onsdag, juli 18

Bibliotekarien har läst

Luftslottet som sprängdes av Stieg Larsson

Hur kan drygt 700 sidor ta slut så fort? Hur kan människan gå och dö efter bara tre böcker? Vad ska jag göra nu? För nummer tre var precis så bra som de första två. Dom goda har lite för mycket flyt och är alldeles för bra för att vara sanna och dom onda är lite för korkade och har fett oflyt, och det är det som är så bra! Och så måste jag vara lite osmaklig och undra om herr Larsson visste att det inte skulle bli mer, eftersom slutet var så rätt och så cool och så åh.

Jag vill gratulera alla som ännu inte har läst dessa tre tegelstenar för ni har nåt att se fram emot som vi bibliotekarier brukar kalla bokporr. Grrrr!

Och på frågan vad jag ska göra nu svarar jag: jag tar en Grisham, brukar fungera även när det känns tungt.

30 kommentarer:

a spoonful of mint sa...

Kanske ska läsa dom då. Men det är ju så många böcker som ska läsas...
Hoppas ni hade det bra i Köpenhamn.

a spoonful of mint sa...

Många böcker i världen överhuvudtaget menar jag, inte att tre är många...

Anonym sa...

Efter trean kändes det som om mitt "läsarliv" tagit slut - vad skulle kunna ge mig liknande upplevelser?
Jag tror att högre makter valde att plocka "hem" Stieg, hade han levt hade det vart ett fasligt hallå på Säpo ;)

Anonym sa...

jag köpte ju de två första, som jag ska njuta på semestern.. javisstja, det är ju nu det! ;)

Linda K sa...

yeh-yeh girl: det tycker jag absolut! ha ha ha, jag fattar :D

anneca: så måste det ha varit :D
synd och skam!

polly: sen kan du låna trean från mig! :)

Marie sa...

Att boktipsa en biblotekarie känns ju lite som att svära i kyrkan, alternativt fisa i rymden, men har du läst "snabba cash" av Lapidus? Där är faktiskt i princip ALLA onda och får det de förtjänar :)

(Ja, boken är ganska okej, det var väl det jag ville framföra)

Marie sa...

BiblIotekarie, menar jag förstås. Felåt.

Linda K sa...

mårr: jag har faktiskt inte läst den än. får bli min nästa, tack! :D

Anonym sa...

ja - jag säger detsamma. Lika bra att sluta läsa helt nudå... fan att han skulle gå och dö - jag vill ha fler böcker!

Linda K sa...

hedgehog: har han ingen skrivsugen bror?

Anonym sa...

Hörde på tv att han var väl insatt i hur olika deckare är uppbyggda .
Detta använde han sig av när han skrev.
bok 1 . engelsk d. bok 2. polis d. bok 3. spion d.
Håller med om att boken var bra svår att sluta läsa.
Skall till Frankrike i morgon och vet inte vilka böcker som jag skall införskaffa idag Tips?
Välkommen hem !
ewac

Linda K sa...

ewac: åh, hoppas du får det bra i frankrike! fick själv tipset Snabba cash, tänkte skaffa den. annars är jag lite tom i bokhuvudet...

Hanna sa...

då vet ajg vad jag ska läsa när jag är klar med mari jungstedts senaste bok då (:

Linda K sa...

exante: you go!

Minna sa...

jag påbörjade trean igår.

Anonym sa...

Oj då, jag kommer förmodligen bli lynchad av er alla Larsson-fans. Jag gillade ettan tog mig igenom tvåan med nöd och näppe och vägrar läsa trean. Lapidusboken är heller inte bra...
/gnällkärring :)

Linda K sa...

minna: sug på den! :D

sanna: smaken är som baken :)

Anonym sa...

Och jag som har trean kvar!! Tror faktiskt jag ska spara den lite till. För när den är läst är det ju slut:-(

En som oxå skriver bra deckare tycker jag är islänningen Indridason. Håller just nu på med hans senaste = "Mannen i sjön".

Annars har sommarens största läsupplevelse varit Ranelids "Lustmördarna". Samt Linda Ohlsson "Jag vill sjunga dig vackra sånger" och Gavaldas "Tillsammans är man mindre ensam".

Linda K sa...

L8: tack för tips!

Anonym sa...

Dom är ju så bra, så bra. Vilket jag självklart försökt pränta in hos ALLA jag känner så att de också läser dessa fantastiska tegelstenar :). Den sista boken drog jag ut på i det sista och försökte läsa så få sidor som möjligt om dan bara för att spara :P. Nu har jag precis börjat på Linda Olssons "Nu vill jag sjunga dig milda sånger". Har fått många varningar om tårfloder orsakade av den boken ;). Och efter imorn natt kommer mitt bokläsande självklart domineras av allas vår Harry Potter. Har nog aldrig längtat lika innerligt efter en bok...

Anonym sa...

min nästa bok i läskön är en S Larsson-mannen som hatade kvinnor.
har inte läst någon av hans böcker tidigare, så jag har något trevligt framför mig, har jag förstått.Snabba cash skulle jag inte ha läst om inte rek. varit så bra. den var bra.

Anonym sa...

Tårfloder bör man vara beredd på om man ska läsa "milda sånger". Läste den på planet till usa och grät helt ohejdat mitt bland amerikanska businessmen som bekymrat undrade om jag var ok. Det var jag såklart, vilken bok!! LÄS!! //Jenny som ska läsa luftslottet på hemresan, gissar att den går fort då, härligt!

Linda K sa...

laura: harry potter är inte riktigt min grej. läste den första, det fick räcka :)

mum: jag har trean när du är klar med ettan och tvåan!

anonym: oj oj, och jag som gråter för minsta lilla. den måste jag ha!

Anonym sa...

Jag bara beklagar att jag redan läst alla tre böcker. B-e-k-l-a-g-a-r! Så orättvist ... när det finns så många som har det där gotta kvar :P

Linda K sa...

christina: vi efterlyser en ny stieg larsson!!!

Anonym sa...

Mmmm .... fast mitt största problem just nu är ryktet om att Persbrandt skulle spela Blomkvist. Ack och ve. Då måste jag sälja tv´n och banna alla biografer.

Anonym sa...

Persbrandt? Neeeeeej! Då åker min tv också. Jag vill ha Mikael Nykvist, men kan inte bestämma mig för vem som passar som Salander? Linda, om du får rollbesätta - vilka väljer du?

Linda K sa...

christina: nej nej neeej! eller? kansk ekunde funka... jag vet inte. annars föreslår jag mads! fast han är väl för snygg... vilka problem... :D

anneca: vad svårt! Blomqvist... kanske...en äldre och större jonas karlsson? måste fundera! salander då... ännu svårare... den enda jag kan komma på som skulle var lik min bild är hon som var med i idol och sen sjöng i melodifestivalen HA HA HA!!! tål att kluras på :D

Anonym sa...

Ja jag håller med på pricken. Vad ska jag göööööra (eller läääääsa åtminstone) nu? Hallipåtter känns ju bara...B i jämförelse med allrabästa Stieg. (Fast jag läste en bok av Nesser också under semestern, och han kan möjligen bli en acceptabel ersättare. Lite blek, men vad ska man göra?)

Jag har övergått till att sticka. Då kan man åtminstone inte bli övergiven såhär snöpligt.

Linda K sa...

johanna: och jag som inte kan sticka.... :O