fredag, november 2

Namn namn namn

Innan sonen föddes roade vi oss med att gå runt och läsa namn på gravstenar på Alla helgons. För att få inspiration. Så var det dags för det igen i år. Fast man såg inte alltför mycket i mörkret.

Vi har haft ganska yvig namndiskussion till middagen ikväll och var, iallafall inte från början, helt överens. Maken såg Vilhelmina på en gravsten och tycker nu plötsligt att det ska bebben heta. Det finns ett uttryck myntat av en vis kvinna: Läs min äs.

Sonen som är influerad av Hitta Nemo tycker att bebisen ska heta Doris om det blir en tjej och Bruce (!) om det är en kille. Fast han uttalar det Brusst.

34 kommentarer:

Anonym sa...

Doris är ju jättefint! Det är helt knasigt, jag tycker att det är superspännande med bebben, ändå har jag aldrig träffat dig ens! Men din blogg är så bra, du verkar rolig. Trevlig helg!

Annie - PD sa...

Finfina namn! Vendela är dock paxat, bara så du vet ;D

Anonym sa...

äh, du har ju lovat att bebben ska heta Sonja ;)

Linda K sa...

anonym: tack, vad kul att höra! först skrattade jag högt åt doris, men nu hör jag det så ofta att jag nästan börjar gilla det... :O

annie: ok, tar bort det från vår lista :P

hedgehog: ha ha haaaa! och så ska hon blogga precis som mamma ;)

Anonym sa...

Namnet Doris växer. Bebbenamn är svårt men roligt att fundera ut. I båda fallen har vi ändrat oss när tjejerna väl kommit ut och valt andra förstanamn (väldigt ovanliga). Andranamnen (mer "normala") som vi valt har vi dock behållt (Louise resp. Tess). Lycka till, det är ju kärt besvär :-)

Dorisettan sa...

Min dotter (ett år) heter Doris och jag tycker självklart att det är ett underbart namn. Doris har pondus och elegans, tycker jag!
Välj ett annat namn på din bebbe så kan vi även jämföra hur nöjda vi är med barnens namn om fem år, vetja?

Anonym sa...

Nää bebben ska ju heta Flora. Coolt!

Anonym sa...

Min sambos brors dotter på 1,5 år heter Doris och det har definitivt vuxit allt eftersom. Tidigare var jag helt anti och gillade det inte alls. Nu är det ett supercoolt namn på en underbar liten tjej!

Minna sa...

Doris är fint! Min mormor hette ju det! Det finns med på min kanske-lista.

Men det kräver ett lockigt hår tycker jag (min mormor hade typ afrokrull)... och du som träffat både mig och Kemis förstår att några lockar kommer det nog inte bli...

Lisa sa...

Min kompis bebis heter Vilhelmina. Jag tyckte det var ganska konstigt till en början. Men hon är farao det coolaste jag har träffat i livet. Vilhelmina är ett mycket bra namn!

Missy sa...

Håller med Sara: Sonja som en hommage till The one and only Sonja.

Vart tog hon vägen? jag grubblar så!

Linda K sa...

cosmopolit: precis! det är ju inte alls säkert att det man tänkt passar på den som kommer ut! det får bli en lååång lista :)

dorisettan: ha ha ha, jag ämnar inte vara missnöjd med mina barns namn efter fem år. gillar doris mer och mer!

anonym: lite smör tycker jag...

nannis: ere en cool unge passar vilket namn som helst! :D

minna: du skulle sett mig i unga år! korkskruvar över hela huvudet. drog man ut en och släppte sa det fjång och så satt den där tätt intill huvudet igen :D

lisa: såklart ett fint namn! fast jag föredrar kort namn. ditt finns t ex högt påvår lista :)

missy: oh she´s been spotted. mer kan jag inte säga ;)

Anonym sa...

