söndag, april 27

Kalas till förbannelse

På sonens dagis fyller alla barn tydligen år på våren. Det är kalas varje helg, gärna ett på lördagen och ett på söndagen. Blir liiite segt efter ett tag. Men sonen tycker ju det är kul, så off we go.

Tänkte på en grej. Ett snåltänk måhända, men en jesus. Det är 14 barn på sonens avdelning. Alla har kalas, sjung hopp faderallanlej. Varje unge ska ha present såklart, brukar bli för runt en hundring om det inte ska vara skräp som går sönder direkt. Många bäckar små. 14 barn x 100 kronor. Det är för sjutton inte småpotatis.

Men nu ska jag inte vara sån. Tjoflöjt, det bjuds på varmkorv med bröd!

34 kommentarer:

Sincerely Johanna sa...

Som den blivande förskollärare jag är så vill jag först säga att det heter inte dagis utan förskola. Och sen måste alla ha varsitt kalas kan de inte slå ihop dem och ha en stor fest med en present till varje barn istället.

Anonym sa...

Jag har också denna förbannelse. Egen son född 23/3 och 75% av hela förskoleklassgruppen födda på våren....
Jag tycker det är alldeles hysteriskt att ha storkalas. Jag har varit på skräckkalas där alla bara springer och skriker. Över 10 barn är too much men det är svårt att stå emot. Och ja, det blir ju snordyrt med alla presenter. :)

Petra sa...

Exakt samma situation här. Från mars till och med maj så är det kalas varje lördag och söndag...sonen går dessutom på simskola på lördagar och tennis på söndagar mycket svårt med prioriteringen där. Jag vågar inte ens räkna på den sammanlagda presentkostnaden.

Anonym sa...

Någon har sagt att det ideala gästantalet ett barn ska ha är lika med den egna åldern(4 år=4 bjudna) Men då blir det ju att välja och det blir ju många föräldrar mycket upprörda över.... men visst ; vill man bjuda 18 st så blir det ofta därefter också . Jag minns en mamma som bodde i en enrumslägenhet ; hon blev utskälld av flera föräldrar för att hon inte kunde bjuda hela skolklassen .

sara sa...

Samma sak hos oss. Två av mina tre är förresten på ett kalas just nu.

Anonym sa...

(En liten parentes..) Som vik. förskollärare undrar jag nyfiket. 14 barn låter lite, hur många personal har den gruppen då?


Annars är det ju en bra grej att Slå ihop kalas. Ha det sen på våren så alla kan springa uomhus! Men man minns ju själv att bland det roligaste som fanns när man var liten var de där jädra kalasen.

Anonym sa...

åh - jag har lämnat den tiden bakom mig. Om jag räknar ut hur mycket jag köpt kalaspresenter för under åren skulle det nog fasen räcka till en resa till Grekland :)

Men vänta bara tills de börjar med Mcdonalds, Busborgen, Laserdome, badhuskalas etc. Då grinar man. :)

Lox sa...

Och har man två barn så blir det gånger två... .

johanna sa...

det är ju nästan bättre med vuxna kalas, då behöver man bara ge bort nåt ätbart eller en flarra vin så är man i hamn, o inte till 14 i rad heller :o)

Mustardseed sa...

Alltså...visst är det rätt mycket pengar om man nu blir bjuden på många kalas. Men jämför med en odd molly kofta eller nåt sånt så kommer det i ett annat perspektiv ;-)

Peace in mind sa...

Nästa gång kan jag gå med o käka varmkorv, så kan du plantera på min altan? Deal?

Anonym sa...

Eftersom nästan alla verkar tycka att det är ett problem, så borde man ju kunna göra något åt det. Dels att köpa billigare presenter, och som flera har skrivit, ordna ett gemensamt kalas istället. Varför inte en pick-nick eller grillning på ett trevligt ställe med kanske någon gemensam lek och sedan fri lek utomhus. Tror att många skulle tycka att det vore en bra idé om bara någon vågar föreslå det!

