tisdag, februari 5

Ibland säger jag negerboll

Jag får då och då kommentarer från personer som tagit illa upp för något jag skrivit. Nu senast den polska horlooken. För det är en förolämpning mot alla med polskt ursprung. För en tid sen berättade jag om en bastant arg skånska som hälsade på hos oss. Då blev skåningarna sura.

Men hej hallå. Det finns ju svenska prostituerade också. Fast dom tenderar kanske att vara mer naturligt blonda och det var inte det jag ville belysa. Stockholmare och norrlänningar kan också var överviktiga och förbannade, men nu var det en skånska som avlade visit.

Jag är inte ute efter att såra eller förolämpa. Jag försöker måla upp en bild. Så förlåt till er som blir ledsna, men det är så jag skriver. Ok?

21 kommentarer:

Petra sa...

Jag tänkte också på att några skulle komma att ta illa upp...men själv uttrycker jag också mig så om jag skulle beskriva en look för en kompis, de flesta vet vad man menar och då är det ju användbart. Polish blond skulle man också kunna säga. Men i en blogg ska man kanske inte behöva värdera och tänka på varenda ord, det är mer personliga tankar (gud var jag har börjat skriva långa kommentarer...).
Iaf så blev jag inte upprörd när du skrev om den tjocka skånskan, detta trots att jag är skånsk och kanske till och med lite tjock :-D

Anonym sa...

ja hu ja - jag väntar bara på att någon ska bli upprörd över att jag skrivit om deltagarna i en annan del av köping - får man skriva om funktionshindrade?

Och jag minns negerbollsdiskussionen i min blogg för ett tag sen. Det finns människor som bara vill uppröras. oavsett. De kommer alltid att finnas :)

Linda K sa...

petra: ha ha ha, nä och det var ju inte DEJ jag beskrev. om det inte VAR du som var där? ;D

Linda K sa...

hedgehog: ja, och det är ju roligare att folk tycker än att dom inte tycker alls :)

Anonym sa...

Människor gillar att uppröras! Tänk så trist de skulle ha annars! Jag har jättesvårt att inte använda ursprungsord iform av *pip*thailändskor, *pip*polskor, tröga norrlänningar, dryga stockholmare, juggar, turkar, fåniga fransmän osv. Oftast brukar jag dock komma undan med det eftersom jag tillsynes har annat ursprung än svenskt. Men som sagt, folk tycker om att få uppröras.

Linda K sa...

miah: ja men eller hur! det är väl det som är grejen. jag gillar också att bli upprörd ibland, det kittlar ju lite obekvämt bekvämt sådär :)

Anonym sa...

Visst, det är inte politiskt korrekt att beskriva t.ex. en hårfärg som "polsk hora" men en blogg är väl inte ett forum där man behöver vara så jäkla PK?! Jag har nog aldrig sett en polsk hora(däremot träffar jag überbriljanta läkare med polskt ursprung dagligen) men fattade exakt vad du menade... och det säger ju egentligen mer om mig än om polacker. Som du säger så är det ju en BILD du målar upp, och jag tycker att det funkar skitbra så länge vi bemöter riktiga människor i vår omgivning med ett öppet sinne - och det är ju klart man gör!

Anonym sa...

Fast negerboll....är det verkligen ok. Inte enligt mig, varför envisas med att använda ett bord som är så direkt kopplat till rasism..inte riktigt ok enligt mig. Och det där argumentet som vissa kör med att man alltid sa negerboll förr..helt ohållbart och fånigt.

Anonym sa...

Fördommar behöver komma ut och vädras ibland.
Om det nu är fördommar det kanske rent av är fakta....
ewac

Peace in mind sa...

Ja jag måste ju bara instämma. Sättet att uttrycka sig är väldigt personligt, och det är klart att nyanser som går fram irl kan falla bort i text. Men samtidigt, har man följt en blogg en tid har man ju också lärt sig skribentens språk. Jag uppskattar stråket av ironi, och använder nog liknande uttryckssätt själv. Go Linda go:)

Anonym sa...

