regnmätare. Ve o fasa- mina barn hade sönder den!!

Herregud dom visst ju inte hur mkt det hade regnat!
Det är svårt att inte gå under av likgiltighet ibland när vi samtalar ;)

Sunflower sa...

Din kommentar var klockren! *haha*

Prästfruarna sa...

Kommer vi också att bli besatta av regn när vi är 60+?

Fru J

Anonym sa...

För att de har en sån där regnmätare förstås ;), och då måste den ju kollas lite då och då, annars är den ju till ingen nytta *haha*. Har också tänkt på det där!

Linda K sa...

mie: japp! :)

hedgehog: de förstår mig inte alltid.

fredrik: ja vädret är liksom legitimt. urr, fyra låter sådär.

fru a: livet är inte rättvist ;) tack!

ann: ja huuuur ska man klara sig utan en mätare!? ovetnades om regnets mängd, en jesus!

sunflower: ;)

fru j: nä av nåt annat tror jag. bloggande? ;)

kicki: jag tror det ligger mer än så bakom... djupt rotat :P

Anonym sa...

Haha! Min kära mor, som bor på vischan, klagar över att hennes rara men senila svärmor tömmer regnmätaren UTAN att berätta eller skriva upp antalet millimetrar. Man ser väl ändå om det regnar lite, mycket eller råmycket!?

Klänningen var jättefin på dig! Jag behöll min. Sedan jag kommenterat hos dig häromdagen så bestämde jag mig för att antingen så skulle den på snarast, eller återlämnas. Jag hade vita silkiga overknee från H&M till, men kände mig en aning sjuksystrig. Nurse Ratched aller vad hon nu hette hon i Gökboet?

Linda K sa...

mrs j: ja man skulle kanske föra bok ;) igpr i t-banan satt det en man och antecknade alla tåg som kom...

ha ha, hade du strut-bh också? tror du var jättefin :D