onsdag, januari 11

Kom in i garderoben

Hittade via Hedgehog artikeln Glamour i garderoben. Charlotte Perrelli gör om ett halvt våningsplan till ett dressingroom hon. Make, får jag också?

Ett gäng tips medföljer i artikeln. Linda K säger BRA eller ANUS:

Bästa budgettipsen - så ger du klädkammaren ny stil
  • Hyllor - Köp ett komplett system med stänger, eller bygg ett eget. Hyllan ska ha många fack.
    BRA! Om man nu är händig eller har en händig vän/make/far...
  • Färg - Färgsätt väggarna i en behaglig och avkopplande färg. Se till att den inte skär sig med inredningen.
    BRA! Fast min skulle nog bli vit ändå.
  • Lådor - Skaffa massor med lådor i olika storlekar till mindre kläder och udda saker. Sortera dem i ett hyllsystem. Billiga papplådor som du kan måla finns på Ikea och Granit.
    BRA! Ordning och reda.
  • Matcha - Häng upp kläderna efter färg, typ och design. Träningskläder ska ha sin speciella plats.
    ANUS! Har visserligen ordnat mina böcker färgmässigt, men där går gränsen. Efter typ är helt ok dock. Samma sak med träningskläder.
  • Skor - Förvara skor snyggt och prydligt i originalkartongerna. Stoppa dem med papper så håller de sig snygga.
    BRA BRA BRA! Skor i kartong med polaroidfoto på kartongen så man ser var vilken liten sko finns.
  • Galgar - Skaffa rejäla galgar i obehandlat trä. Måla i matchande färger. Trådgalgar förstör axlarna på kläderna.
    BRA! Men måla för guds skull inte galgarna, låt dom vara. Möjligtvis vitt. Eller tygklädda kanske?
  • Möblering Ett bra dressingroom har en avslappningsdel med en fåtölj eller schäslong. Skaffa skön belysning och häng upp speglar.
    BRA! Gärna ett litet bord med glassiga magasin också.

Sen kan man ju fundera på varför dom kallar det budgettips. Inget känns ju så där våldsamt billigt...

8 kommentarer:

Anonym sa...

Fattar inte heller varför de tycker att man ska måla galgarna? Låter konstigt. Jag använder mig av skogarderober från IKEA som hängs upp på en klädstång - funkar bra, då slipper man ha skokartonger som ramlar ut och man får golvet fritt. :)

Linda K sa...

anna: jag har också en sån som jag stoppar både skor och annat i. Annars lskar jag kartonger dock. Synd att dom tar så stor plats :(

Anonym sa...

ja - måla galgarna, helt dåligt. annars är det rätt bra tips som tyvärr förutsätter att man har ett rätt stort rum att hålla till i.

Kanske om barnen börjar dela rum...

Linda K sa...

sara: ja och så kan maken sova i soffan...arbetsrum är det nödvändigt det...? ;)

Polly sa...

Sara: Jag tror faktiskt bara att det är nyttigt för barnen att dela rum. Såklart. Visst är du värd en walk-in-closet! ;)

Och av allt ovan skulle jag vara nöjd med hälften. :)

Anonym sa...

hahaha - jag ska ta upp det på nästa familjeråd ;)

Anonym sa...

Hej.

Ett tips på hur man førvarar skor o annat...

www.theclearbox.no

Ha det bra!

Sarah

Linda K sa...

sarah: genomskinliga kartonger! Måste blogga om det, tack för tipset! :)