söndag, oktober 21

Way back in?

Nu vaknar staden långsamt och jag är full igen
Snön hyr ut sin oskuld för skiten bara känns
Det känns som när jag kom hit way back in 93
En ynklig rad av fotspår, en oändlig kontinent.

Jag älskar Kent och deras nya skiva. Men jag måste ha missat det dolda budskapet i några ord i låten Columbus. Varför dessa tre engelska ord? Det känns som när jag kom hit way back in 93. Det får mig att tänka på när några typ 17-åringar för några somrar sen sjöng låten Back in the days, för att beskriva sin barndom (HA HA HA HA!!!).

Maken och jag har diskuterat vilt och fantasifullt. Det måste finnas en tanke med det engelska, eller hur? För annars skulle det vara hur lätt som helst att peta in några svenska ord istället för "way back in".

11 kommentarer:

Minna sa...

Det passar ju så bra ju!
Det passar in i gunget!
Det är nog den enda anledningen!!!!

Anonym sa...

Håller med!

Kent´s nya skiva är jätte bra!

Jag har tom lyckats få tag på 2 st biljetter till deras Stockholms spelning 19 nov så då ska jag och min bästis Milla gå :-)

Linda K sa...

minna: ja men det är lite fånigt med tre engelska ord hux flux.

amanda:jag blev erbjuden biljetter men tackade av märklig anledning nej :O

Minna sa...

ja... det var faktsikt märkligt gjort Linda!!! :)

Nästa gång!!!

Sincerely Johanna sa...

Jag ska också gå på en av Sthlm spelningarn. Och skivan lyssnas igenom minst en gång per dag. De är vår stads (Eskilstunas) stolthet.

Linda K sa...

minna: jag är märklig.

johanna: najs :)

Anonym sa...

Håller med minna - passar jättebra in och man vill sjunga med :). Just de textrader du refererar till är mina favoriter på hela skivan - "så skiten bara känns" - speciellt. Känns helt enkelt skitskönt att få vråla det *haha*. Lite småroligt är också att jag på min lilla blogg refererade just dessa textrader för några dagar sedan. Jag ska på konserten i Sthlm den 17 november och det ska bli sååå kul! Ha det!

Anonym sa...

Håller med Minna, det passar rätt bra just där i låten. Låtskrivare i allmänhet och Kent i synnerhet har en tendens att lägga in ord och ljud som bryter mot låtens form i övrigt. Gillar sånt. Gillar Kent.

Linda K sa...

kicki: vidhåller att det är märkligt med de engelska orden...

bror: mmm kent är bra. jag får väl ge mig och sjunga med :)

Fridolin sa...

Kan det inte vara ett sätt att ytterligare förstärka personens upplevelse av att komma tillbaka till något som är känt men ändå ändå okänt (pga tiden som flytt. Att använda engelska som är känt för de flesta svenskar men ändå ett främmande språk skulle kunna vara ett sätt att ge lyssnaren lite av samma känsla - du blev ju förbryllad i alla fall ;).Dessutom var 93 året Columbus återvände till Europa från Nya världen, dvs. tillbaks till det gamla/kända. Ja nu blir det här snart så flummigt att jag inte själv vet va jag skriver men det var en tanke i alla fall. Eller så kanske det bara var ett nödrim.

Linda K sa...

fridolin: ha ha ha jag precis så tror jag att det är! :D