torsdag, oktober 11

Ånej det är hon som bloggar på arbetstid

Många verkar fascinerade, eller rent av störda, av att jag bloggar "så mycket". Alltså att jag gör det dagtid = arbetstid. Jag vill stilla er oro. Fick ett mail idag, som jag svarade på och det kanske stillar mångas undran lite.

Hej!

...

Hur hinner du blogga på arbetstid? (hur hinner jag skriva detta mail på arbetstid?). Får du det? och kan du vara inloggad hela tiden? Som jag har förstått det jobbar du statligt och jag trodde det fanns vissa restriktioner på vad man får göra på en "offentlig dator" eller kanske är det så att era datorer inte är det? Själv jobbar jag inom kommun - kommunalt bolag - och vi har restriktioner med motivering dels med att vi inte får syssla med sådant på arbetstid och dels att våra datorer är offentliga och press, allmänhet mm har rätt att se vad vi jobbar med även i datorerna. Bara liten undran.


Och så jag då:

Hej!

Kul att du gilar min blogg, tack.

Ja hur hinner jag, och får jag? Kan man ju fråga sig. Visst, jag jobbar statligt. Och samtidigt väldigt fritt. Självklart gör jag mitt jobb, och jag gör det bra om jag ska skryta lite. Många verkar tro att jag ägnar timmar varje dag åt bloggandet, så är det inte alls. Det tar mig nån minut eller två att knåpa ihop ett inlägg. Gör det ofta innan jobbdagen drar igång eller på lunchen, och när jag är hemma på kvällarna förstås. Och ibland på jobbtid. Min chef läser Linda K, och han undrar också hur jag hinner. Fast inte på ett du-bloggar-väl-inte-på-arbetstid-sätt, utan mer vad-kul-att-du-har-många-järn-i-elden-sätt.

Hur många går inte in på Aftonbladet eller DN eller någon annan webbsida dagligen och kollar? Det tar också några minuter. Och vad jag vet finns inga restriktioner mot sånt? I såfall låter det som ett jättetrist och omodernt jobb.

Hoppas det var svar på dina undringar! Jobba lugnt!
/Linda

29 kommentarer:

Anonym sa...

Åh du som bloggar på arbetstid...
Ville bara säga att nya hårfärgen klär dig. Sedan en liten uppmaning,
kan du inte puffa för antivåldsmanifestationen på fredag kl.17. Den blir antingen på Sergels torg eller i Kungsträdgården, beroende på hur mycket folk som väntas. Ursäkta att jag använder din eminenta blogg i detta syfte, men min bästa vän har blivit mycket hårt drabbad av helgens dödsmisshandel, och det lilla jag kan göra för att stötta gör jag! Kram!

Anonym sa...

amen. Jag kommer att länka till det här inlägget när jag får frågan nästa gång!

Lillie plein damour sa...

Jag blir förvânad över sâdana mail.
Man undrar om det inte skulles ta som en pik att blogga pâ arbets tid i den offentliga sektorn bara för att "det är ju skattebetalarna som betalar" eller?
Jag bloggar ocksâ pâ arbetstid, men jag tar inga pauser pâ dagen och jag gör mitt jobb bra! Det finns alltid de som är avundsjuka, pâ en snygg tjej som skriver och gör en rolig blogg.

Linda K sa...

anna: självklart kan jag det! finns det någon sida med information jag kan hämta info ifrån och länka till?

hedgehog: you´re welcome, darling :D

lillie: hon som skrev brevet var inte alls otrevlig, tvärtom mer nyfiken. men det finns ju dom som tycks reta upp sig något oerhört. onödigt.

Anonym sa...

Jag skickade info till din hotmail fr Metro. Tack för hjälpen!

Linda K sa...

anna: du vet ingen tid för manifestationen? stod inte på sidan.

Linda K sa...

anna igen: men förlåt, det skrev du ju i första kommentaren, glöm mig! :)

Anonym sa...

Ibland så bloggar jag på arbetstid. Ibland så jobbar jag på fritiden... Det jämnar ut sig i det stora hela.

Och ibland när jag jobbar så behöver min hjärna få sysselsätta sig med något annat (som exakt nu!), och då passar jag på att läsa här. En bra omväxling till alla krångliga formler och byråkrat-engelska.

Att man sitter på sin plats och inte surfar privat är absolut inte någon garanti för att man konstant jobbar...

f-klassen sa...

Själv bloggar jag ofta på arbetstid, är lärare och har en "klassblogg" där föräldrar och anhöriga kan gå in och läsa vad vi gör i skolan - väldigft uppskattat!
Agneta

Linda K sa...

ewa: visst är det så! man kan jobba effektivt och sköta sitt jobb och hinna med lite bloggning. eller så kan man sitta av sin jobbtid, ta långa fikapauser, lägga patient och inte blogga .)

2b: åh det låter ju jättekul! önskar att dagis kunde ha så, vad roligt att läsa om vad ens ungar gör :D way to go!

Anonym sa...

jag pratar med mina arbetskamrater om sådant som inte rör arbetet.det borde väl vara samma som att blogga på arbetstid.det beror väl lite på vilket jobb man har också.att gå ifrån när man sitter vid ett löpande band-och hindrar andra är väl inte så lyckat.

