måndag, oktober 22

Lite skit rensar magen

Ibland när jag beklagar mig över att det är tråkigt att städa huset säger maken jamen ska vi skaffa hjälp med det då? Jag har flera vänner som har städhjälp hemma och som tycker det är jättebra. Men jag känner mig främmande för det själv. Jag har ingen lust att låta okända människor plocka med mina saker i mitt hem. Hur proffsiga dom än är skulle jag inte känna mig bekväm. Så jobbigt är det inte att dra över hemmet med dammsugaren och en dammtrasa. Dessutom har jag noll lust att slänga ut tusenlappar varje månad för städning.

Det kunde i och för sig vara trevligt med någon som storstädade huset nån gång eller ett par per år. Å andra sidan får jag mina ryck ibland och sliter ut alla böcker ur bokhyllan. Funderar på ett köksryck nästa helg...

17 kommentarer:

Anonym sa...

och jag skulle (om jag hade städhjälp) städa som en galning innan hon kom, så hon inte skulle tro att vi var lortgrisar :)

Och så är ju jobbet redan klart! Det bästa är att bjuda hem folk, då är man liksom jättetvungen att städa.

Linda K sa...

hedgeehog: ha ha ha! ja de tlåter ju bättre, ha goda vänner hemma regelbundet. när kommer du? :D

Anonym sa...

Ja, men om man som vi är sk*tdåliga på att städa, då är det jättebra att någon kommer varannan vecka och gör det bra, så kan vi fuska däremellan. Dessutom så plockar vi undan mycket bättre om någon annan städar än om vi själva städar.

Kostnaden blir numer 2*550kr/månad med skatteavdraget. För mig - ren lättnad.

Annie - PD sa...

Jag gillar att städa, känns skönt i hjärnan efteråt. Men om tiden inte räckte till skulle jag lugnt leja ut det.
Förstår dock precis vad du menar med att andra människor ska plocka med ens saker, helt klart en tröskel där.
Många av mina vänner som har städhjälp städar innan städerna kommer, lite intressant... :D

Linda K sa...

marie: ja jag är absolut inte emot städhjälp, men det passar nog inte mig. två och fem kan jag tänka mig att göra mycket roligare saker för :)

Linda K sa...

annie: ja när man väl håller på med det känns det helt ok, lite terapi på nåt sätt :)

e sa...

Jag skulle kunna tänka mig städhjälp som tar grovstädningen. Men risken är ju att man skulle förstäda som en tok och då är det ju ingen idé.

Anonym sa...

vi har haft städhjälp sen många år tillbaks men det är inte synonymt med att vi är lortgrisar, faktiskt. det är bara så skönt ibland, att någon kan tvätta alla ens fönster inför säsongen, grovstäda garaget, fixa lite i trädgården m.m. lyx tycker jag!

Anonym sa...

det var inte meningen att vara anonym, jag här ovan.

Anonym sa...

Friktionen mellan mig och maken blir mycket mindre när vi har hjälp med städningen. Det är vårt huvudskäl till att anlita hjälp.

dddd sa...

Jag skulle känna mig tvungen att städa innan städhjälpen kommer. Annars hade jag dött av skam.

Anonym sa...

Städning är typ den enda motion jag får... Hehe.

Anonym sa...

Vi hade städhjälp då vi båda jobbade heltid. Hur skönt som helst att komma hem till ett fräscht doftande hem på fredagskvällen.

Enda städningen jag gjorde före var att plocka undan kläder som brukar ha en tendens att ligga slängda här och där....annars kände jag ingen skam över att lämna över skiten till städhjälpen :).

Anonym sa...

Oj! Jag är förvånad hur många som har städhjälp. Ingen i min bekantskpskrets har det.
För oss är det mest en ekonomisk fråga. Vi priotiterar andra saker. Jag lägger t.ex. hellre undan de pengarna till en semesterresa (eller köper en Odd Mollyblus). Vi har tid att städa själva (även om det suger) eftersom vi båda jobbar deltid just för att få loss TID och frihet !!!!!!!

Jag förstår att man kan välja det om man jobbar mycket och har ett stort hus och god ekonomi. Fast jag skulle nog ändå tycka det är creepy att ngn annan tar hand om min lort och rotar runt i mitt privatliv. :)

Glamourbibliotekaren sa...

Jeg synes vaskehjelp er 100% ok. Det er mange som av ulike årsaker ikke kan vaske så ofte som de skulle ønske, og da er vaskehjelp en bra løsning i en travel hverdag.

Jeg har det ikke nå, men det kan muligens bli aktuelt etterhvert. Men klart, jeg kommer HELT SIKKERT til å rydde som en gal før hun/han kommer, haha :-D (Akkurat som mammaen til Claes-Henrik i Morrhår & ärter!)

Anonym sa...

Jag röstar för att alla borde jobba mindre, det löser det mesta.
Plus att alla borde sänka kraven, pressen och ta bort alla förväntningar. Och sluta jämföra sig med "alla-andra-som-har-ett-rent-hem".

Linda K sa...

e: hade jag städhjälp skulle jag banne mig inte förstäda. varför skämmas för en städperson om man inte skäms för andra besökande?

julia: klart man ska unna sig om man tycker det väger upp vad det kostar. än tycker jag inte det. fråga mig igen när bebisen är här ;)

cosmopolit: ja blir det för jobbigt kan man ju ta till det...

miss kyd: jag skulle stolt visa upp vårt skitiga hem. det är ju därför dom är där!

sanna: sant, det är motion!

b-m: skam skulle jag absolut inte känna heller. men än så länge överväger lusten att göra nåt kul för pengarna :)

cicci: jag skulle inte kunna låta bli att vara lite nojig över smycken och privata saker som ligger framme...

glamourbibliotekaren: helt ok men lite för kostsamt för min smak :)

anna: jag bryr mig inte ett dugg om andra har rent eller skitigt hemma, jag vill ha rent hemma för att trivas. Och ajg fixar heltid och städning. fast kortare arbetstid vore ju helt ok av andra anledningar :D