torsdag, februari 15

Jag ÄR en pärla

Åh vilken intressant pärlföreläsning jag var på ikväll! Otroligt upplysande och väldigt jag-vill-ha-mer-pärlor-framkallande. Till vrakpris köpte jag en ganska stor äkta odlad pärla att hänga i kedja om halsen. Ska få hänget bytt från silver till guld bara. Det är en barock pärla (hör bara vad jag lärt mig), det vill säga den är inte rund utan helt oformlig och charmig till max. Visar när jag får den.

Och här några skötselråd för pärlhalsband:
  • pärlor förvaras hellre fuktigt än torrt. I badrummet är den ultimata platsen, ännu bättre runt halsen. Absolut inte i ett torrt bakfack, då "dör" pärlorna, det vill säga torkar sönder.
  • spray och parfym är inte alls bra för pärlor eftersom det går in i pärlemolagren och förstör och torkar ut pärlorna.
  • pärlor ska inte förvaras bland andra smycken eftersom dom är så mjuka och lätt nöts bland hårda föremål.
  • det är bra att torka av sitt pärlhalsband med en fuktig trasa då och då, det ökar pärlans livslängd.
  • man bör trä om sitt pärlhalsband, vid behov. När pärlorna börjar "åka" mellan knutarna är det dags.

2 kommentarer:

Celi sa...

"bakfack" *skrattar* fantasin sätts ju igång av ett sådant härligt felskriveri... ;0)

Linda K sa...

celi: ha ha ha!! bank- ska det ju va ;)