måndag, november 5

Luktisar är inte för mig

I senaste Elle Interiör, som är rackarns trevlig, finns ett medlemserbjudande. Man får köpa "lyxiga doftljus från Voluspa" till specialpris. Vilket är 198 kronor styck. Och det är här jag börjar låta som en sån där riktig trist tönt som man bara vill sparka på smalbenen.

För jag fattar inte doftljus. Jo jag fattar. Dom doftar. Men jag uppskattar inte. Inte till fullo. Inte så till den grad att jag vill betala 200 spänn för 85 timmars lukt av Cardamon fig, Crisp champagne eller Saijo persimmon. Jag föredrar vanliga stearinljus, gärna i grupp.

För doftljus tänder man inte direkt till middagen väl? Dom ska man ha vid sängbordet eller på badkarskanten. Jag skulle aldrig våga somna ifrån ett ljus. Och badkar har vi inte. Än.

Så, sparka på mina smalben nu.

28 kommentarer:

Anonym sa...

Ingen spark alls utan ivrigt medhåll!

Anonym sa...

Ingen spark alls utan ivrigt medhåll!

Anonym sa...

Jag grejar inte heller doftljus. De luktar inte ens speciellt gott, tycker jag, mest syntetiskt eller ... ja, eh, hasch, typ.

Minna sa...

jag är mer för att skalla...

men inte just i sånna här fall.

Linda K sa...

sanna: :)

virrpannan: nä dom luktar inte så himla kul...

minna: schhhh säg inget till minna, då blir du skallad direkt...

Anonym sa...

I löööve doftljus!
Vanilj, kaffe, choklad, i badet eller i soffan...
Ha en fin kväll, utan doft ;)

Dorisettan sa...

200 spänn för ett doftljus? Nä, jag bränner hellre mina pengar på andra sätt.
*viker mig dubbel av skratt åt min egen fyndighet*

Linda sa...

jag ska inte sparka. man ska aldrig sparka på gravida, då blir man skallad tillbaka....MEN jag vill å det bestämdaste rekommendera dig att testa ett dyrt doftljus, det ÄR skillnad. själv har jag alltid CLEANs doftljus tänt på gästtoaletten när vi har fest. resultatet? alla kissar i ljusets sken och berömmer doften, inte ens killarna tänder lampan! och jag har det inte på badkarskanten, utan på handfatskanten.

det var bara det.

Linda K sa...

åsa s: ja jag kör doftlöst :)

dorisettan: man vill sparka på dina smalben också :D

linda: vet du, jag får inte ha levande ljus på toa. både maken och min far har drillat mig hur brandfarligt det kan vara. men fick jag skulle jag nog bara ställa in en kiwi med värmeljus. fick ett doftljus i present en gång, det var fullkomligt menlöst. får jag komma hem till dig och lukta nån gång?

Polly sa...

LindaK: Var på gästtoan skulle du ställa ett levande ljus utan att riskera att gästen brinner upp? Inte för att jag antyder att gästtoan är liten, det var bara en tanke... ;P

Åsa sa...

i nån blogg, (var det veckorevyn?) tipsades det om ett doftljus för 400(!) spänn...eh jag fattar inte varför nån vill betla det för ett LJUS??

peachgirl sa...

Antingen hajar man grejen (och gillar) eller ej. Det är som glass. Jag tycker det är apäckligt. Andra (som tycker fel) gillar det.

Saijo Persimmon har jag f.ö på vardagsrumsbordet just nu. Mkt trivsam doft.

Linda K sa...

polly: HA HA HA!!!

åsa: låter mäktigt, det måste dofta på minst en kilometers avstånd! ;)

peachgirl: jag har ju som sagt inte riktigt testat, jag bara skriker ut vad jag tror :)

Anonym sa...

Håller med dig fullt och fast. Har inte heller fatat storheten hos doftljus, inte en svindyra som jag fått i present.

Anonym sa...

Det finns en sorts värmeljus jag gillar, som luktar lakan som hängt ute och torkat. Dom kan jag rekommendera, kostar inte tvåhundra spänn heller :)

Linda sa...

men Sara! man kan inte bara säga A ju!
/doftljusnörden

Anonym sa...

Håller med dig fast mest för att jag inte klarar av dem. Har svårt för starka lukter och även om de inte alltid luktar starkt så ger de mig en sån där kväljande känsla, så jag har bojkottat dem helt. Men jag har inget emot att andra har dem bara de dubbelkollar innan de tänder dem om det är ok med alla närvarande.

Minna sa...

Hahhaah, jag frågar samma sak som Polly. När din mage sen är stor som en ballong kommer du få stånka upp på ovanvåningen varje gång du är nödig.
Själv var jag nära att fastna därinne.... varje gång.

a spoonful of mint sa...

Jag tycker inte heller om doftljus, skyndar alltid snabbt förbi ljusavdelningen på ikea för det luktar ogott. Jag får andnöd.

Anonym sa...

Jag gillar doftlju och vanliga. Skulle däremot aldrig betala 200 pix för ett.

Anonym sa...

Låter som att Hedgehog-Sara menar ett Clean (finns även som parfym).

Jag gillar faktiskt Ikeas varianter, just nu har jag både apelsin/kanel och vanilj och det luktar juligt och gott hemma.

Lyser upp en trist dag i november helt enkelt.

Anonym sa...

Hade du frågat mig för två veckor sen så hade jag varit helt inne på din linje. Jag tyckte inte att det fanns ett enda väldoftande doftljus, istället luktade "havsbris" WC-anka o.s.v. Men i USA stötte jag på Voluspa hemma hos min släkting och jag blev alldeles häpen. Det luktade ljuuuuuuvligt! Bunkrade rejält.

Linda K sa...

cosmopolit: gillar när det rinner stearin, i en glasburk blir det mest smutsigt?

hedgehog: ok kanske får testa lite lakansdoft då :)

linda: jag tror svaret kommer längrener :)

ulrika: nej det behöver ju inte vara såna där doftbomber, som att komma in i ett parfymeri. hur överlever de som jobbar där förresten?

minna: backa in?

yeh-yeh girl: finns det en sån också?

cicci: nepp.

hanna: jahapp där kom svaret, tack tack :)

anna krimskrams: där ser man, en omvänding :D

Glamourbibliotekaren sa...

Kvalitet henger definitivt sammen med pris når det gjelder duftlys. IKEA-duftlys o.l. STINKER og gjør meg kvalm. Diptyque derimot... dyrt as hell, men et lys varer lenge lenge lenge, man behøver ikke å brenne det så lenge hver gang, og de lukter gooooodt :)

Linda K sa...

glamourbibliotekaren: jag får lite rökelsevarning på det där...

Anonym sa...

fattar inte varför man skulle uppmuntra att killar inte har lampan tänd på toan när de kissar? endel gillar ju att kissa stående, och då tror jag det är bäst att ha lampan tänd än att kissa i fladdret från ett ljus.. mer pricksäkert liksom. ; )

Linda K sa...

anonym: jag har ingen aning om vad du pratar om, men ... visst ;)

dddd sa...

*sparkar*

;)