tisdag, januari 3

"Ja men det är ju ett basplagg"

Tycker ofta att jag hör/läser detta argument för att shoppa kläder. Använder det säkert själv mer eller mindre omedvetet. Men varför är det mer befogat att inhandla ett basplagg än ett icke-basplagg? Och vad skiljer ett basplagg från ett icke-basplagg?

Företaget Basplagg om just ... basplagg: Konceptet för basplagg är att det skall vara stilrent i klassiska färger utan onödiga tryck och loggor. Det skall vara klädesplagg som håller i mode och alltid behövs.

Så här säger Manolo: Att hålla sin garderob uppdaterad kan vara en dyr historia. Rikta därför in dig på billiga basplagg som går att matcha på flera olika sätt och låt sedan detaljerna göra klädseln.

Det är väl just uppblandningen av basplagg och annat som gör en lyckad garderob. För mig är basplagg svarta och vita kläder som egentligen "inte syns" men som ändå behöver vara där. För att göra en outfit komplett. Kanske just därför dom alltid är befogade shoppingobjekt. Jag behöver en basväska jag. Den är brun och börjar på B.

PS. I detta inlägg förekommer order "basplagg" 12 gånger, med denna mening inräknad.

8 kommentarer:

Polly sa...

*fniss* Basväska it is!

Linda K sa...

polly: joru :)

malin: så rätt, det är basplaggen som är "tråkiga" som ska hålla länge så att man slipper köpa nytt så ofta.

Anonym sa...

Gott Nytt År Linda!
Om man läser boken "Chic" så får man många, mer eller mindre användbara tips!...... Ibland väl förnumstiga och "besservisseraktiga" men men ... lite blev jag inspirerad till att ordna i garderoben och rensa.
Ingrid

Anonym sa...

Jag tycker att bas plagg skall vara sköna och vara bra kvalitet.
Filippa K. är bäst , Björn Borg har bra linnen även Vila har bra ribbade linnen i olika längd.
Jeans är ju ett annat basplagg som jag är snål med att kosta på mig , men idag skall jag gå och prova acnes höga jeans.
ewa

Anonym sa...

Jag använder själv ordet basplagg som en ursäkt att köpa plagget, "men det är ju ett baslinne" så sa jag senast förra veckan. Min kille gillar inte detta argument =)

Linda K sa...

ingrid: gott nytt själv! Jag har ju Chic i bokhyllan, får bläddra igenom den igen. Prima bok :)

ewa: jeans som basplagg? Ja det kanske det är. Acne är prima!Håller med om att Filippakläderna är bra. Och rätt dyra. Känns lite trist att köpa en vit top för 400.

emma: ha ha. Jag har också mysko argument som maken får ta del av. Han skakar för det mesta bara på huvudet.

Anonym sa...

Förresten Linda, du skulle inte kunna skriva ner en beskrivning på hurman knyter en slips som en rosett??? Jag tycket att det ser snyggt och annorlunda ut.

PS Kollade igenom alla dina outfitbildet i morse och vill gärna byta garderob med dig ;-).

Linda K sa...

agneta: ska försöka få till en bra beskrivning på rosettsknut! Tack snälla för garderobsberömet :D