onsdag, oktober 31

Smaka bla?

Det slog mig att jag ska bjuda på hembakat på söndag. Piece of cake, tänkte jag först. Jag gör gärna det sådär inledningsvis. Så kommer jag på att bakning sker i köket, vilket inte helt är min grej. Med tanke på att det är en äkta bullbakerska och en ... en ... ja vad är du då, Polly... allmän laga-gotterska, som gästar mig är pressen att leverera inte oväsentlig.

Funderar på paj av nåt slag, för det kan jag rätt bra. För morot och apelsin är väl inte brukligt vid eftermiddagsfika?

16 kommentarer:

Minna sa...

Hahahha!!! Morot och apelsin känns väl sådär måste jag säga... inte för att man vill vara kräsen och kräva för mycket men...

Hahahahhah

Anonym sa...

Kladdkaka går det inte att göra fel, jag har bakat såna sen jag var tio. Till och med när jag en gång glömde mjölet (?!) blev det supergott. Man kan ju alltid piffa till med goda hackade nötter och florsockers-mönster om det känns för sunkgott bara i sig, och inte bjudagott nog. Lycka till!

Linda K sa...

minna: he he, lovar att åstadkomma något annat :P

matilda: vet du, jag lyckas sällan med kladdkaka. den blir antingen bara en smet eller för torr :(

Unknown sa...

Bullar. Det måste finnas bullar.

...och då menar jag inte den du redan har i ugnen.

Anonym sa...

typiskt att jag inte kunde, jag älskar morot och apelsin :)

Elin sa...

Brownies kanske: http://www.ragazze.se/2006/01/05/brownies/

Linda K sa...

jan: be mig inte baka bullar!

hedgehog: any time du tittar förbi. jag slänger ihop det på ett kick :D

elin: hm... får kolla... ;)

yllet sa...

Men herreguu! Varför måste du bjuda på hembakt när det finns folk som faktiskt livnär sig på att sälja sina egna bak-alster?? Jag tycker så här: vill de ha hembakt kan de ta med sig själva. Singoallakex och köpe-Mandelkubb är väl grejjer?? :) Eller kanske en ask Paradis. Mmmm choklad.. Eller fruktsallad! Eller .. Fan nu är jag hungrig.

Anonym sa...

Jag som inte är en grym bakerska, kan rekomendera följande lättbakade favoriter:
1) kladdkaka. Bästa receptet som går på nolltid och blir ljuvligt gott finns i "Annas kokbok"= "Eksta chokladkaka". Oj vad jag har fått beröm för denna i mina dagar!
2) Äppelsmulpaj med vaniljsås.
Dessa 2 tips är lättare att göra än att åka till Ica och behöva välja och stå i kö. :)

Anonym sa...

P.S. Du kommer ALDRIG att misslyckas med Annas kladdkaka. Följ bara det som står exakt. Det är tricket D.S

Anonym sa...

Nää, inte morot och apelsin på en söndag. I varje fall inte till fikat. Det där vi jobbdagarna när det inte bjuds något annat. (Och det gör det sällan hos mig.)

Men jag har recept på jättegoda och jättelättbakade Dumlekakor om du är intresserad. Skrik till i så fall!

Anonym sa...

Undrar vad jag egentligen avsåg att skriva i början på mening två egentligen?? Det tar vi på...? Ja, något åt det hållet var det nog...

Linda K sa...

yllet: men jag VILL bjuda på hemgjort. om det sen smakar tveksamt är det iallafall gjort med kärlek ;)

cicci: ja det är nog de alternativen jag överväger :)

l8: tack, men jag håller mig till nåt jag gjort förut och vet inte misslyckas fatalt ;D

Polly sa...

En äppelpaj med kärlek och vaniljvisp tackar vi inte nej till. ;)

Polly sa...

Förresten, jag är nog mer en mums-mums. Än något annat.

Linda K sa...

polly: vad det än blir blir det fullt med kärlek i det! :D