onsdag, februari 7

Höger vänster

Tänkte först sriva nåt löjligt om högerfoten med ny ballerina som pratade med vänsterfoten med ny ballerina, men det blev för löjligt. Isället kom jag att tänka på den där berättelsen av Stephen King om mannen som hamnade på en öde och till slut tvingades äta av sig själv för att överleva. Han åt benen och lite kött här och var. I slutet hade han blivit helt knäpp och satt (eller vad man nu gör utan ben) och höll i en skalpell och mumlade högt för sig själv något om att den vänstra handen ser inte vad den högra gör. Underförstått det var dags för en hand att slinka ner i magen. Någon som minns vad berättelsen heter, och i vilken bok den finns?

7 kommentarer:

Översättarhelena sa...

Den heter "Survivor Type" och finns bland annat i samlingen "Skeleton Crew". Ruggig.

Anonym sa...

Usch, den lät inget vidare... då har han allt skrivit bra mycket bättre böcker tycker jag.

Linda K sa...

översättarhelena: min klippa, tack! måste läsa den igen :)

åsa s: jo, men man minns den :P

Anonym sa...

Den heter "Typen som överlever" och finns i novellsamlingen "Den förskräckliga apan"
läste den när jag var typ 12,13, och jag hade svårt att sova i flera veckor på grund av alla obehagliga och läskiga noveller. men de är läskigt bra också. den där novellsamlingen innehåller den första novell som King fick publicerad också- "Gudarnas ordbehandlare", han var jätteung då typ 19 och playboy betalade 30 dollar eller nån liknande löjlig summa förr novellen. den är också sjuk bra! kram/Elin

Annie - PD sa...

Få författare kan skriva så osmakligt som King. Tänker på Lida nu och den elektriska kniven... huuu.

Anonym sa...

Ah, supersnygga ballerinor! Dottern å jag letade ihjäl oss igår efter röda ballerina i lack som hon bestämt sig för att köpa. Hittade inga och Rizzo var väl typ den enda butiken vi inte var in i. *suckar*

Får man fråga efter priset på härligheterna? Bäst att kolla det INNAN dottern får veta att de finns ; )

Linda K sa...

lill-elin: ja den har jag haft en gång, tror inte jag har kvar den. får spana på antikvariat! tack :)

annie: äckligt men ändå lockande! mohahahahha! :D

jezz: inte många par kvar, så skynda skynda! halva priset på 1200. dom fanns i blått också, tokfina!