tisdag, februari 13

Hör hör?

Jag bekänner härmed min hopplösa töntighet och frågar rakt ut: Vad betyder egentligen hear hear? Folk kommenterar så till mig. Min gammeldagsa hjärna uppfattar det som någonting positivt, typ jag hör dig och jag instämmer.

Så, alla tonårsföräldrar och coola kids, har jag rätt eller har jag fel? Om fel, vänligen upplys en 35-årig ovetande *skruvar på mig och rodnar lite*

UPDATE: klokord i Wikipedia (som jag av okänd anledning inte kan länka till just nu. Kopiera och klista in själva: http://en.wikipedia.org/wiki/Hear_hear

11 kommentarer:

Eva-L sa...

Jag tror inte att de coola kidsen är de som vet bäst här...
http://en.wikipedia.org/wiki/Hear_hear

Anna sa...

Jag tänker mer - Lyssna nu på mig och gör som jag säger ;), bossigt värre!

Anonym sa...

Jag tänker "Jag instämmer, du har rätt"... som i Underhuset, Brittiska parlamentet. Tjocka gubbar som sitter och nickar och säger "Hear, hear" när Blair talar.

Linda K sa...

eva-l: och jag som hoppades att det skulle vara nåt fett ungdomligt... :)

anna: aha. men om man bara skriver hear hear så fattar jag ju inte vad jag ska göra?

sandra: bra! så tänker jag också :)

Anonym sa...

Skulle lämnat exakt samma inlägg om jag fått såna kommentarer...hade tolkat som du..och jag är än ännu äldre stofil:-)

Peter sa...

Naturligtvis har du tolkat helt rätt! Var det aldrig några som nickade inkännande och sa hear hear till dig över en pint i Swansea varje gång du sa smarta saker, ha ha?

Linda K sa...

mia: inte såååå mycket äldre va? :)

peter: nä det var det ingen som gjorde, dom tyckte väl bara jag snackade skit. eller svenska ;)

Anonym sa...

Hehe..du vet hur gammal jag är..typ - om jag fyllde heljämnt och du halvjämnt och därtill några år...typ;-) Tjipp (fast egentligen fastnade jag på 15-16 år mentalt..märks det typba?)

Linda K sa...

mia: bara barnet! ;) skönt att kunna variera mellan att leka tonåring och att var typ vuxen!

Anonym sa...

Den svenska betydelsen är 'det samma jag trallar' :)

Linda K sa...

anonymous: skön översättning :D