onsdag, januari 25

Så har vi gjort oss en slipsrosett

Försöker mig på en beskrivning av prima rosett a la slips. Fotona är tagna "från ovan", alltså som man själv ser det när man knyter.


Runt midjan, smaldelen i höger hand, lägg den över tjockdelen och knyt en knut (dubbelknut om man vill ha den extra hållbar). Dra åt så hårt du vill att det ska sitta runt maggen.


Vik tjockdelen (som ju blir själva rostten) som på bilden.


Vik över smaldelen.


Smaldelen kommer nu upp bakom tjockdelens vänstersida (milda makter, fattar nån nåt?)


Stoppa in smaldelen dubbelvikt under tjockdelen som på bilden...


...så att det ser ut såhär.


Dra åt och forma rosetten så att den ser stylish ut. Voala!

UPDATE: För den intresserade ger Linda kursen "Rosett - vad lätt!" den 25 mars på Bloggträffen. Kvällstid. Medtag egen slips. Inga förkunskaper behövs :D

15 kommentarer:

Anonym sa...

fattade 0.
men det var jätte fint!

Anonym sa...

Pogo Pedagog all over again! Fint!

Anonym sa...

snyggt
ewa

Linda K sa...

sigrid: men f*n vad misslyckat! ska jag förtydliga på nåt sätt?

anna: pogo var namnet ja ;)

ewa: tackar!

Anonym sa...

aaahhhhaaaa! smaldelen och tjockdelen!! härligt!

Anonym sa...

mycket pedagogiskt! jag tror jag fattar precis - men jag får se hur det går när jag ger mig på ett försök!

Anonym sa...

tror bestämt jag förstod :) tackar!

Linda K sa...

alla: prima! öva öva och visa upp er fina på bloggarna :D

Anonym sa...

nää - det går iallafall inte att få det så snyggt... :)

Linda K sa...

sara: vi kan ju alla plocka med oss en slirre och öva tillsammans när vi ses i mars :D

Anonym sa...

Åh! Sambons slipsar ligger risigt till nu..

åsa sa...

Mycket snitsig beskrivning.
Tur det, för jag kan inte gå kursen p g a lyxproblemet att jag är i Kina då!

Polly sa...

Å perfa! Bra med en liveshow! Men jag haaar ju ingen slips. Får ta en tur till närmsta herrgarderob, minsann! :)

Anonym sa...

superfint! tack för tipset, det ska jag komma ihåg :) trevlig blogg förresten!

Linda K sa...

sara: jag har övertagit ett par av maken, men den guldiga gick jagfaktiskt och köpte själv :)

åsa: då hoppas jag du lyssnar ritigt mycket på "pompompompoooom little china girl" med Bowie fram till dess! Avundsjuk!

polly:*fniss* du kan låna min :)

malin: tack och bock!