lördag, februari 3

Gräddbulle

En semla ska andas kärlek och omtänke, ett kriterium som testets mer fabrikstillverkade semlor har svårt att leva upp till. SvD

Så var det semladags igen. Jag är ingen storkonsument, letar febrilt efter den där lilla varianten och så äter jag halva den. Och mår sen lite illa. Ingen mjölk till tack, det blir bara geggigt.



Enligt testet ska man helst äta sin semla på Vetekatten och inte alls på 7-Eleven. Hör:

Hela semlan ser slarvig ut. Bullen torr och hård, grädden för hårt vispad, nära smörvarning. Grå, lös och lite rinnig mandelmassa med läskig bismak. Klibbar i munnen.

Och ändå är det just från 7-Eleven jag har mitt allra ljusaste semlaminne. Jag och kusinen hade haft oss en glad afton och på vingelvägen hem slank vi in där och delade på den sista trötta gamla semlan som fanns kvar. Den smakade ljuvligt!

12 kommentarer:

Anonym sa...

Jag längtar efter semlor varje år, och varje år blir jag besviken och illamående. Det ser godare ut än det är :)

Linda K sa...

hedgehog: du talar så sant!

Anonym sa...

Det här kommer låta präktigare än vad det är menat, jag lovar. Men hemma i mitt Svensson-hem utanför staan, gör mamma hemmagjorda semlor. Och dom är pyttesmå, typ 5 cm i diameter. Sjukt söta (både utseendemässigt och smakmässigt)! (: Man kan liksom nästan sluka dom i en tugga.

Näe, jag slutar där. Men semlor är gott iaf.

Linda K sa...

emma: låter inte alls präktigt, låter perfekt! :D

Unknown sa...

Jag väntar till premiären 20 februari.

Jag brukar äta 4st. 2st på jobbet och två stycken hemma.

Smask smask.

Linda K sa...

janne: jaså är det först då man ska börja? ghöö så mycket grädde, kräks du inte sen?

Unknown sa...

Nä, varför då?

Linda K sa...

janne: därför att du vid det laget borde ha grädde upp till halsen, och sånt kan ju killa lite :P

Talulah sa...

Jag äter helst min semla med mjölk och sugrör.

Linda K sa...

talulah: ha ha ha jag tror du är unik! :D

Anonym sa...

Blir aldrig riktigt van vid att ni i Sverige kallar fastlagsbullar för semlor! Här i Finland (alltså bland finlandssvenskar) betyder semla en motsvarighet till er fralla. Men gott är det iallafall! Hihih! :)

Linda K sa...

anna: men semla låter väl rätt gulligt? :D