Linda K sa...

johanna: jag kommer alltid att säga dagis, tror inte jag är ensam om det :P klart man kan slå ihop, har inte blivit så för oss dock.

cicci: vägrar ta hem hela dagis, sonen får ta hem killkompisarna. som han själv vill ha det :)

petra: lite galet är det :S

eva: det måste ju vara upp till varje familj att bestämma hur många man ska bjuda. inte en chans att hela dagis kommer hem till oss!

sara: och vi är just hemkomna från ett trevligt :)

anonym: tre fröknar. ja, ute är toppen :)

hedgehog: man slipper å andra sidan vara hemma ;)

lox: gud i brallan...

sericea: eller hur :P

modrerna: det är just det jag gör :P

anna funderar: det är faktiskt inte så tokigt att gå på kakas, och få en pratstund med andra föäldrar :)

Jonna sa...

Jag måste erkänna att för varje kalasinbjudan som trillar ner i brevlåden så blir jag varm i hjärtat. Vissa barn blir bjudna på alla kalas, vissa blir bjudna på några få. Sonen får gå på ganska många kalas, men långt i från alla. Men, det är ju rätt tufft för de barn som inte blir bjudna så ofta och hör de andra barnen prata om kalasen.

Jonna sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lox sa...

En jesus så att säga.

Linda K sa...

jonna: usch nej det är inte kul. vipratade just om det på dagens kalas, att en del barb aldrig blir bjudna :(

lox: samt en främling.

Anonym sa...

skaffar man barn så är det lika bra att inse sanningen!
The sound of Inevitability.
Mina tanter! :)
klockan tickar vidare,
man blir bara äldre för varje dag som går.
det är bara att gilla läget och försöka göra det bästa av situationen.
Vi har 3, så det blir många barnkalas och en heldel minglande.

Lox sa...

So himlans true.

Anonym sa...

Du klagar över patientavgifter och presenter till sonens vänner men handlar kläder för tusentals kronor?
Prioritera om kanske?

Linda K sa...

armand: det har sin charm och det tar p åkrafterna :P

lox: :P

anonym: oj! nej det tror jag inte.

Peace in mind sa...

Heta anonyma känslor...

Anonym sa...

Dottern vill inte ha kalas, hon tycker det är jobbigt och stressigt och går inte gärna på så många heller. Hon får som hon vill och barnen och föräldarna accepterar det. Men bjuder ändå. Jag tycker det är helt vnsinnigt att känna sig tvungen att bjuda "hela skolan", eller att ha kalas över huvud taget. Om man inte vill det. Barnen ska få bjuda dem de vill, sen får man väl ha koll på ev. utstötta osv.

Katti sa...

Det där tycker jag var otroligt snålt sagt för att vara du Linda. Du shoppar ju för hur mycket som helst till dig själv och kan lätt lägga 800 kr på en kudde från Svenskt Tenn eller 1500 kr på en Odd Molly bar hux flux. Klart barnen ska ha presenter plus att din son får ju fika, tårta och godispåse när han går på festen så det är ju inte bara pengar ut. Faktiskt tycker jag också 100 kr är i minsta laget att köpa för också.

Nä. Inte är du väl sådan Linda? Du är väl generös inte bara mot dig själv utan även mot andra?

Polly sa...

Ju större banen blir desto dyrare blir KALASEN! Jag som bor i tre rum kan omöjligt ha femton åttaåringar hemma - bowlingkalas fick det bli. Jädrars vad dyrt! Tur det finns en pappa som delar på det hela. :)

Och så tror jag att han fick jättefina presenter, dessutom. Fast de hamnade hos fadern så jag har inte sett dem med blotta ögat...

