fredag, april 4

Stig-Björn

En grej jag tänkt skriva sen jag såg Rent hus härom kvällen. Om Stig-Björn. Denna märkliga jättebebis som kedjerökte och kastade mjölkpaket på golvet i hela lägenheten. Dom shapade ju upp honom rätt mycket, och tog honom bland annat till Dressman för att införskaffa ny garderob.

Vid ett tillfälle kom han ut från provhytten iklädd något föga extraordinärt och sa (OBS! Han uttalade detta inne i en Dressman-butik):

- Nä dom här kläderna gillar jag inte, dom känns för överklass för mig.

Mitt hjärta smälte lite då.

18 kommentarer:

Frida sa...

Oj, vilken kille, tänk att jag missade honom!

Nu tänker jag göra lite reklam, men det är för en god sak: UNICEF har en kampanj för världens barn under april månad. Jag har startat en egen kampanj och hoppas så många som möjligt vill hjälpa till. Kika gärna in på min blogg och hjälp mig att hjälpa. Tack och kram!

Solrosfrö sa...

Jag missade honom tyvärr... repris någon dag hoppas jag.

Linda K sa...

frida: såklart!

jessika: mycket besynnerlig.

johanna sa...

jag klarar inte AV att titta på det programmet. jag ryser in i märgen så fort nån pratar om det.
alla som bor äckligt i lgh måste ju bo i bostadsrätt, annars hade hyresvärden för länge sen tvångsbesiktigat lgh och vräkt vedebörande.

Peace in mind sa...

Jag kanske borde vara stolt över att jag får SMS-erbjudanden från Dressmann, trots att jag aldrig varit inne i en dylik affär. Lät det snobbigt? Inget mot vad det var!

Kajsa sa...

Jag VET! Det var lite rörande faktiskt.

Linda K sa...

sericea: det är äckligt och helt fascinerande.

anna funderar: j**la snobb :D

kajsa: :D

Petra sa...

Nulle nutt! :-S Dressman där snackar vi snobb!

Anonym sa...

Var så tragiskt att han hade haft förhoppningar på att få hem en tjej till denna svinstia.....Stig-Björn själv kan ju inte direkt ha luktat hallon!

Dorisettan sa...

Jamen visst! Såg programmet av en ren (ho ho ho) slump och lät mig också hänföras av denna besynnerlige man. Kom på mig själv med att tänka "men har han inga föräldrar!"
Men men, slutet gott allting gott. :-D

Anonym sa...

Stig-Björn bor i en hyresrätt i ett av stadens ytterområden. Jag förstår inte hur INTE grannar eller andra reagerat för det där är ju inte stökigt, det är ju en sanitär olägenhet. Sen, nästa fråga som de måste göra en uppföljare på: Hur vågar folk åka taxi med Stig-Björn när han nu får taxikort? Jag hade backat i bildörren och krävt en annan för han smittar ner hela familjen med mul och bajssjuka. Fy fasen.

Grattis till nya bebisen, den är jättefin! .. och du med så klart :)

Fåfängan sa...

Jag såg detta...:-)
Tyckte också kommentaren var gullig!

Vera sa...

haha ... ja, det var en besynnerlig rolig kommentar. Vi snackar ju om Dressman .... hallå lixom ;)
Det roligaste av allt är ju att dom lovade komma tillbaka för att se om han hållit ordnig hemma. Spännande! Fortsättning följer alltså.

Linda K sa...

petra: eller hur :)

jessice e: ha ha ha, nä inte ens blåbär :D

dorisettan: ja man undrar verkligen "vad hände, när spårade det ur?"

drottning elisabet: stackarn. men man får väl hoppas att han ryckt upp sig. han verkade så glad och lättad över att ha tagit sig ur träsket på slutet! tack :)

fåfängan: man fick moderskänslor :)

vera: vi håller alla tumamr för stig-björn!

Anonym sa...

Det intressanta med programmet är att detta inte på något sätt är ett ovanligt fenomen. Jag jobbar med boendestöd i en vanlig svensk stad och när vi kommer in i bilden så kan det se precis likadant ut som i ett program av rent hus. Alla som jag jobbar med har dock någon diagnos som kanske inte har slagits fast förrän i vuxen ålder, men det är sällan något som märks direkt när man träffar personen.

Det som oroar mig med programmet är att det kommer att se likadant ut snart. De som är mer är helt säkert i behöv av boendestöd för att det inte ska gro igen direkt. De som har det såhär har ju ofta problem med initiativförmågan och behöver någon som pushar på dem för att det ska fungera.

/väljer att vara anonym p.g.a. mitt jobb

Linda K sa...

anonym: intressant, och tragiskt. hoppas att det går vägen för stig-björn och att han får hjälp med att hålla rent hus.

Tea sa...

Hehe - tänkte samma sak med Dressman-grejen. Meeen (a'la Tony Irving), stackars Stigbjörn är ju ganska (hmm) nybliven tätortsbo och i Junsele (mitt i skogen i Ångermanland) där han kommer från finns inte ens Dressman. Må han vara förlåten och må han sköta sitt hem hädanefter :)

Linda K sa...

fixig: ja vi önskar honom all lycka :)