Linda K sa...

mum: alltid klok som en bok, min mor :)

Minna sa...

Klart att man bloggar på arbetstid. Vad ska man annars göra?

;P

Linda K sa...

minna: he he he :D

Anonym sa...

Alltså man jobbar ju bara 3 timmar intensivt per dag i snitt. Och 7% av livet. (har de som vet räknat ut)

Jag tror inte lite bloggning skadar! :)

Anonym sa...

Haha talande att det är en avundsjuk kommunalanställd som klagar, det viktiga är vad du levererar inte hur mycket tid du sitter av.

Anonym sa...

Avundsjuk kommunalanställd eller ej (tyckte iofs att mailet mest var vänligt undrande) så finns det egentligen restriktioner mot privatsurfande, både på privata och offentliga jobb. På en del ställen är det totalförbjudet (såväl privat som offentligt!!). Men för det mesta så inser de flesta chefer - privata eller offentliga - att det är helt ok att anställda kollar nyheter på DN eller hos Linda K - så länge det rör sig om några minuter och inte några timmar...
Kommunalanställd som vill få bort den grå stämpeln - jag har ju världens bästa jobb!

Anonym sa...

Jag jobbar på en stadsdelsförvaltning i Stockholm, dvs Stockholms Stad och vi får inte använda internet på arbetet för personligt bruk, så jag är grymt avis på dig;) Tyvärr står det ganska tydligt i riktilinjerna, så det går inte att tjuva till sig lite surftid heller:(

Linda K sa...

anna: klokt talat!

dtk: klokt talat! men personen som mailade var inte alls sur, bara nyfiken :)

fröken fröken: riktigt, hon ville bara veta. vi har, vad jag vet, inga såna regler :)

Alex sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Alex sa...

Å andra sidan vet jag inte om jag är beredd att betala för att du fixar och trixar med din blogg. Med tanke på att jag deltar i att betala ditt jobb med många andra bör du ha det i åtanken! Sköt gärna din blogg innan jobbtid och under lunchen men för all del inte under jobbtid är det verkligen så mycket begärt? Jag ser hellre att mina skattepengar går dit de behövs än till att de inom den offentliga sektorn ska argumentera såsom du gör!
Sure, driv din blogg den är säkert hur kul som helst men är det verkligen ett argument att du fixar med din blogg medan andra läser nyheter? Ska man som tjänsteman inom den offentliga sektorn göra varken eller?

Alex sa...

ps jag kan inte låta bli att fundera på hur mycket argument som dina kostar staten årligen. du är säkert inte ensam om att tänka så här ds

Linda K sa...

alexandra: hej. jag tror det är ett förlegat och gammeldags tänk. man ska sitta på sitt jobb sina åtta timmar, det vet jag många som gör. sen är det väääldigt olika hur aktiv man är och vad man hinner med. och du kan vara lugn, jag har just nu i princip två tjänster så jag gör mer än mitt. kanske staten som borde ge mig mer pengar? ;)

Anonym sa...

Alexandra jag kan inte låta bli att undra varför vi fortsätter utbilda 50% fler journalister än vad som behövs och vad alla dessa överskottspersoner kommer att kosta samhället framöver när de inte får några jobb?

Vad det offentliga framför allt behöver är ökad löne-differentiering mellan de som jobbar på och de som bara sitter av tiden.

Anonym sa...

Alexandra: för en del jobb är det säkert viktigt att sitta på sin plats de 8 timmarna och enbart göra jobbanknutet. Men det är fler än jag som har jobb som faktiskt innebär att man ibland måste låta hjärnan få göra något annat än att envist försöka lösa de problem som uppstår.

Och jag har upptäckt att när jag kör fast i något så funkar det bäst om jag gör något helt annat. Jag vattnar då blommorna på jobbet, eller bloggar, och hipsvips så har min hjärna kommit på lösningen på problemet. (Allra bäst funkar det att stryka, men att ta med strykbräda och -järn till jobbet vore lite väl uppkäftigt...)

De som betalar mina timmar uppskattar att jag löser problemen snabbt. Inte att jag sitter och blåstirrar på våra problem utan att lösa dom. Hur jag kommer på lösningen är de mindre intresserade av.

För mig är det helt förlegat att sitta fast i 8-17-tänket och att man däremellan bara ska tänka på jobb...

Anonym sa...

Jag tycker det är helt ok att mina skattepengar går till att någon tar en liten paus. På samma sätt som mina pengar när jag köper nånting annat, tillverkat av ett privat företag, också till viss del går åt till att en anställd tar en liten paus. Det ingår i priset, oavsett om det är privat eller offentligt. Skriva ett blogginlägg, läsa en rubrik på DN eller helt sonika bara glo rakt in i väggen - jag struntar i vilket. Har man ett "tanke"-jobb tror jag det är stört omöjligt att vara produktiv 8-12, 13-17 och varken en minut mer eller mindre!

Linda K sa...

ewa och fröken fröken: jag kan inte hålla med mer och kunde inte uttryckt det bättre själv.

Anonym sa...

Om jag fick välja vart mina skattepengar går skulle jag betala en halvtidstjänst för dig, Linda! Förutsatt att du ägnar den åt att blogga ;-)

Linda K sa...

nina: ha ha ha, tack rara :D