"Nu har jag sagt hur jag gör och jag tänker inte ändra det hur enkelt det än vore"? :)

Negerboll, varför hålla kvar vid det? Tycker det är synd, många tar väldigt illa vid sig av ordet neger och det är ju ingen större uppoffring att säga något annat?

Linda K sa...

anna_lena: tack för kloka ord!

sara: nä jag skriker faktiskt inte ut det offenligt heller. men när jag var liten var det inget som helst konstigt med att säga negerboll, jag är kanske äldre än du? poängen jag vill åt är mer att det alltid finns någon som tar illa upp, hur man än uttrycker sig.

ewac: alla tycker olika.

anna funderar: du har fattat helt rätt :)

katitzi: nä precis. du får läsa svaret till sara du också :)

Mie sa...

Gillar man inte ditt språk här kan man väl helt enkelt hälsa på ngn annanstans i stället för att försöka uppfostra dig;)
Och jag säger oxå nergerboll ibland;)

Anonym sa...

Alltså nu tycker jag om din blogg, men jag håller inte med dig i denna fråga. När du berättar om en bastant skånska beskriver du ju en specifik person som du har mött.

Däremot är exemplet med polskan något helt annat. Här ger du uttryck för dina fördomar vilka faktiskt går utöver en hel folkgrupp. Varför generalisera på detta sätt? Onödigt! Det är precis samma sak som när Magnus Uggla sjöng om skumma polacker. Varför stämpla ett folk? Om du nu upptäcker att några av dina läsare tar illa upp förstår jag inte varför du fortsätter med dina ordval. Lite omoget.

Linda K sa...

mie: man får såklart tycka, och jag tycker tillbaks :)

l: så tycker du, så tycker inte jag. jag skriver inte för att ställa mig in hos mina läsare, gillar man det inte är det ok men jag fortsätter skriva som jag skriver. hepp.

Anonym sa...

Men vari ligger vinsten med att säga/skriva just negerboll? Det finns ju faktiskt likvärdiga ord som inte kränker någon, och det är faktiskt stor skillnad på en nationalitet (exempelvis polsk) och NEGER, ett ord som från början skapats för att nedvärdera alla som råkat födas med en viss hudfärg.

Naturligtvis säger och skriver du som du vill. Men jag bara undrar VARFÖR, just när det gäller det här ordet. Att inte använda det kan ju knappast kallas att ställa sig in.

Linda K sa...

katitzi: jag orkar inte tjata samma sak om och om igen. jag springer inte runt och skriker neger hela tiden, men för mig är det inte så skällsordsförknippat, man SA negerboll när jag var liten. då säger jag fitta oftare och det är väl i såfall en skymf mot hela kvinnliga befolkningen. ord sägs och skrivs, det är bara så. jag är långt ifrån perfekt.

Anonym sa...

*fnissar o tänker på när värmland var på tapeten här på bloggen*

Alla Beskrivningar är Nödvändiga för att förstå hur du menar! Jag tycker det är charmigt, och jag har inte "vett" att ta åt mig även om det vore illa ment, somd et nu inte är! :D


Summa summarum! Du skriver la som du vill och det är ju bara beskrivnade! FORTSÄTT!!

Linda K sa...

heléne: tack! :D

Anonym sa...

*viftar frednetiskt med handen - ja med hela armen faktiskt*

Jag blev inte ett dugg upprörd över den Skånska Damen - jag ville tvärt och komma förbi och skydda dig lite, eller kanske tolka rentav *haha* fast du verkar ju vara ganska normalbegåvad, och då förstår man talad Skånska, det är bara dumhuvuden som inte kan ta till sig dialekter från sitt hemland.
;)

Linda K sa...

skåneanna: hon var fullt begriplig, men tack för omtanken :D