tisdag, april 15

Dåndimpar

Kontanter är inte min grej. Jag är en korttjej. Lyckas aldrig behålla kontanter, dom bara glider ur fingrarna på mig. Oförklarligt kanske, men sant. Och jag blir alltid lika förvånad och störd när det inte går att betala med kort. Hallå? 2008? Moderna tider?

Igår eftermiddag när jag hämtade sonen gick det upp för mig att mitt kaffebehov var långt ifrån fyllt. Vi gick alltså till det lilla fiket och slog oss ner. Tog dom kort? Nix pix. Hade jag kontanter? Bor påven i Säffle? Nej han är ju i USA. Nu är dom rara och låter mig handla på krita. Men jisses, ett café som inte tar kort.

Idag gick jag dit och betalade min skuld. 44 riksdaler. Jag är fri jag har sonat.

16 kommentarer:

Anonym sa...

haha...jag är precis likadan och mina kollegor mobbar mig för att jag aldrig har kontanter på mig!! Men lite värre än de som ej tar kort är ju faktiskt de som tar en avgift (!!) om man handlar under en viss summa! (som enligt bank-syster inte ens är lagligt att göra...)

Anonym sa...

de enda jag inte blir sur på är min frissa - de har aldrig tagit kort. Bara man vet liksom så man inte står där och känner sig dum :)

Linda K sa...

elin: nä visst får dom inte göra det! hävdar det ibland, och får sura miner. damn!

hedgehog: men då vet du innan. jag blir lika putt varje gång jag ska köpa en glass till carl eller en tidning i den lilla postuthämtningsbutiken. och han gör så stor grej av det varje gång också. duh!

Petra sa...

För att inte tala om vårt bibliotek! Inte kan man betala sina förseningsavgifter med kort inte...

Sincerely Johanna sa...

Det är nästan lika idiotiskt som de affärer där du måste handla för minst 50 kr för att få betala med kort, och det du ska ha går på 45kr.

Anonym sa...

Fast jag tycker att det är lite sådär när folk tror att det går att kortbetala överallt. Jag menar, en barnteater på en hembygdsgård och mammorna blir sura för att det inte går att betala och att vi gör barnen besvikna osv osv. DET är skumt och det är läget idag på mitt extrajobb....

Linda K sa...

petra: knäppt. fast varför har du förseningsavgifter på ditt bibliotek, undrar bibliotekarien ;)

johanna: tummen ner :(

anonym: nä det är ju lite skillnad. men i affärer och på matställen borde det funka tycker jag.

Solrosfrö sa...

Jag har ALDRIG kontanter! Hopplöst när det skall skramlas pengar än hit och än dit... Brukar få låna av barnen ;)

Vera sa...

very 1900-tal med kontanter.

johanna sa...

ja man känner sig helt ställd o obekväm o blir irriterad på att dom är så omoderna. jag brukar oftast pejla lite innan om man ska gå o käka, så man inte står där, tar ni kort? näähä, skit i det då.
o köpa en glass för 13 spänn på kort känns ju bara pinsamt...

Linda K sa...

vera: eller hur :)

sericea: ja det blir fånigt med såna minisummor, men måste man så måste man :P

Frida sa...

ett tips: jag slänger ner alla överblivna mynt i min skötväska, så har man alltid pengar till en kaffe eller fikat på Öppna Förskolan.

Linda K sa...

frida: smartigt!

Anonym sa...

Jag är precis som du. Allt betalas med kort. Skitpinit när någon vill ha pengar till något litet och det inte finns mer än damm i plånkan.
Men jag vet också att kortappareter är JÄTTEDYRT vi har precis fått en till vår Barnmorskemottagning, nämligen. Själv är jag oerhört stolt och nöjd över att jag lärt mig ta betalt av patienterna med den. :D

Linda K sa...

ingela: kanske dyrt men ändå! duktigt ;D

Anonym sa...

Linda K: Jag håller med. Kortapparater SKALL finnas överallt till oss kontantlösa stackare... :D