måndag, oktober 15

En mörk sugga

Kan man tänka sig något mer gåtfullt än Mörksuggan? Allestädes närvarande, lyssnande, förnimmande, men utan att själv höras! Den visdom, som verkar i tystnaden, är hennes hemlighet. De stora skogarna, de gamla timmerhusen utgör Mörksuggans naturliga omgivning. och ingen i vår tid har sett henne oftare, ingen fångat hennes skepnad sannare än den underfundige Verner Molin.

Här är den, Mörksuggan. Jag är kär i den och har just beställt mig en liten rackare. Här finns mer information för den som är intresserad.

13 kommentarer:

Anonym sa...

De är så fina! Vilken storlek har du beställt? Får man fråga vad de kostar, hittar inte det på deras hemsida..

malla sa...

ja, jag blev oxå sugen efter att sett den hos en av de andra Lindorna! :) Men jag orkade inte klicka mig runt på hemsidan, så jag lyckades aldrig lista ut vad den kostade - söt är den iaf!

Linda K sa...

sandra: man får maila och be om information, så skickar dom. jag valde den minsta som är 5 cm hög och kostar 85 kr. Den största är 20 cm och kostar 400.

malla: maila så skicar dom info!

Anonym sa...

Tack så mycket! Ett julklappstips kanske till och med =)

Linda K sa...

sandra: ja varför inte? :)

trapid sa...

Å, de är så mysiga!
Mamma har haft en ståendes i bokhyllan så länge jag kan minnas, jag tyckte det var jättekul att leka med den när jag var yngre :)

Anonym sa...

Jag är också sugen på en mörksugga!

Anonym sa...

jaa, perfekt, borde kunna ge bort en si så där 3-4 st i julklapp.

Linda, du kommer ofta med så himla bra tips! tack

Linda K sa...

trapid: många som känner igen dom sen barndomen tydligen. jag har aldrig sett en förr, så nu när det på tiden!

fröken sötsur: slå till! minstingen kostar bara 85 kronor :)

nilla: prima klapp. vassego, fast jag hittade den hos en annan linda förstås och lämnar över äran till henne :)

trapid sa...

Ja, de kommer ju uppifrån Dalarna/Hälsingland, liksom stora delar av min släkt, så kanske att det är därför så många i min familj/släkt har dem? Jag har egentligen ingen aning om historien bakom det hela, eller om de betyder något särskillt, men söta är de iallafall!

Linda K sa...

trapid: galensöta.

Anonym sa...

oh, även vi hade (har?) en sån hemma när jag var liten. men jag tyckte (tycker) den var lite läskig.
:)

Linda K sa...

jonna: hoppas sonen gillar den och inte blir rädd :)