Jag skall ge dig några tjejnamn som jag har tänkt till ev. flicka. Det blir nog inga så du FÅR dom av mig:
Anya, Sonya, Minja och Tyra.
Carl är ju ett fint traditionellt namn så jag antar att du/ni inte funderar på namn som: Crystal, Tiffany, Savannah, Bobby-Sue, Billy-Bob ;)

Anonym sa...

Jag gillar Doris jättemycket!! Det sicker ut på ett trevligt sätt. Vill du ha glamour, tänk Doris Day.

När vi skulle ha bebis 2, ville maken att "hon" skulle heta Olga eller just Sonja. Jag ville Hedda (tråkigt tycker jag nu..). tur att vi fick en son och det bidde en Valdemar! (son 1 heter Torsten) :)

Anonym sa...

Annie PD - Vendela låter vackert - men vet du att det betyder "Sälj henne!" på spanska?

Linda K sa...

ann: billy-bob vore ju helt fantastiskt! :D tack för tipsen !

cicci: åh vad fina killnamn!

sandra: upps...

Annie - PD sa...

Sandra - Inte riktigt rätt översatt, Vendala = sälj henne blir det tror jag om jag minns min spanska, plus minus någon akutaccent ;)
Vendela är dessutom en ny havresort som kom 2002 och det är därifrån jag fick inspirationen, lantis som jag är.

Anonym sa...

Sorry Linda för att detta börjar likna en spansk grammatiklektion...

véndela - imperativ andra person singularis = sälj henne! uttalsmässigt identiskt med namnet vendela.

Därmed inte sagt att det inte är ett fint namn! Troligtvis är det många namn som på ett eller annat språk kan ha en konstig/oönskad betydelse. Risken finns att alldeles för många namn skulle trilla bort om man skulle göra en riktigt grundlig undersökning...

Frida sa...

Åh, så kul att grunna och fundera på namn!

Anonym sa...

Jag har en kompis som heter Dick. han har lite småproblem kan jag säga (forskar i Englad... :D)

Anonym sa...

Vilhelmina är ju ett jättefint namn - har inte tänkt på det förut! Det borde ni välja! Gillar långa namn, är tex svag för Petronella men det har sambon satt stopp för.

Fast Doris är fint också. Och Signe. Och Sigrid. Och Ingrid.

Linda K sa...

spanskadiskussionen lämnar jag tille r;)

frida: ja mysigt och svårt!

cicci: finns inte med på vår lista ;)

lotta: de andra barnen heter kort, vi fortsätter nog så :)

Anonym sa...

Om det blir en kille välj ett y-namn som Sonny, Ronny eller Conny! ;)

Anonym sa...

Varför pratas det nästan bara flicknamn? Vet ni att det blir en flicka, eller gissas det bara? Jag tror på en Åke jag. Åke och hans värld. (min tvåa heter Åke i andranamn efter morfar, men om det varit idag hade det blivit förstanamn helt klart)

Anonym sa...

Jag träffade en Frans-Folke häromdagen. Det tyckte jag var... kreativt...av förädrarna. :)

Linda K sa...

dtk: när helvetet fryser ;)

ida: ha ha ha! cool unge :D

Anna sa...

På vårt babysim finns en kille som heter Marvin (eller Marwin), heter inte Nemos pappa det? Kanske vore att glädja sonen lite... :-)

Linda K sa...

en malmöbos liv: ha ha ha, ja det skulel ahn gilla :D

PGW sa...

Bruce var ju ascoolt :-) Det kräver visserligen att han blir lastbilschaffis eller rockstjärna som vuxen, men sånt får man ta.

Linda K sa...

tpgw: mmm förknippat med visst risktagande alltså... ;)

Doris och Rita sa...

Doris! Doris! Doris!

och såklart Rita i andranamn ;)

Polly sa...

Vilhel-minna var vi ju överens om. Eller Polly-Ester.

Linda K sa...

doris och rita: jamen givet :D

polly: ja jo det är klart :D

Anonym sa...

Hehe, eller varför inte Odd - funkar skitbra på engelska.
-Hi, I´m Odd.
-Yes, you are.
:)