Linda K sa...

anna fundear: ja när det hettar till är det oftast anonymnt :P

anonym: precis. man har ju kalas för att det ska vara kul främst för födelsedagsbarnet.

kattis: klart barnen ska ha presenter, jag har inte sagt något annat. jag har sagt att det blir väldigt intensivt med kalas och presenter på vårkanten. 100 kronor tycker jag räcker alldeles utmärkt till dagiskompisar. eftersom du och jag inte alls känner varann känner jag inte att jag behöver bevisa för dig huruvida jag är generös eller inte. det vet dom som känner mig.

Anonym sa...

Ha lite humor tjejer. L
inda är nog inte snål mot sina små. därmeot har hon gimten i ögat och det är ju det som märks i hennes inlägg. Sen undrar jag: Är man en sämre människa för att man unnar sig dyra saker? Jag blir lite småirriterad på brorduktig mentaliteten här. Jag kan erkänna att jag så fall är en läskig person: Jag kan köpa en Odd Molly kofta till mig själv utan att tveka men köper aldrig märkeskläder till barnen. Dessutom tycker är jag snål vid barnkalas och inte gärna köper över 70 :- (!). Barnens glädje behöver inte kosta men det behöver min (ibland) :)

Anonym sa...

Anledningen till att det är så många kalas i april-maj är ju att det är alla sommarproduktioner ;) Vår förste blev till runt midsommar och det var helt smockfullt på bb när vi skulle föda.

Ett tips: jag brukar bulla upp på bokrean med fina barnböcker som inte är alltför dyra (eller bra leksaker som råkar vara på rea. Kritor och ritblock tycker jag också är en bra present). Har man alltid ett litet lager hemma så slipper man dyra och ogenomtänkta sista minuten-köp.

Jag är en väldigt generös människa, men jag tycker 100kr låter jättemycket för en present om det inte är till nära vänner utan någon kompis på dagis som inte barnen leker med ofta.
/Sofia

Frida sa...

Oj, vilken debatt! Inser vilket sjå jag har framför mig. Tyvärr minns jag själv barnkalasen som liten bara jobbiga, jag har väl aldrig varit en person som älskar stora folksamlingar...

Anonym sa...

Lägga sina egna ihopjobbade pengar på något fint till sig själv eller grejer till ungar man inte känner (och därför inte ens kan vara på att sakerna blir uppskattade)?

Hm, svårt. ;)

Sunflower sa...

Här bjussar man bara från den egna dagisgruppen. En hel del barn är från skilda förhållanden, så det är aldrig garanterat att alla kommer. Vi har ändå blivit bestulna på kalasandet då lilltösens mamma ser till att börja en månad i förväg med att bjuda och ofta ta det helgen innan lilltösen fyller år. Lite tråkigt, men det kommer väl igen när det är lilltösen som senare får bestämma mer själv.

Anonym sa...

Jag tycker 100 kr är jättemycket att köpa för. Det ska väl vara presenter BARNEN emellan? Min åttaåring brukar få ge bort en bok eller brevpapper, brukar gå på 40-80 spänn. Jag fattar inte hur NÅN kan tycka att 100:- är i minsta laget dagiskompisar emellan!

Vi har en "rolig" mamma i dotterns klass, hon lät sitt barn bjuda 19 av 26 ungar på kalas. Då är ju tydligen det viktigaste att man får utesluta några, hur är folk funtade...

Solrosfrö sa...

Oj så mycket text... ;)

Linda K sa...

cicci: ibland blir det lite jantelag i kommentarerna ja ;)

sofia: bra idé att bunkra lite! ja med tnake på att ungar blir lika glada för en småbil för 30 spänn som för en för 100 tycker jag inte heller man behöver lägga ner multum på presenterna.

frida: det är trevligast när kaoset är hos nån annan än hemma hos en själv ;)

sexy lexy: ;)

sunflower: viktigast att fölsebarnet är nöjd :)

anna klara: jag tycke rockså en hundring kan vara rätt mycket, den här gången blev det en söt top från H&M för 98 pix. konstigt att välja ut så, då kan man väl lika gärna bjuda hela bunten?

jessika: eller hur :D